کد خبر: 880369
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
محمد بن سلمان حمله موشکی به ریاض را «تعرض مستقیم جنگی» ایران خواند
یمنی‌ها با برپایی نمایشگاهی از موشك‌های جدید خود می‌گویند كه توانسته‌اند گام‌های بزرگی در مسیر توسعه موشك‌های بومی بردارند...
یمنی‌ها با برپایی نمایشگاهی از موشك‌های جدید خود می‌گویند كه توانسته‌اند گام‌های بزرگی در مسیر توسعه موشك‌های بومی بردارند، موشك‌هایی كه به گفته «صالح الصماد‌» رئیس شورای عالی سیاسی و فرمانده کل نیروهای مسلح ارتش یمن «موازنه قوا و معادلات جنگ‌» یمن با عربستان را تغییر خواهد داد. یمنی‌ها روز شنبه برای اولین بار طی 32 ماه گذشته، به سوی پایتخت عربستان موشك پرتاب كردند، تحولی كه فریاد سعودی‌ها را بالا برده است. محمد بن سلمان ولیعهد 32 ساله عربستان در تماس تلفنی با وزیر خارجه انگلیس گفته كه ایران، یمنی‌ها را با موشك حمایت می‌كند و پرتاب موشك به ریاض را «تعرض مستقیم نظامی» به عربستان خوانده است. 

به گزارش «جوان» یمنی‌ها بعد از 32 ماه، وعده خود را عملی كردند و روز یك‌شنبه با پرتاب موشك «بركان-2»، فرودگاه ملك خالد در ریاض را هدف قرار دادند. به دلیل سانسور گسترده خبرهای جنگی در پادشاهی عربستان، طی سه روز گذشته گزارش مستقلی از اینكه این موشك به این پایگاه شلیك شده یا نه، منتشر نشده، ولی خود سعودی‌ها می‌گویند كه این موشك را در آسمان منهدم كرده‌اند. با این حال، شلیك اولین موشك یمنی به سمت پایتخت عربستان و هشدار‌های انصار‌الله از چند ماه قبل درباره هدف‌گیری دبی كافی بود كه سعودی‌ها و اماراتی‌ها را از روند موجود نگران كند. دیروز خبرگزاری فرانسه گزارش كرد كه‌ انصارالله عربستان و امارات را تهدید کرده که بنادر و فرودگاه‌های آنها را هم هدف حمله موشکی قرار می‌دهد. همزمان، «شرق لقمان‌» سخنگوی نظامی ارتش یمن گفته كه اصابت موشک بالستیک «برکان 2‌» به محوطه فرودگاه «ملک خالد» واقع در شمال شرقی ریاض، یك «شلیک هشدار‌» بود و یگان موشکی ارتش یمن می‌توانسته حتی سالن‌های فرودگاه را هم نشانه بگیرد، ولی به دلیل اینکه به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود از هدف قرار دادن آن خودداری كرده است. روز دو‌شنبه هم «صالح الصماد‌» رئیس شورای عالی سیاسی و فرمانده کل نیروهای مسلح ارتش یمن نمایشگاه «موشک‎های دریایی» را افتتاح كرد. فرماندهان نیروی دریایی و گارد ساحلی یمن می‌گویند كه موشك‌های یمنی به قدر كافی توسعه پیدا كرده‌اند و از ایجاد یك سامانه موشکی دریایی بومی‌ساز به نام «المندب‌» سخن می‌گویندکه از دقت بالایی برخوردار است. صماد این موشك‌ها را دستاوردی بزرگ خوانده كه می‌تواند منجر به‌« تغییر موازنه قوا و معادلات جنگ‌» بعد از 32 ماه جنگ نابرابر سعودی‌ها با یمن شود. 
   
دیپلماسی چند‌جانبه سلمان و ظریف
تحول موشكی در صنعا، سعودی‌ها و اماراتی‌ها را نگران كرده و به نظر می‌رسد آنها با ربط دادن این موضوع به ایران، قصد دارند شرایط را امنیتی كنند. روز سه‌‌شنبه «محمد بن سلمان‌» ولیعهد 32 ساله سعودی كه همزمان زمام وزارت دفاع را هم عهده‌دار است با «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس تلفنی تماس گرفت و شلیک موشک بالستیک یمن به ریاض را محکوم کرد. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، محمد بن سلمان گفته است:‌« ایران به نیروهای یمنی و حوثی تجهیزات موشکی ارائه می‎کند و این «تعرض مستقیم نظامی علیه عربستان‌» است. همچنین بر اساس روایت الشرق‌الاوسط، وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با سلمان، حمایت لندن از ریاض در مقابله با تهدیدات را اعلام کرده است. در یک موضع‌گیری جداگانه، «ژان ایو لودریان‌» وزیر خارجه فرانسه نیز از موضع ریاض حمایت كرد و گفت كه فرانسه‌ شلیک موشک بالستیک به ریاض از یمن را که شورشیان حوثی مدعی آن هستند، به شدت محکوم می‌کند. ساعاتی بعد از تماس تلفنی محمد بن سلمان با جانسون، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم با  بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس تلفنی گفت وگو کرد. ظریف در این تماس به اقدامات تحریک‌‌آمیز عربستان در منطقه اشاره و ضمن رد ادعاهای خلاف و خطرناک مقامات رژیم سعودی آن را در تضاد با حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد ارزیابی کرد. 
   
بوی دلارهای نفتی 
جنگنده‎های ائتلاف سعودی روز سه‌شنبه دو منزل مسکونی منطقه «افلح‌» استان حجه واقع در غرب یمن را بمباران کردند. سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای از کشتی‌های تجاری در دو بندر الحدیده و الصلیف در غرب یمن که در کنترل نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن هستند، خواسته كه فوراً این دو بندر را ترک کنند. تیم تحقیقات و بازرسی‌ سازمان ملل در دفتر خود در جیبوتی که مسئول بازرسی کشتی‌های تجاری است‌، در بیانیه خود گفته كه این هشدار در راستای حفظ امنیت این کشتی‌ها، کادر و کالاهای موجود در آنها صادر شده ولی این تیم در اطلاعات بیشتری درباره ماهیت تهدیدات احتمالی ارائه نكرده است. در حالی كه مجتهد، افشاگر توئیتری، در تازه‌‌ترین توئیت خود گفته كه ولیعهد عربستان در جریان سفر ترامپ به این کشور یک میلیارد دلار به وی رشوه داده‌، به نظر می‌رسد سعودی‌ها با استفاده از نفوذ و دلارهای نفتی خود، اوضاع را به سمت امنیتی شدن پیش می‌برند. وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه گفته كه هدف‌گیری ریاض با موشک‌های بالستیک انصارالله، تحول مهمی است که باعث می‌شود پرداختن به این گروه در اولویت قرار گیرد. انور قرقاش در توئیتر خود نوشته است:‌« هدف‌گیری ناموفق ریاض با موشک‌های بالستیکی «‌ایرانی‌» توسط انصارالله تحول مهمی است که باعث می‌شود در اولویت‌ قرار بگیرد. یکی از مهم‌‌ترین این اولویت‌‌ها خطر نفوذ ایران است که نخستین چالش می‌باشد. ‌» او می‌گوید:« خطر تبدیل انصارالله به حزب‌الله جدید پیش روی ماست و مخالفت این جنبش با حل سیاسی در دوره گذشته تأکیدی بر آن است که اکنون زمان سازش با انصارالله نیست. البته متشنج کردن اوضاع توسط این گروه به ضررش تمام خواهد شد. ‌» بعد از موضع‌گیری ترامپ در حمایت از موضع ریاض در نسبت دادن تحولات یمن به ایران، دیروز هم پنتاگون با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد كه امریکا با عربستان برای مبارزه با افراطی‌گری و خنثی‌سازی نفوذ ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه همکاری می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
اکنون بهترین موقعیت برای یمن جهت تصفیه حساب 2سال بمباران مردم بی دفاع یمن " از بن سلمان ست " بن سلمان درگیر با شاهزادگان مخالف سیاست های خود " درحال خالی کردن جیب انان ست " تا هم از شرشان خلاص شود " هم به تواند وضعیت اقتصادی عربستان را با ثروت انان به وضعیت عادی بر گرداند " هم قادر باشد به کشورهای غربی رشوه جهت حمایت از پادشاهی خودرا ادا کند " بنابراین یمن نباید فرصت تغییر راحت را به بن سلمان در مسیر اهدافش بدهد " اکنون بهترین موقعیت برای ضربه زدن به بن سلمان ست " تا عواقب خودسری های خودرا " با چشمان باز بببیند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار