کد خبر: 878014
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:
نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل گفت: در سال های اخیر هیچ گونه حرکت مثبت و مساعد در مسیر توسعه صادرات استان انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، بهروز پورسلیمان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: در چند سال اخیر و با معلق ماندن جوایز صادراتی برای صادرکنندگان چندان حمایتی از صادرکنندگان انجام نشد اما در بسته اخیر حمایتی سعی شده است برخی از ایرادات اصلاح شده تا شاهد حمایت جدی از صادرکنندگان باشیم.

وی گفت: باید در قانون جدید موضوع صادرکنندگان خصوصی اصلاح شده و با رفع موانع به وجود آمده در پیش بینی صادرات یک ساله در انتخاب صادرکنندگان نمونه امتیازات خاصی برای مناطق محروم در نظر گرفته شود تا زمینه برای رونق فعالیت صادرکنندگان به رغم پائین آمدن نرخ ارز کشورهای هدف به وجود نیاید.

وی موضوع تفویض اختیار به استان ها را در روند اجرای آئین نامه ها و تفسیر قوانین یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم موضوع پرداخت های غیرنقدی با تفویض اختیار به استان ها مورد توجه قرار گیرد چرا که در سال های متمادی بخش تجارت استان با نارسائی ها و ضعف های مشهودی روبرو بوده است.

رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق اردبیل با بیان اینکه در سال های اخیر هیچ اقدام مثبتی برای توسعه صادرات انجام نشده است خاطرنشان کرد: با راهکارهای مناسب و به صورت بومی باید بسته های حمایتی از صادرکنندگان در نظر گرفته شده و اقدام عملی در این باب مورد توجه قرار گیرد.

پور سلیمان اضافه کرد: ما در سطح استان باید تلاشی جدی انجام دهیم تا به صورت مشخص منطقه آزاد تجاری استان اردبیل مصوب و زمینه اجرایی شدن آن فراهم آید که تصویب این منطقه آزاد در کنار منطقه ویژه اقتصادی با همت مسئولان می تواند زمینه ساز تحول در استان باشد.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع راه آهن اردبیل – میانه و اتصال آن به تنها گمرک فعال استان بیله سوار اشاره کرد و افزود: واقعا در این زمینه فرصت سوزی تاریخی شده چرا که ما به جای نقد به راه آهن رشت – آستارا و یا تلاش برای راه آهن به اصلاندوز باید با اولویت راه آهن بیله سوار آذربایجان را با بیله سوار ایران به طول 15 کیلومتر اجرایی و عملیاتی کنیم تا از طریق این خط ریلی بتوانیم به کشورهای آسیای میانه به ویژه گرجستان و حتی روسیه متصل شویم.

وی اجرایی شدن این خط ریلی را راهگشا در توسع صادرات محصولات کارخانه هایی همچون سیمان اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به احداث کارخانه سیمان آذربایجان آنها تمایلی به خرید سیمان ما ندارند و ما از طریق این خط ریلی به راحتی می توانیم سیمان اردبیل را به گرجستان صادر کنیم.

وی همچنین پیشنهاد کرد برای ترخیص کالاهای وارداتی در گمرک بیله سوار تخفیفاتی را در نظر بگیریم و با استفاده از ظرفیت خودروهایی که خالی به سمت ایران برمی گردند نسبت به ترانزیت کالاهای خارجی به سمت کشورمان استفاده کنیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران به کاهش آمار ترانزیت استان اردبیل و تعطیلی بازارچه مرزی بیله سوار اشاره کرد و گفت: ما باید از قواین مصوب در مورد صادرات چمدانی استفاده کنیم چرا که هر مسافر می تواند به ارزش 80 دلار کالا وارد کند که در آستارا این وسایل کیف، کفش و البسه است و ما در گمرک بیله سوار می توانیم با یک ابلاغ دقیق در این زمینه مشکل به وجود آمده را برطرف کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر