کد خبر: 885781
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
ارائه خدمات الکترونیکی در مناطق پنجگانه کاشان در انتظار آسیب‌شناسی است
اردیبهشت ماه سال 94 بود که سید محمد ناظم رضوی شهردار وقت کاشان از افتتاح دفاتر پیشخوان الکترونیک شهرداری کاشان خبر داد و آن را در راستای عدالت‌ورزی، کاهش فساد اقتصادی، استفاده عمومی و انعطاف پذیری سازمانی و رضایت‌مندی مردم برشمرد. اکنون با گذشت دو سال و نیم از آغاز این حرکت و در پی زمزمه‌های نارضایتی مردم، با وجود اینکه شهردار تازه نفس کاشان ادامه فعالیت این دفاتر را مثبت ارزیابی می‌کند، اعضای شورای شهر کاشان اما در این رابطه نظرات متفاوتی دارند.با وجود اینکه دفاتر پیشخوان دولت در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و تاکنون برای پیشبرد فعالیت این دفاتر از هیچ کمک دولتی استفاده نشده است، امروز ساختاری ایجاد شده که نزدیک به 20هزار دفتر پیشخوان در سراسر کشور فعالیت کرده و به مردم خدمات می‌دهند، به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها در دفاتر پیشخوان شهرداری کاشان نتیجه دیگری را تجربه کرده است و نتوانسته است به نقطه مطلوب خود برسد.

نويسنده: هادی مومنی راوندی

شهردار کاشان دفاتر پیشخوان را ظرفیتی مبتنی بر ماهیت دانست که در دو سال قبل با اهداف کاهش تصدی گری و ارائه خدمات الکترونیکی در مناطق پنجگانه شهرداری کاشان ایجاد شده است.سعید ابریشمی‌راد با تاکید بر فراهم نمودن بسترهای قانونی اجتماعی فعالیت دفاتر خدمات الکترونیکی، افزود: در فرآیند مجوز ساختمانی، آن بخشی از کار به دفاتر الکترونیکی واگذار شد که باعث آزار شهروندان گردید پس باید از صفر تا صد فعالیت ها در این دفاتر انجام شود.وی افزود: هدف تشکیل این دفاتر، ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است . هرچند الان روند صدور پروانه ساختمانی افزایش یافته است که این موضوع نیازمند یک آسیب شناسی می‌باشد و باید یک تیمی از کارشناسان برای اصلاح فرآیند این اقدام در شهرداری تلاش کنند. ابریشمی راد خاطرنشان کرد: هر چند "هیات تطبیق" درخواست تعطیلی این دفاتر خدمات الکترونیکی را داده است ولی شهرداری خواهان فعالیت این دفاتر است چون در مجموع ادامه کار آنها را مثبت می داند. ابریشمی‌راد افزود: شورای شهر با ارسال نامه‌ای در پاسخ به درخواست دفاتر خدمات الکترونیک مبنی بر نظر هیات تطبیق برای غیرقانونی بودن مراکز ارائه خدمات الکترونیکی، عملا تکلیف را برای همگان مشخص کرد و اگر قرار بر تعطیلی این دفاتر است یک شبه نمی‌توان این کار ر ا انجام داد و باید زمانی مشخص بین 45 تا 90 روز برای پایان کار پرونده هایی که در گردش کار هستند داده شود.ابریشمی راد با تاکید بر اینکه شهرداری برای هماهنگی با سیاست های شورای شهر تلاش می‌کند، افزود: هدف ایجاد این دفاتر خدمت رسانی به مردم بوده و هرگونه تصمیم‌گیری دراین‌باره نباید برای آنها مشکل ساز شود. رئیس شورای اسلامی شهرکاشان نیز با تاکید براینکه هدف تشکیل دفاتر خدمات الکترونیکی در راستای رفاه مردم بود تصریح کرد: قرار شد این دفاتر سه ماه آزمایشی فعالیت کنند ولی الان نارضایتی مردم افزایش یافته است.علی رسول زاده خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحات و گزارشات ارائه شده و بعد قانونی تشکیل دفاتر خدمات الکترونیکی در مناطق پنجگانه شهرداری برای تصمیم گیری نهایی این موضوع به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود و تصمیم نهایی گرفته شود.

قانون، اجازه ادامه فعالیت نمی‌دهد

مجید شمس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر کاشان نیز ایجاد این دفاتر را جهت واگذاری بخشی از خدمات شهرداری به بخش خصوصی به منظور اهداف مشخصی ذکر کرد و افزود: این اهداف شامل تسریع و تسهیل در امور اجرایی و کاهش تشریفات دست و پا گیر اداری، کاهش تصدی‌گری و در پی آن کاهش بدنه پرسنلی شهرداری و تحقق شهر و دولت الکترونیک، تامین رضایت شهروندان، افزایش بهره‌وری، وحدت رویه و شفاف‌سازی و امکان نظارت و ارزیابی دقیق از فرآیندها که باعث کاهش فساد اداری می‌گردد بوده است. وی تصریح کرد: شورای شهر برای ایجاد دفاتر هیچ مصوبه‌ای نداشته است و تاکنون چهار نوبت در کمیته انطباق این موضوع رد شده و ادامه فعالیت آنها تخلف است و در صورت اصرار بر فعالیت آنها این موضوع باید به شورای حل اختلاف استان اصفهان انتقال یابد و وقتی قانون اجازه ادامه را نمی‌دهد ما چاره‌ای نداریم.رئیس کمیسیون عمرانی و امور فنی شورای شهر کاشان نیز گفت: ما در ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی به اهداف مورد نظرمان نرسیدیم و الان مهمترین بحث قانون است که هیات تطبیق تعطیلی آن را مطرح کرده است و ما کاره‌ای نیستیم.حسینعلی وکیل، تاکید کرد: نظر هیات تطبیق قانونی است و طبق برنامه ششم خدمات الکترونیکی در دفاتر پیشخوان انجام می‌شود بنابراین اگر دفاتر مناطق پنجگانه مجوز دفتر پیشخوان گرفتند فعالیت آنها قانونی است و گرنه نظر هیات تطبیق مبنی بر تعطیلی این دفاتر باید اجرا شود. وی افزود: جمع کردن دفاتر پیشخوان به سرعت امکان پذیر نیست ولی می توان این دفاتر را برای تکمیل پرونده ها تجمیع کرده و در این فرصت با پیگیری های لازم مجوزهای قانونی از فرمانداری برای دفاتر پیشخوان دولت و در راستای قوانین موجود اخذ گردد.

گسترش لابی‌گری در شهرداری

علی هاشمی طاهری دیگر عضو شورا اما در این باره گفت: این دفاتر باید به فعالیت خود ادامه دهند و اگر لازم است، شورا برای حل این اختلاف از طریق مراجع بالاتر اقدام کند تا کاری که در راستای خدمت رسانی به مردم بوده تعطیل نشود.سید مهدی ناظم رضوی عضو دیگر شورای شهر کاشان نیز با اعلام مخالفت خود مبنی بر تعطیلی دفاتر خدمات الکترونیک کاشان گفت: با تعطیلی این دفاتر شاهد گستردگی لابی‌گری‌های خاص در شهرداری خواهیم بود. لذا پس از بحث و تبادل نظر با عنایت به قانونی بودن مصوبه فوق از سوی شورا و ابلاغ به شهرداری، سایر اقدامات بعدی به عهده شهرداری سپرده شده است. به طور کلی، کار واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان باید بستر اعتماد مردم را فراهم کند تا خدماتشان در فضــای امن و به بهترین شــکل به مردم ارایه شود. به نظر می رسد در شاخص‌های نظارتی، با تشکیل گروهای بازرسی نظارتی قوی، امر پایش و رسیدگی به شکایات مردمی مرتبط با دفاتر پیشخوان باید جزء اولویت های کاری شهرداری می‌بود. علی ایحال شاید با کمی نظارت بیشتر، کار کارشناسی بهتر و تکریم بیشتر ارباب‌رجوع سرانجام دفاتر پیشخوان شهرداری کاشان به صورت بهتری رقم می‌خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار