کد خبر: 878498
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
سازمان ملل روز پنج‌‌شنبه در گزارشی ادعا کرد که دمشق در حمله ماه آوریل گذشته به خان‌شیخون واقع در ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کرده است...
سازمان ملل روز پنج‌‌شنبه در گزارشی ادعا کرد که دمشق در حمله ماه آوریل گذشته به خان‌شیخون واقع در ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کرده است تا به این ترتیب اقدامات امریکایی‌‌ها در حمله موشکی به پایگاه سوری در چند روز بعد از حادثه خان‌شیخون توجیه شود. حالا این گزارش با واکنش مسکو و پکن روبه‌رو شده است. 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ساعاتی پس از انتشار گزارش سازمان ملل  گفت: در گزارش سازمان ملل درباره حملات شیمیایی در سوریه از روش‌های اشتباه و ناکارآمد استفاده شده است. مسکو در تلاش است راهکارهایی را ارائه دهد که بتوان بر اساس آن روش‌های بهتری را در تحقیقات پیرامون حملات شیمیایی و نیز بررسی یافته‌های نتایج آن مورد استفاده قرار داد.  این در حالی است که نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، از انتشار این گزارش استقبال کرده و در بیانیه‌ای نوشته، این گزارش حرفی را تأیید کرده که امریکا مدت‌ها قبل می‌دانسته است.  خانم هیلی در بیانیه‌اش از روسیه انتقاد کرده که «به‌رغم این گزارش‌های مستقل، ما می‌بینیم که کشور‌هایی می‌خواهند از این رژیم حمایت کنند. این روش باید همین حالا به پایان برسد.» اما پس از روسیه، چین نیز به گزارش روز گذشته سازمان ملل که مدعی شده بود دولت سوریه در حمله به خان‌شیخون واقع در استان ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، واکنش نشان داد.  

«ژنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره اعلام کرد: نتایج تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه باید مستند به حقایق جامع و حرفه‌ای باشد که مورد اختلاف نظر نیز نباشد.  سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: تداوم استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی بازیگران غیردولتی عمیقاً مایه نگرانی پکن است.  این در‌حالی است که بر اساس گزارش دولت سوریه این حادثه طوری طراحی شده که دولت سوریه مقصر جلوه داده شود و واقعیت این است که بمبی به محل اختفای تروریست‌ها اصابت کرده است که اتفاقاً آنجا انبار مهماتی پر از سلاح‌های شیمیایی بوده است.  این حمله در فروردین ماه گذشته صورت گرفت و بیش از ۸۰ کشته بر جای گذاشت. صحنه این حمله  به طور مرتب از شبکه‌های غربی به عنوان اقدام دولت سوریه در نقض حقوق بشر و جنایت جنگی پخش شد و پس از این زمینه‌چینی ناوگان دریایی امریکا به فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور و با بهانه قرار دادن حمله شیمیایی دولت سوریه به خان‌شیخون، بیش از ۷۰ موشک به پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کردند. 
   
تیلرسون: اسد آینده‌ای ندارد!
وزیر خارجه امریکا در راستای ادامه مواضع غیرمنسجم کشورش در قبال نظام سوریه مدعی شد که بشار اسد و خانواده‌اش نقشی در آینده سوریه ندارند.  رکس تیلرسون گفت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا از مذاکرات صلح در ژنو حمایت می‌کند، چراکه این مذاکرات تنها راه برای پایان دادن به جنگ در سوریه و ادامه دادن راه به سمت گذار سیاسی و انتخابات در سوریه است.  وی تصریح کرد: امریکا می‌خواهد سوریه یکپارچه و کامل بماند و بشار اسد نقشی در حکمرانی در آن نداشته باشد.  وی افزود: دیدگاه امریکا این است که آینده‌ای برای نظام اسد و خانواده او وجود ندارد و دوره خانواده اسد رو به پایان است و تنها مسئله در حال حاضر چگونگی محقق کردن این امر است.  تیلرسون گفت: زمانی که دونالد ترامپ به روی کار آمد این رویکرد را اتخاذ کرد که رفتن اسد پیش‌شرطی برای آغاز روند انتقال سیاسی نیست‌.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار