کد خبر: 880775
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی:
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: باتوجه به ظرفیت‌های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین بخش گیاه‌شناسی این دانشگاه به‌زودی باغ گیاه‌شناسی در حوزه دانشگاه محقق اردبیلی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، گودرز صادقی در مراسم افتتاح کلکسیون گیاهان دارویی در دانشگاه محقق اردبیلی که با حضور رئیس کمیته موزه‌های ایران برگزار شد اظهار داشت:  در حال‌حاضر به همت دانشجویان و اساتید دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در حال راه‌اندازی باغ گیاه‌شناسی در زمینی به مساحد 2 هکتار در داخل دانشگاه محقق اردبیلی هستیم که این پروژه هم‌اکنون در حال طراحی است و در اسرع وقت نسبت به احداث و راه‌اندازی آن اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی دانشگاه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه‌های زیادی در حوزه گیاه و گیاه‌شناسی باشد، افزود: باتوجه به قابلیتهای بالقوه منطقه در حوزه گیاهان دارویی و پرورش گیاه هم به صورت گلخانه‌ای و هم به صورت طبیعی انتظار می‌رود تا در حمایت از دانشجویان رشته کشاورزی و منابع طبیعی و با در اختیار قرار دادن امکانات لازم بتوانیم شاهد رشد و توسعه همه‌جانبه تولید گیاهان دارویی و شناسایی ارقام جدیدی از گونه‌های مختلف باشیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در رابطه با تغییر ساختمان دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق پیگیر اختصاص زمینی به مساحت 10 هکتار برای این دانشکده هستیم تا بدین ترتیب فعالیت‌های این باغ را توسعه دهیم و شاهد درخشش‌های زیاد و کسب موفقیت‌های بیشتر در این حوزه باشیم.

صادقی با اشاره به اینکه هم‌اکنون کلکسیون گیاهان دارویی یکی از دانشجویان دانشگاه در دانشکده کشاورزی و مناطق طبیعی دانشگاه دایر است، گفت: دانشجویان رشته کشاورزی و سایر دانشجویان می‌توانند با مراجعه به محل از کلکسیون گیاهان  دارویی بازدید کرده و تحقیقات علمی و میدانی خود را انجام دهند.

وی با تاکید بر قابلیت‌های دامنه‌های سرسبز سبلان برای شناسایی ارقام جدید از گونه‌های گیاهان دارویی افزود: ما تمام سعی خود را بر این داریم تا با حمایت از دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی و ترغیب آنها به سمت انجام پروژه‌ها و تحقیقات علمی و در سطح ملی موفقیت‌های جدیدی را در این حوزه برای دانشگاه رقم بزنیم که انتظار می‌رود در این حوزه اساتید و اعضای هیئت علمی نیز یاری‌گر باشند.

سیداحمد محیط‌طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران نیز در ادامه این مراسم ضمن تحسین راه‌اندازی کلکسیون گیاهان دارویی در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: دانشگاه محقق اردبیلی یکی از دانشگاه‌های بنام کشور بوده و با دانشگاه‌های سطح بالا در داخل رقابت دارد که همواره تا به اکنون شاهد این بودیم که نخبگان و دانشمندان زیادی از همین دانشگاه تربیت یافته و در حوزه‌های مختلفی همچون نانو، فناوری و دانش بنیان در سطح کشور فعالیت دارند.

وی بیان کرد: راه‌اندازی کلکسیون گیاهان دارویی شاید استارت خوبی برای ادامه روند برپایی موزه‌ها و باغ‌های گیاه‌شناسی در سطح استان اردبیل و در دانشگاه محقق باشد که در این زمینه باغ‌های اکولوژیکی و هر باریوم‌ها نیز موزه هستند و باید از آنها نیز نهایت استفاده را برده و بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه در صورت حمایت و اختصاص زمین مناسب می توان کلکسیون زنده گیاهی را راه‌اندازی کرد، افزود: همچنین می‌توان آثار موجود در این کلکسیون را به صورت مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با بیان اینکه برخی از گیاهان اعم از دارویی و صنعتی در گذشته در صنعت رنگرزی آذربایجان مورد استفاده قرار می‌گرفته است، افزود: با استفاده بهینه از این گیاهان می‌توان این صنعت را دوباره احیا کرد چرا که استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید گیاهان دارویی قابلیت‌های زیادی در این حوزه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر