کد خبر: 879270
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
با ورود موج سنگين گرد و خاك از سمت كشورهاي عراق، عربستان و سوريه به آسمان 8 استان كشور ، وضعيت زندگي ساكنان خوزستان، ايلام ، كرمانشاه ، كردستان، اصفهان ، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي و قم در وضعيت بحراني قرار گرفت...
مريم احمدي 

طي دو روز اخير موج سنگين گرد و خاك از سمت كشورهاي عراق، عربستان و سوريه از مرزهاي غربي وارد كشور شده و پس از پوشاندن آسمان جنوب و غرب كشور به سمت نواحي  مركزي و شرق پيش رفته است. اين توده بي‌سابقه غبار كه اين بار به سرعت از مرز  هشت استان كشور گذشته و چرخه عادي زندگي ساكنان بسياري از شهرها را مختل كرد.  مسئولان استان‌ها را به اعلام وضعيت اضطرار و شرايط بحراني واداشته است. در حالي كه از چند سال پيش پيدايش گرد و غبار و ذرات معلق زندگي ساكنان نواحي جنوب و غربي را به شدت تحت‌تأثير قرار داده و خسارات اقتصادي و اجتماعي فراواني به ساكنان اين استان‌ها تحميل كرده است، به رغم ادعاهاي مسئولان سال به سال بر غلظت و تراكم اين  ريزگردها افزوده مي‌شود، با اين وجود همچنان مسئولان به  تعطيلي مدارس و ادارات دولتي به عنوان راهكار بسنده كرده‌اند! 
   
ايجاد اختلال در 11 شهر خوزستان 
جولان گرد و غبار و گسترش اثرات ناخوشايند اين پديده بر زندگي ساكنان استان خوزستان اگرچه به علت تكرار مداوم به امري عادي تبديل شده كه ديگر حتي در قالب هشدار هم  به چشم مسئولان نمي‌آيد اما افزايش مستمر غلظت ذرات كه حالا وضعيت را از ناسالم به بحراني رسانده است به خوبي نشان مي‌دهد كه ديگر انجام راهكارهاي موقت همچون مرطوب كردن كانون‌هاي ريزگردهاي استان يا استفاده از پوشش گياهي مقاوم چاره كار نيست و بايد براي مقابله با كانون‌هاي خارجي اين پديده به طور جدي‌تر وارد عمل شد. روز گذشته وقوع پديده گرد و خاك همراه با وزش باد در برخي نقاط استان سبب شد فرمانداري‌هاي شهرهاي مختلف خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، حميديه، شادگان، هويزه ،كارون، باوي، سوسنگرد و ماهشهر  دستور تعطيلي  مراكز آموزشي و دولتي را صادر كنند. متأسفانه  به دليل موج گرد و غبار وارد شده از كشورهاي عربي، غلظت گرد و غبار در آبادان طي روزهاي اخير با ميزان  4 هزار و ۶۲۰ ميكروگرم بر مترمكعب به ۳۰ برابر حد مجاز رسيده و طي آمار بي‌سابقه‌اي اين ميزان غلظت در  حميديه  4هزار و ۱۲۰، اهواز 3 هزار و ۲۵۶، بهبهان ۱۱۵، رامشير۱۵۶، سوسنگرد يكهزار و ۱۵۰، شادگان 2 هزار و ۶۲۰ و آبادان 4 هزار و ۴۱۶ ميكروگرم بر متر مكعب اعلام شده است. اين در حالي است كه ميزان استاندارد ريزگردها در هوا ۱۵۰ ميكروگرم در مترمكعب است.
   
هواي مهران بحراني شد 
 با ورود موج بي‌سابقه گرد و غبار  به آسمان ايلام و غلظت بالاي ذرات ، هواي شهرستان‌هاي ايلام، ملكشاهي، سرابله، مهران  و ايوان در وضعيت بحراني قرار گرفته و سبب ايجاد اختلال در زندگي ساكنان اين شهرها شده است. 
 در شرايطي كه روزانه هزاران نفر از زائران مراسم پياده‌روي اربعين براي سفر به عراق از مرز مهران مي‌گذرند و به دليل بسته بودن مرز خسروي بار ترافيكي گذر 70درصد زائران به اين منطقه تحميل شده است، اداره هواشناسي استان ايلام اعلام كرده وضعيت هواي مهران با  ميزان غلظت گرد و غبار۲۶۰ ميكروگرم بر مترمكعب و 5/1 برابر حد مجاز در شرايط ناسالم و بحراني قرار گرفته و تا روزهاي پايان هفته جاري اين موج آلودگي همچنان در اين منطقه پابرجاست. وضعيتي كه سبب شده مسئولان و كارشناسان بهداشت و درمان استفاده از ماسك استاندارد و منع بيماران قلبي و افراد مسن از عزيمت به عراق به ويژه از مرز زميني مهران  را به زائران توصيه كنند و براي خدمات‌رساني اورژانسي در حالت آماده‌باش قرار بگيرند . 
اين در حالي است كه بنا به گفته سركنسول ايران در عراق وضعيت جوي در كربلا  نيز به ‌شدت غبارآلود بوده  و بيماران تنفسي و ريوي حتي‌المقدور بايد از سفر به كربلا  خودداري كنند. ميرمسعود حسينيان با بيان اينكه تنها طي دو شبانه روز از آغاز طوفان گرد و غبار در شهرهاي كربلا و نجف ۶۰۰ نفر به دليل تنگي نفس به مراكز درماني منتقل شده‌اند، افزود: تنفس براي افرادي هم كه دچار مشكل نيستند سخت شده است. از اين رو افرادي كه دچار بيماري‌هاي تنفسي، تنگي نفس يا آلرژي هستند، امكانات لازم همچون اسپري و ماسك را  به همراه داشته باشند. همچنین به علت شدت گرد و غبار و كاهش ديد،  تعدادي از پروازهاي نجف و بغداد نيز  لغو شده‌اند. 
 
اگرچه بنا بر اعلام سخنگوي سازمان اورژانس كشور تمهيدات لازم براي مراقبت از زائران در مرزهاي غربي  و جنوبي و همچنين در خاك عراق انديشيده شده است اما با گسترش دامنه اين عامل آلايندگي هميشگي انتظار مي‌رود مسئولان كشور به جاي راهكارهاي موقت و وعده‌ و وعيد تصميمات درست‌تري براي مقابله با پديده ريزگردهاي منطقه اتخاذ كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار