کد خبر: 886683
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
به رغم مخالفت 14عضو شورای امنیت انجام شد
14عضو شورای امنیت سازمان ملل در نشست دو‌‌‌شنبه شب خود به قطعنامه پیشنهادی مصر در رد به رسمیت ‌شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رأی مثبت دادند...
14عضو شورای امنیت سازمان ملل در نشست دو‌‌‌شنبه شب خود به قطعنامه پیشنهادی مصر در رد به رسمیت ‌شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رأی مثبت دادند و امریکا تنها كشوری بود كه در حمایت از رژیم صهیونیستی برای چهل‌وسومین بار از حق وتوی خود به نفع اسرائیل استفاده كرد كه با مخالفت‌های جهانی روبه‌رو شد. كشورهای عربی ضمن محكوم كردن وتوی امریکا، از مجمع عمومی خواستار برگزاری نشستی فوق‌العاده به منظور صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور برای ابطال تصمیم امریکا برای قدس شدند. 

شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که در آن بر عدم تأثیر حقوقی اقدام اخیر امریکا در قبال قدس تأکید شده است، به رأی گذاشت. این قطعنامه كه اقدام امریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محكوم می‌كرد، با رأی مخالف امریکا به شکست انجامید و تصویب نشد. ۱۴ عضو شورای امنیت از جمله انگلیس و فرانسه به قطعنامه رأی مثبت دادند. این قطعنامه را نماینده مصر از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل به شورا ارائه کرده بود. به گزارش روزنامه نیویورك‌تایمز، نماینده مصر در توضیح این قطعنامه انتقادهای سختی را متوجه دولت دونالد ترامپ کرد. در پیش‌نویس این قطعنامه یک ‌صفحه‌ای که از سوی مصر ارائه شد، آمده است:‌« هر تصمیم یا اقدامی که مبتنی بر تغییر ساختار و وضعیت شهر مقدس قدس باشد، تأثیر حقوقی ندارد، باطل است و باید بر اساس قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت لغو شود و هیچ اقدام یا به رسمیت شناختنی را برخلاف این قطعنامه‌‌‌‌ها انجام ندهند.» ‌این نخستین بار نیست كه امریکا از امتیاز وتو در رد قطعنامه‌های مربوط به فلسطین استفاده می‌کند.

از زمان تأسیس‌‌‌ رژیم صهیونیستی در سال 1948، امریکا تاكنون 43 بار از حق وتوی خود در حمایت از اسرائیل استفاده كرده است؛ اقدامی كه همه تلاش‌های بین‌المللی در روند صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌‌‌ها را به شكست كشانده است.  به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل كه به این قطعنامه رأی منفی داد، درباره رأی خود گفت:« ما نزدیک به شش سال است که از حق وتوی خود استفاده نکردیم و امروز از آن برای دفاع از حاکمیت امریکا و امنیت خاورمیانه استفاده کردیم.» هیلی همچنین گفت:« ترامپ از همه می‌خواهد از پیش درباره نتایج مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین قضاوت نکنند. ترامپ معتقد است تمامی اقداماتش متناسب با اقدامات همیشگی امریکا بوده است و در مورد قدس، همه باید بدانند که این شهر مرکز اصلی و مقدس یهودیان برای هزاران سال بوده است و آنها هرگز هیچ پایتخت دیگری نداشته‌اند.» ادعای نماینده امریکا در حالی است كه سازمان یونسكو در سال 2016 قطعنامه‌ای را صادر كرد كه بر اساس آن قدس و مسجدالاقصی هیچ‌گونه تعلقی به یهودیان ندارد. به دنبال اقدام نماینده امریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن تشکر کرد. نتانیاهو در حساب رسمی توئیتر خود مدعی شد:‌« نیکی هیلی، به تنهایی همه را مغلوب کرد، حقیقت، دروغ را به شکست کشاند!. تشکر از تو، رئیس‌جمهور ترامپ. تشکر از تو، نیکی هیلی.»
  
تنهایی امریکا در جهان 

استفاده امریکا از حق وتو علیه قطعنامه‌های شورای امنیت برای لغو تصمیم ترامپ درباره قدس، محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال داشت. به گزارش شبكه المیادین، متیو ریکرافت، نماینده انگلیس در موافقت با قطعنامه پیشنهادی گفت:« ما با تصمیم امریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفیم و بخش شرقی این شهر را تحت اشغال می‌دانیم». فرانسوا دولاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل هم از وتوی امریکا و رد شدن قطعنامه جدید درباره قدس ابراز تأسف کرد و گفت که آنچه رئیس‌جمهور امریکا انجام داده است خلاف توافقاتی است که این شورا بر اساس آنها برای رسیدن به صلح اقدام کرده است. اولف اسکوگ، نماینده سوئد نیز با ابراز تأسف از وتوی امریکا گفت: شهر قدس برای سه دین بزرگ مقدس است و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل هیچ مرجع قانونی ندارد و این تصمیم باید لغو شود. روسیه نیز حمایت خود را از اصل تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی اعلام کرد. کمیسیون امنیت ملی پاکستان با برگزاری اجلاس ویژه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس را رد و چنین اقدامی را چالشی برای کشورهای اسلامی و جامعه جهانی دانست.

جنبش حماس در واکنش به وتوی امریکا اعلام کرد: «این اقدام بار دیگر ثابت کرد تکیه بر امریکا به عنوان میانجی بی‌طرف در حل مسئله فلسطین، تلف کردن وقت است.» وزیر خارجه قطر هم با اشاره به اینکه دوحه مخالف تصمیمات رئیس‌جمهور امریکا درباره قدس است، تأکید کرد که این تصمیمات روند صلح در خاورمیانه را تضعیف می‌کند. روزنامه الاهرام مصر دیروز در مقاله‌ای با عنوان «ترامپ و رؤیای حکومت جهانی» با اشاره به روند افول و سیر نزولی قدرت و نفوذ جهانی امریکا در پی حوادث 11 سپتامبر و حملات امریکا به افغانستان و عراق نوشت:« خوشبختانه دوران «امپراتوری امریکا» بعد از بحران اقتصادی و ظهور قدرت‌های نوظهوری مثل چین، روسیه، هند و برزیل به پایان رسید و در نتیجه افول زودهنگام عصر امریکا، شاهد رویکرد جهان به سوی قدرت‌‌‌‌هایی برای تأسیس‌‌‌ نظام جهانی چند قطبی و عبور از وضعیت بی قطبی هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار