کد خبر: 881016
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي از مردم خواست فريب سوداگران و فريبكاران حواشي بازار مجازي پول‌هاي رمزينه را نخورند...
مهران ابراهيميان

در حالي كه سايت رسمي اتحاديه طلاو جواهر قيمت روزانه ارزهاي رمزدار( مانند بيت كوين) را روي سايت خود گذاشته و در صرافي‌ها پول مجازي بيت كوين خريد و فروش مي‌شود، معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي از مردم خواست به اين نوع سرمايه‌گذاري ورود نكنند. 
به نظر مي‌رسد بانك مركزي در مواجهه با ابزار‌هاي مالي جديد از جمله با ارزهاي رمزينه با دو نوع نگراني مواجه است كه با آن با احتياط برخورد مي‌كند؛ از يك سو اين ارز را تقلبي نمي‌داند و از سوي ديگر به دو دليل تا تعيين تكليف بانك مركزي كه حدود يك سال بعد مشخص خواهد شد به مردم هشدار مي‌دهد در اين باره سرمايه‌گذاري نكنند. اما آنطور كه از مصاحبه اين مقام مسئول بانك مركزي مي‌توان فهميد، رشد سريع اين بازار مالي در داخل كشور و فعاليت شبكه‌هايي است كه هويت آنها معلوم نيست! 

به گزارش «جوان» ناصر حكيمي در نشستي خبري با حضور خبرنگاران گفت: دو دليل اصلي براي نگراني در ورود به بازار خريد و فروش بيت‌كوين وجود دارد كه يكي نوسانات شديد ارزش پول مجازي ( ارز رمزدار) است و ديگري وجود شركت‌ها و سايت‌هاي مجازي كه با انگيزه سوداگري بازاريابي‌هاي شبكه‌اي و هرمي را به راه انداخته‌اند و معلوم نيست اين شركت‌ها اصلاً ارتباط معنادار با بيت كوين داشته باشند. 

وي با تأكيد بر اينكه برخي افراد و شبكه‌ها ابزارهايي ايجاد كرده‌اند كه كوپن و ژتون ارز ديجيتال را عرضه مي‌كنند، گفت: احتمال فريب سرمايه‌گذار و مشتري وجود دارد، لذا ورود به بازار خريد و فروش بيت كوين در ايران با ريسك بالاو احتمال مالباختگي همراه است، زيرا معلوم نيست آيا اين شبكه‌هاي مجازي داخلي واقعاً در قبال پول دريافتي از مشتري بيت‌كوين مي‌خرند يا خير. 
   
سوداگران به بيت كوين هجوم برده‌اند
معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي با اعلام اينكه ضوابط و چـارچـوب‌هـاي استفاده از بيت كوين پس از اتمام مطالعات بانك مركزي تدوين و اعلام خواهد شد، تصريح كرد: برنامه بانك مركزي براي بيت كوين هنوز نهايي نشده اما بايد توجه داشته باشيم بيت كوين نوسانات شديدي دارد و در يك سال اخير ارزش آن 10برابر شده است. وي اضافه كرد: به همين دليل يك عدم‌اطمينان وجود دارد كه آيا مي‌توان به اين ارز اطمينان كرد، زيرا هم اكنون به نظر مي‌رسد برخي سوداگران به بيت كوين هجوم برده‌اند.
 
معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي در عين حال محتاطانه با بيت كوين برخورد كرد و گفت: ما ادعايي نداريم كه بيت كوين تقلبي است و تا زماني كه سياستگذاري‌هاي بانك مركزي در اين باره مشخص نشود با احتياط با آن برخورد مي‌كنيم، با اين حال وظيفه بانك مركزي تنها هشدار دادن است. 

وي افزود: نمي‌توان جلوی فروش بيت كوين را از طريق نرم‌افزارهاي تلفن همراه گرفت ولي در عين حال مردم بايد بدانند كه ممكن است اين نوع سرمايه‌گذاري‌ها سرنوشت مشابهي با بخش‌هاي غيرمجاز بازار مالي و شركت‌هاي هرمي مواجه شود. 
حكيمي در عين حال در پاسخ به اين سؤال كه هم اكنون مراجع رسمي مانند صرافي‌هاي مجوزدار در حال خريد و فروش بيت كوين هستند، خاطر نشان كرد: از نظر ما بيت كوين ارز رسمي نيست كه در بازار رسمي خريد و فروش شود اما نمي‌توان جلوي بخش عرضه را هم گرفت، زيرا ذات ارزهاي ديجيتال، نرم‌افزاري است و حتي اگر يك سايت فيلتر شود، از مسير ديگري فعاليت مي‌كند، لذا ما هشدارهاي خود را براي طرف تقاضا ارائه مي‌دهيم و نمي‌توانيم سكوت كنيم. از همين رو است كه از رسانه‌ها براي اطلاع‌رساني كمك مي‌خواهيم. 
   
بيت كوين به صورت هرمي در حال رشد است 
وي گفت: در حال رصد بازار بيت كوين هستيم و مي‌بينيم كه اين ارز ديجيتال به شكل هرمي در حال رشد است، البته دستگاه‌هاي ذي‌ربط بايد در برخورد با شبكه‌هاي هرمي ورود كنند. مردم بايد احتياط كنند و در اين حوزه در دام سوداگران و فريبكاران نيفتند. حكيمي گفت: بيت كوين كم‌كم در حال حركت به سمت بازاريابي به سبك هرمي و گلدكوئيست است. 
حكيمي در خصوص پولشويي با استفاده از بيت‌كوين گفت: اولويت اول ما بحث اين است كه استفاده از بيت كوين با قانون مبارزه با پولشويي تطبيق داشته باشد، پس استفاده از اين ابزار نبايد به ابزاري براي تأمين مالي تروريسم تبديل شود و حتماً قوانين را رعايت بين‌المللي خواهيم كرد. 
وي در خصوص ارزهاي رمزينه محلي نيز گفت: ممكن است به اين تصميم برسد كه ارز رمزينه نيز به صورت انحصاري در اختيار بانك مركزي باشد و آنگاه ممكن است كه بيت كوين را مثل اسكناس منتشر كنيم. 
معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي در ادامه اين نشست از پايداري شبكه بانكي در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: از صبح دیروز جلساتي برگزار شد تا قطعي صورت نگيرد و ارائه خدمات بانكي ادامه يابد، همچنين تيم‌هاي ويژه مجهز نيز به منطقه اعزام شده‌اند. 
   
6 سند بانك مركزي درباره فين‌تك‌ها 
معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي درباره سياست اخير بانك مركزي درباره فناوري‌هاي مالي يا فين تك‌ها گفت: بانك مركزي براساس بررسي‌ها و تجربيات بين‌المللي در زمينه فين تك‌ها، سياست‌نامه‌اي را درباره اين موضوع تهيه و ارائه كرد. حكيمي تصريح كرد: با ارائه اين سياست‌نامه، چارچوب‌ها براي 1/5 سال آينده مشخص و ديدگاه بانك مركزي در اين زمينه در قالب اين سياست‌نامه اعلام خواهد شد. 

وي با بيان اينكه، سياست‌هاي كلي داراي شش سند است، اظهار داشت: سند اول در تيرماه به نام «پرداخت‌ساز» ارائه شد كه بر اساس آن فين‌تك‌هايي ايجاد مي‌شود كه اطلاعات مربوط به پرداخت را توسعه مي‌دهند. معاون فناورهاي نوين بانك مركزي«پرداخت يار» را دومين سند اعلام كرد و اظهار داشت: امكان استفاده از خدمات پذيرش كارت‌ها توسط فين‌تك فراهم شد. وي ادامه داد: «پرداخت‌بان» به عنوان سند سوم چند روز آينده ابلاغ مي‌شود كه بر اساس آن فين تك‌هايي كه ريز مقدارها را پوشش مي‌دهند مثل كيف پول خرد و... را در بر مي‌گيرد. 
حكيمي ادامه داد: سند چهارم اواخر دي ماه ابلاغ مي‌شود كه «حساب‌يار» ناميده مي‌شود. بر اساس اين سند نرم‌افزارهاي تلفن همراهي ايجاد خواهد شد كه مديريت حساب در بانك‌هاي مختلف را فراهم مي‌كند. 

معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي سند پنجم را سندي درباره ارزهاي رمزينه مانند بيت كوين عنوان كرد و گفت: سند ارزهاي رمزگذاري شده تا پايان نيمه اول سال آينده نهايي و منتشر خواهد شد اما تلاش مي‌كنيم با توجه به فراگير شدن اين مسئله در سال جاري جمع‌بندي نهايي را اعلام و مقررات مربوطه را هم ابلاغ كنيم. وي گفت: ديدگاه‌هاي مختلفي در بانك‌هاي مركزي جهان در باره اين ارزها وجود دارد و دامنه وسيعي از ديدگاه‌ها شامل ممنوعيت كامل تا امكان استفاده از آن را در برمي‌گيرد. حكيمي ادامه داد: مقداري سوداگري در بازار ارز ديجيتال وجود دارد و حتي بازاريابي هرمي را در اين زمينه شاهديم كه در فضاي مجازي ديده مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار