کد خبر: 874561
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
حاشيه‌هاي دنباله‌دار جدايي‌طلبی كاتالان‌ها
فريدون حسن

فوتبال اسپانيا روزهاي پرحاشيه‌اي را پشت سر مي‌گذارد، مسئله جدايي كاتالان‌ها از اين كشور بيشتر از هر مسئله‌اي روي فوتبال تأثير گذاشته تا جايي كه حتي تمرينات تيم ملي را به تعطيلي كشانده و كار به جايي رسيده كه ورزشكاران نامي رشته‌هاي ديگر نيز به اين موضوع واكنش نشان داده‌اند، اما آنچه به نظر مي‌رسد بايد منتظر روزهاي آينده بود، آينده‌اي كه شايد فوتبال اسپانيا را از تب و تاب بيندازد.
جراد پيكه، مدافع ملي‌پوش بارسلون اصلي‌ترين سوژه براي سر دادن شعار و حمله از سوي مخالفان جدايي‌طلب كاتالان از اسپانياست. پيكه با انتقادهاي تند و صريح به سوريا سائنس، رئيس‌جمهور اسپانيا چند روزي است كه بيش از قبل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. او در جريان تمرين تيم ملي به شدت با اعتراض هواداران و البته شعارهاي تند و توهين‌آميز آنها مواجه شد. نكته جالب اينكه پليس تنها به جمع‌آوري پلاكاردها بسنده كرد و به هواداران اجازه آزادي بيان داد.
«من اسپانيايي هستم»، «زنده باد اسپانيا»، «پيكه تو حال به هم زني» و «مي‌خواهم تو را بيرون بيندازند» از جمله شعارهايي بود كه هواداران سر مي‌دادند، شعارهايي كه كار را به جايي رساند كه پيكه تمرين را ترك کرد و كل تمرين هم تعطيل شد. شنيده‌ها حاكي از آن است كه شاید پيكه ديگر به تمرين تيم ملي بازنمي‌گردد.
يون لوپتگي، سرمربي تيم ملي اسپانيا در اين خصوص گفت: «اميدوارم اين وضعيت ناخوشايند به وجود آمده، زودتر تمام شود. دوست دارم آرامش برقرار شود. البته ما اشتباه كرديم كه اجازه داديم تمرين در حضور تماشاگران انجام شود، چون حضور آنها باعث شد تا شرايط از حالت عادي خارج شود. پيكه در شرايط خوبي قرار دارد و مشتاق و متعهد كارش را دنبال مي‌كند و ما هم مي‌خواهيم او را در كنارمان داشته باشيم. من براي دعوت از او عقايد سياسي‌اش را در نظر نمي‌گيرم.»
در ميان تمام اظهارنظرها، بازيكنان رئال‌مادريد حرف‌هاي جالب‌تري براي بيان دارند. رئالي‌ها كه با رسمي شدن جدايي كاتالان‌ از اسپانيا اصلي‌ترين رقيب خود يعني بارسلون را از دست مي‌دهند و در لاليگا تنها مي‌شوند مانند اكثر مردم اسپانيا با اين مسئله مخالف هستند. ايكر كاسياس، دروازه‌بان سابق تيم ملي اسپانيا و رئال‌مادريد در اين خصوص مي‌گويد: «اين بي‌فكرها فوتبال اسپانيا را نابود مي‌كنند. هرگز فراموش نمي‌كنم كه اسپانيا در جام جهاني 2002 چه ضربه‌هايي از آنها خورد. آنها هم به خود و هم به اسپانيا ضربه مي‌زنند.»
كاسياس در مورد شرايط پيكه در تيم ملي هم عنوان مي‌كند: «صلاح نيست او در تيم بماند. متأسفم كه او بازيچه سياسيون بي‌فكر جدايي‌طلب شده است. مردم حق دارند با حضور او در تيم ملي مخالف باشند.»
مرد شمار يك تنيس جهان هم نتوانست در خصوص اتفاقات رخ داده، سكوت كند. رافائل نادال گفت: «دوست داشتم گريه كنم، چون در كشوري زندگي مي‌كنم كه الگوي خوبي در جهان به حساب مي‌آيد، اما به چنين شرايطي مي‌رسد. نبايد شاهد چنين اتفاقاتي باشيم. تنها راه‌حل اين موضوع گفت‌وگو است، با اين كار مي‌توانيم براي هميشه در كنار هم زندگي كنيم.»
ويسنته دل‌بوسكه، سرمربي سابق تيم ملي اسپانيا هم در واكنش به اتفاقات رخ داده در تمرين تيم ملي اسپانيا گفت: «با كار لوپتگي كاملاً موافقم. او نبايد پيكه را ناديده مي‌گرفت. اسپانيا به پيكه نياز دارد. كاتالونيا هم بخشي از اسپانياست و ما بايد براي تيم ملي از همه ايالات بازيكن بگيريم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار