کد خبر: 869934
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
توضيحات نصر‌الله درباره تبادل با تروريست‌ها
توافق حزب‌الله با داعش براي تبادل اسرا و شهداي مقاومت بحث‌هاي زيادي را در پي داشته است كه مهم‌ترين آنها واكنش رسمي دولت عراق بود كه صريحاً از اين توافق انتقاد كرد...
توافق حزب‌الله با داعش براي تبادل اسرا و شهداي مقاومت بحث‌هاي زيادي را در پي داشته است كه مهم‌ترين آنها واكنش رسمي دولت عراق بود كه صريحاً از اين توافق انتقاد كرد و گفت، نبايد شبه‌نظاميان داعش به سمت مرزهاي عراق منتقل شوند اما در مقابل سيد‌حسن نصرالله با رد انتقادهاي مقامات عراقي اعلام كرد: «عناصر مسلح شكست خورده را از جبهه‌اي كه در حال نبرد با آنان هستيم به جبهه ديگر نبرد خود منتقل كرده‌ايم، بنابرين دليلي براي نگراني عراق وجود ندارد.»
 
عصر روز پنج‌شنبه مقامات امريكايي اعلام كردند توافق حزب‌الله و دولت لبنان با داعش براي انتقال عده‌اي از شبه‌نظاميان به شرق سوريه را قبول ندارند و بلا‌فاصله پلي را در شرق لبنان هدف قرار دادند تا شبه‌نظاميان داعش نتوانند از آن كشور خارج شوند.  بر اساس توافقي كه بين حزب‌الله و ارتش لبنان با تروريست‌هاي داعش در شرق اين كشور به دست آمد، قرار شد حدود 600 شبه‌نظامي داعش به ديرالزور واقع در شرق سوريه منتقل شوند و در عوض داعش پيكر چند شهيد مقاومت از جمله شهيد محسن حججي را تحويل دهد. در حالي كه نصفي از شبه‌نظاميان داعش منتقل شده بودند امريكا با حمله به پلي در شرق لبنان علناً مانع از خروج اين افراد شده است.  اما آنچه باعث تعجب ناظران شد اقدام امريكا نبود بلكه مواضع دولت عراق به رهبري حيدرالعبادي بود كه علناً با توافق اعلام شده مخالفت كردند. حيدر العبادي از اينكه حزب‌الله و دولت سوريه شبه‌نظاميان تروريست‌ را به مرز عراق كيش داده‌اند، ابراز نارضايتي كرد. امريكايي‌ها نيز دليل اقدامات خود را نارضايتي متحد خود يعني بغداد اعلام كردند.  چند ساعت پس از اين مواضع عراقي‌ها و اقدام امريكايي‌ها، سيد‌حسن نصرالله بر اساس برنامه قبلي از طريق تلويزيون سخنراني كرد.
 
وي در اين سخنراني ضمن تشريح مراحل مختلف مبارزه با داعش اعلام كرد: براي تعيين سرنوشت شهدا و اسراي مقاومت و ارتش لبنان چاره‌اي جز مذاكره وجود نداشت. دبيركل حزب‌الله گفت: «ما به مسئولان سوري مراجعه كرديم و به آنها گفتيم كه مي‌خواهيم به خطر تروريست‌ها در مرزها پايان دهيم. براي مسئولان سوري فرقي نمي‌كرد كه داعش در القلمون غربي بجنگد يا به مكان ديگري منتقل شود اما اين مسئله براي مسئولان سوري دردسرساز شده بود زيرا اولين باري بود كه اين اتفاق از جانب داعش براي آنها مي‌افتاد، ولي ما اين درخواست را مطرح كرديم، زيرا براي ما يك قضيه ملي انساني وجود داشت و آن اينكه جز از راه مذاكره نمي‌توانستيم از سرنوشت نظاميان مطلع شويم.» نصرالله در ادامه از تلاش‌هاي شخصي خود براي تعيين سرنوشت نيروهاي مقاومت حرف زد و تصريح كرد: «من شخصاً نزد بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه رفتم و از وي براي انتقال داعش از القلمون كمك خواستم و به او گفتم كه چگونه با داعش مذاكره مي‌كنيم و بشار اسد به من گفت، اگر دولت لبنان خواهان مذاكره در اين باره است، بايد با ما در تماس باشد. به بشار اسد و همه برادران سوري به ويژه نيروهاي ارتش سوريه به علت مشاركت فعال و واقعي در دستيابي به اين موفقيت درود مي‌فرستم.» نصرالله همچنين در بخش ديگري از سخنان خود از نگراني امريكايي‌ها و اسرائيلي‌ها از شكست داعش گفت و اينكه واشنگتن چگونه تلاش كرد جلوي شكست كامل داعش در لبنان را بگيرد. وي گفت: «زماني كه پيروزي در جرود عرسال محقق شد، امريكايي‌ها پيام هشدار‌دهنده‌اي خطاب به مسئولان لبناني درباره مداخله حزب‌الله در عمليات فرستادند و زماني كه حكومت تصميم گرفت ارتش قهرمان لبنان براي آزادسازي بقيه خاك لبنان در جرود حضور داشته باشد، امريكايي‌ها بار ديگر از مقامات لبناني خواستند ارتش در اين عمليات نظامي شركت نكند و تهديد كردند در غير اين صورت كمك‌ها به ارتش را قطع خواهند كرد.»
 
وي افزود: عملكرد ارتش لبنان و مقاومت در مرحله دوم آزادسازي و ادغام اين دو جبهه نبرد، «اسرائيل» را نگران كرده است. امروز «اسرائيل» به خاطر ناكامي‌هاي خود مي‌گريد و به شكست پروژه‌ها و دوستانش در سوريه اعتراف مي‌كند و در جست‌وجوي اين است كه چگونه موقعيتش را تثبيت كند و از طريق امريكا، اين نگراني را با اعمال فشار بر ايران و مردم مظلوم يمن و سوريه نشان داده است تا اينگونه روسيه را براي تحقق منافع «اسرائيل» در منطقه و از طريق تهديد به جنگ و تجاوز وادار كند.  باوجود اين توضيحات نصرالله در باره توافق با داعش اما  اهميت مسئله و بحث‌هاي كه واكنش دولت عراق را برانگيخت باعث شد تا نصرالله در پيامي جداگانه ابعاد توافق با داعش را بيشتر تشريح كند.  در اين پيام آمده است: «امروز از اظهارات شماري از مسئولان عراقي درباره جزئيات توافق اخير كه در منطقه قلمون سوريه رخ داده است، مطلع شدم. همچنين تحليل‌هاي برخي از شخصيت‌هاي عراقي را درباره اين توافق مطالعه كردم. نخست اينكه من از موضع برادري و محبت در واكنش به اين اظهارات مي‌گويم كه بر اساس اين توافق شماري از عناصر مسلح داعش به همراه خانواده خود از يك نقطه از خاك سوريه به نقطه‌اي ديگر از خاك اين كشور و مشخصاً از منطقه قلمون در غرب سوريه به ديرالزور در شرق اين كشور منتقل شده‌اند و هرگز انتقال اين افراد از اراضي لبنان به اراضي عراق نبوده است، به طوري كه اكثريت عناصر مسلح در منطقه قلمون غربي سوريه از اتباع اين كشور هستند و از اين دست افراد در اراضي لبنان تنها عده اندكي باقي مانده‌اند.
 
دوم اينكه افرادي كه منتقل شده‌اند پرشمار نيستند و 310 نفر از عناصر مسلح شكست خورده و تسليم شده و فاقد اراده نبرد نمي‌توانند در معادله اين نبرد در استان ديرالزور هيچ تغييري ايجاد كنند. گفته مي‌شود در اين استان دهها هزار نفر از عناصر مسلح حضور دارند.» در ادامه پيام حزب‌الله تأكيد شده، كساني كه قرار است با داعشي‌ها در شرق سوريه بجنگند نيروهاي حزب‌الله هستند و دليلي براي نگراني دولت عراق وجود ندارد: «سوم اينكه منطقه‌اي كه عناصر مسلح به آن منتقل شده‌اند خط جبهه در باديه سوريه بوده است و همه مي‌دانند ارتش سوريه و متحدانش در اين منطقه چند ماه است كه در درگيري‌هاي شديدي حضور دارند و همچنان حزب‌الله در صدر نيروهايي قرار دارد كه در منطقه باديه سوريه با عناصر داعش مي‌جنگند. حزب‌الله در اين منطقه شهداي زيادي داشته است، بنابراين ما عناصر مسلح شكست خورده را از جبهه‌اي كه در حال نبرد با آنان هستيم به جبهه ديگر نبرد خود منتقل كرده‌ايم.» رهبر حزب‌الله همچنين در بخشي از پيام خود فراتر مي‌رود و مي‌گويد، اين گروه آمده است به عراقي‌ها كمك كند. در اين پيام آمده: حزب‌الله در مبارزه با داعش در هيچ نقطه‌اي به خود ترديد راه نمي‌دهد.
  
خشم هيلي از پيروزي‌هاي حزب‌الله
نماينده دائم امريكا در سازمان ملل متحد گفت، كشورش در برابر قوي شدن حزب‌الله براي جنگ، بيكار نمي‌نشيند.  نيكي هيلي در حساب توئيتري خود نوشت: ما بيكار نمي‌نشينيم و تماشاچي قوي شدن حزب‌الله براي جنگ نخواهيم بود. ما بايد مطمئن شويم نيروهاي صلح‌بان سازمان ملل در لبنان همان كاري را مي‌كنند كه به آنها دستور داده شده است. اين ادعاي مقامات امريكايي در حالي است كه در آنها در طول چهار دهه گذشته به ويژه طي چند سال اخير از هيچ كوششي براي نابودي حزب‌الله دريغ نكرده‌‌اند اما اين تلاش‌هاي امريكا همواره با هوشياري حزب‌الله نتايج معكوس براي واشنگتن داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار