کد خبر: 869552
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ماكرون: هيچ جايگزيني براي توافق هسته‌اي با ايران وجود ندارد...
با افزايش گزارش‌ها درباره احتمال خروج امريكا از برجام و سناريوهاي مشابه براي بي‌اعتبار كردن توافق هسته‌اي، اروپا و روسيه يك بار ديگر بر لزوم پايبندي كاخ سفيد به برجام تأكيد كردند. رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفته كه محمد‌جواد ظريف احتمالاً پيشنهاد گزارش نشست وزراي خارجه ايران و 1+5 را ارائه خواهد كرد.
 
«امانوئل ماكرون» رئيس‌جمهور فرانسه ديروز يك بار ديگر در سخناني كه به تشريح برنامه‌هاي مربوط به سياست‌خارجي كشورش مي‌پرداخت، اعلام كرد اولويت كشورش در اين عرصه مقابله با تروريست‌هاي تكفيري است. ماكرون با اعلام حمايت مجدد كشورش از برجام تصريح كرد كه هيچ جايگزيني براي توافق هسته‌اي به دست آمده ميان ايران و كشورهاي 1+5 وجود ندارد. وي در پيامي به «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري ايالات متحده امريكا كه تهديد به تعليق تمامي دستورات مبني بر لغو تحريم‌ها كرده بود، اظهار داشت كه جايگزيني براي برجام متصور نيست. ماكرون همچنين گفت كه كشورش از توافق هسته‌اي با ايران حمايت مي‌كند و معتقد است هيچ جايگزيني براي اين توافق وجود ندارد. ماكرون تصريح كرد: «در چارچوبي كه ما در آن قرار داريم، توافق به دست آمده در سال ۲۰۱۵ ميلادي اين شرايط را براي ما فراهم مي‌كند كه يك گفت‌وگوي سازنده و با اهميت را با ايران برقرار كنيم.» ماكرون پيش از اين اواخر تير ماه نيز با از سرگيري مذاكرات براي تغيير برجام مخالفت كرده و گفته بود از سرگيري مذاكرات برجام غيرممكن است.
 
همچنين «فدريكا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخناني در جمع سفيران اروپايي بار ديگر توافق هسته‌اي با ايران را رويكردي مهم در عرصه جهاني دانست. وي گفت: «توافق با ايران نشان‌دهنده راهكار اروپايي در زمينه سياست خارجي است. اين توافقي ميان دو كشور نيست، من اين موضوع را بارها تكرار كرده‌ام و بايد اين موضوع را بارها هم در ماه‌هاي آتي تكرار كرد. اين توافقي ميان ايران و جامعه جهاني بود كه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل از آن حمايت و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم آن را تأييد كرد.» وي ادامه داد: «امروز با گذشت دو سال از توافق، پابيندي به اين توافق را آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و كميسيون مشترك كه من رياست آن را با حمايت قدرتمند «هلگا اشميت» بر عهده دارم، تأييد مي‌كند و اين چيزي نيست كه يك كشور مدعي آن شود.» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: «ما در ماه‌هاي آتي اين موضوع را بارها هر جا كه باشيم تكرار خواهيم كرد چراكه بار ديگر به موضوعي مرتبط با امنيت جامعه بين‌الملل و نيز اعتبار توافق‌هاي جهاني تبديل شده است و من خوشحالم در مراسم تحليف «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران از وي هم شنيدم كه به اجراي توافق هسته‌اي ادامه خواهد داد و هم اكنون اين موضوع براي ما بسيار اهميت دارد.» موگريني گفت: «به اين ترتيب شركاي ما مي‌دانند كه مي‌توانند روي ما حساب كنند. آنها مي‌دانند كه ما چه جايگاهي داريم و مسائل استراتژيك ما چه هستند. در شرايط حساس پرتنش كنوني آسان نيست كه استراتژيك رفتار كنيم.»
  
تلاش روس‌ها براي متقاعد كردن امريكا
معاون وزير خارجه روسيه نيز ديروز براي چندمين بار متوالي هشدار داد كه امريكا نبايد از توافق هسته‌اي با ايران خارج شود. به گزارش اسپوتنيك، سرگئي ريابكوف در شصت و دومين «كنفرانس بين‌المللي جنبش پاگواش با هدف تلاش دانشمندان براي ايجاد صلح، خلع سلاح، امنيت بين‌المللي و همكاري‌هاي علمي» گفت که روسيه براي متقاعد كردن امريكا از عدم خروج از برجام با ايران تلاش مي‌كند. ريابكوف تصريح كرد: «ما هيچ طرح ويژه براي خروج امريكا از برجام نداريم. اما ما در تلاش براي متقاعد كردن شركاي خود در دولت ايالات متحده امريكا هستيم، آنها تنها بايد به طور مداوم بر انجام تعهدات بر توافق هسته‌اي با ايران تمركز کنند. اگر مشكلاتي در اين ميان به‌وجود آيد، ما هميشه مشورت خواهيم داد، ما هميشه به تبادل نظر با شركاي امريكايي خود مي‌پردازيم. برخي گزينه‌هاي تئوري امريكا در خصوص خروج از تفاهمنامه برجام با ايران نگران‌كننده است». ديپلمات روس در پايان افزود: «اما اگر به هر دليلي اين اتفاق افتاد (خروج يكي از طرفين از برجام)، اين اقدام از سوي هر كدام از طرفين كه انجام شود، يك ضربه مهلك به امنيت بين‌المللي و منطقه‌اي وارد مي‌كند.»
  
بولتون: نمي‌گذارند با ترامپ ملاقات كنم
جان بولتون سفير سابق امريكا در سازمان ملل گفته كه قصد داشته طرحي براي خروج امريكا از توافق هسته‌اي با ايران را به رئيس‌جمهور امريكا ارائه كند، ولي موفق به ملاقات با او نشده است. او در يادداشت‌هاي قبلي خود اخراج برخي از مشاوران ارشد ترامپ از كاخ سفيد طي هفته‌هاي گذشته را با نوع رويكرد امريكا در قبال كاخ سفيد مرتبط دانسته بود. «جان بولتون» سفير پيشين امريكا در سازمان ملل كه به شدت مخالف برجام است و همچنين خواستار راه‌اندازي كمپيني هماهنگ براي باطل كردن توافق هسته‌اي شده است، طي يادداشتي كه روز دوشنبه در «نشنال‌ريويو» منتشر شد، گفت كه به‌رغم آنكه زماني به طور مداوم به «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور امريكا دسترسي داشته است اما ديگر نمي‌تواند با وي جلسه داشته باشد. بولتون، رايزني‌هاي بي‌سر و صدا با بازيگران اصلي نظير «انگليس، فرانسه، آلمان، اسرائيل و عربستان سعودي» را اولين محور چنين كمپيني خوانده و نوشته است كه واشنگتن بايد اين طرف‌ها را از برنامه خود براي خروج از برجام مطلع كند. وي ارائه اطلاعات محرمانه درباره مضر بودن برجام براي منافع امريكا، رايزني‌هاي ديپلماتيك در منطقه و اقدامات ديپلماسي عمومي توسط كنگره را بخش‌هاي ديگر اين كمپين توصيف كرده و نوشته است: «ما بايد اقدام كرده و ديگران را هم به انجام مسئوليت‌هايشان ترغيب كنيم.» بولتون در پاسخ به «پوليتيكو» گفت: «من خواستار ديدار با وي (ترامپ) شدم اما مورد مخالفت قرار گرفت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار