کد خبر: 883678
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نماینده دولت سوریه در مذاکرات ژنو با اعلام اعتراض کشورش به بیانیه معارضان در عربستان، اعلام کرد که هیئت سوری با معارضان مذاکره مستقیم نخواهد کرد. هیئت ریاض همچنان بر كناره‌گیری بشار اسد از قدرت اصرار دارد، چیزی كه به گفته دمشق بازگشت به عقب است. 
در شرایطی كه نماینده سازمان ملل امیدوار است مذاكرات صلح سوریه در ژنو راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران این كشور پیدا كند اما اختلاف بین دولت سوریه و هیئت معارضان بر این نشست‌‌‌ها سایه افكنده است. بشار الجعفری، رئیس هیئت سوری در گفت‌وگوهای صلح، روز جمعه اعلام کرد که دمشق با معارضان در ژنو مذاکره مستقیم نخواهد کرد تا اعتراض خود را به بیانیه «ریاض-2‌» نشان بدهد. معارضان خارج‌نشین سوریه که مورد حمایت امریکا، فرانسه و عربستان هستند، اخیراً در نشستی در عربستان مدعی شدند که برای دوره انتقالی که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه طی آن از قدرت کنار می‌رود، به مذاکرات ژنو می‌روند.

به گزارش شبكه المیادین، بشار الجعفری در واكنش به این بیانیه تأکید کرد:« بیانیه مخالفان در نشست ریاض، شامل تعیین پیش‌شرط‌‌‌هایی برای مذاکرات است. این بیانیه به معنای بازگشت به عقب است و ما آن را به طور کامل رد می‌کنیم. این بیانیه تلاشی برای ضربه زدن به مأموریت استفان دی‌میستورا است و در مسیر مذاکرات ژنو-8 سنگ‌اندازی می‌کند». معارضان درحالی بر كناره‌گیری بشار اسد اصرار دارند كه دولت سوریه و هم‌پیمانان آن در ماه‌های اخیر با شكست تروریست‌ها، بسیاری از مناطق اشغال شده را آزاد كرده و دست برتر را در تحولات میدانی و سیاسی دارند. معارضان كه تحت حمایت عربستان سعودی هستند بار‌‌‌ها در مسیر مذاكرات صلح سنگ‌اندازی كرده و گفت‌وگو‌‌‌ها را به شكست كشانده‌اند.

الجعفری در ادامه سخنان خود درباره مذاكرات انجام شده در ژنو نیز گفت:« در این دور از مذاکرات بر اصول اساسی حل سیاسی بحران متمرکز شدیم. هدف از ارائه سند اصول اساسی، ایجاد زمینه‌های مشترک است. دی میستورا همواره به ما وعده می‌داد سند دوازده بندی را که آن را ارائه کرده بودیم، مطرح خواهد کرد، اما امروز با ارائه سند دیگری که پیش‌تر اعلام نشده بود، ما را غافلگیر کرد.» خواسته‌های معارضان در شرایطی است كه روسیه و ایران بار‌‌‌ها اعلام كرده‌اند كه بركناری اسد خط قرمز است و معارضان باید بدون پیش‌شرط در مذاكرات حضور پیدا كنند.  از سوی دیگر، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس خبری که پنج‌‌شنبه شب برگزار شد، خاطرنشان کرد که نشست‌های همزمان غیرمستقیمی را با هیئت‌های مخالفان و دولت سوریه ظرف دو روز گذشته برگزار کرده است که در جریان این مذاکرات به مسئله سرنوشت ریاست جمهوری در سوریه پرداخته نشده است و این دور از مذاکرات تا نیمه دسامبر جاری ادامه خواهد یافت. 
  
خروج نظامیان امریکایی از سوریه

همزمان با شكست گروه تروریستی داعش در سوریه، ائتلاف ضد داعش تحت رهبری امریکا اعلام کرد بیش از 400 تفنگدار امریکایی و تجهیزات نظامی آنها در حال ترک خاک سوریه هستند. به گزارش اسپوتنیک، ائتلاف ضد داعش روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:« با آزاد شدن شهر رقه از دست تروریست‌های داعش، به واحد تفنگداران امریکایی دستور بازگشت داده شده است. دیگر نیازی به استقرار تفنگداران امریکایی در خاک سوریه نیست.» ‌ژنرال جاناتان بارگا، مدیر بخش عملیات‌های نیروی ائتلاف در این باره گفت:«ما در حال خارج کردن نیروهای ضربت از سوریه هستیم ولی به تلاش‌های خود برای کمک به شرکای سوری و عراقی ادامه می‌دهیم تا امنیت را حفظ کنند.»‌ وی در ادامه افزود:«نیروهای باقیمانده ما همچنان به همکاری و تلاش در کنار نیروهای عراقی و سوری ادامه می‌دهند تا باقی مانده تروریست‌های داعش را نیز شکست دهند و مانع از قدرت‌یابی مجدد داعش شوند و شرایطی را برای دولت‌‌‌ها و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی فراهم تا به ساکنان مناطق آزاد شده کمک کنند.» ‌پنتاگون پیش‌تر اعلام کرده بود که 503 نظامی در سوریه دارد ولی هفته گذشته مقام‌های امریکایی تأکید کردند که حدود 2 هزار نظامی در سوریه حضور دارند و این نیرو‌‌‌ها در دوران پس از نابودی داعش نیز در شمال سوریه باقی می‌مانند. امریكا در دو سال گذشته و همزمان با تجهیز كردها،10 پایگاه نظامی در شمال سوریه احداث كرده است كه به نظر می‌رسد برای تثبیت حضور خود در دوران پساداعش انجام شده است. این در حالی است كه دمشق و مسكو حضور نیروهای امریكایی را نقض حاكمیت سوریه اعلام كرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار