کد خبر: 867088
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
در ميان همه حوادث مرداد ماه در سده اخير، كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از همه عبرت‌آموزتر و اثرگذارتر بر تاريخ ايران بوده است.
سید عبد‌الله متولیان
سید عبد‌الله متولیان
 
در ميان همه حوادث مرداد ماه در سده اخير، كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از همه عبرت‌آموزتر و اثرگذارتر بر تاريخ ايران بوده است. آن چيزي كه اين حادثه عبرت‌آموز و تلخ را از ساير وقايع و حوادث تاريخي متمايز و برجسته مي‌كند اين است كه كساني كه در صف مقدم استقلال‌طلبي و مبارزه با طاغوت داخلي و استعمار خارجي بودند، خود طعمه و قرباني خوش‌بيني و اعتماد ساده‌لوحانه به امريكا شدند اما در نهايت تأسف اين مردم بودند كه تاوان و هزينه‌هاي اعتماد مسئولان بي‌بصيرت و ساده انديش را پرداخته و سال‌ها درد و رنج و حرمان و بدبختي را تحمل كرده‌اند. سياست‌هاي استعماري و سلطه طلبانه امريكا عليه ايران طي ۶۴ سال گذشته و به‌ويژه سياست‌هاي خصمانه عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد كه اعتماد دولتمردان به امريكا و دشمن ندانستن دشمن، اگر از سر خيانت نبوده باشد، بي‌شك عين حماقت و بي‌بصيرتي بوده است و بايد بپذيريم كه سياستمداران امريكا از هر حزب و گروهي كه باشند (چه جمهوريخواه و چه دموكرات و چه...)، در چند هدف و اقدام با يكديگر مشتركند:
 
۱ - ‌تلاش براي سلطه و چپاول ثروت و منابع ايران؛ ۲ - تلاش براي نفوذ در اركان حاكميت ايران؛ ۳ - تلاش براي توليد فساد ساختاري و نرم افزاري؛ ۴ - تلاش براي يارگيري در اقشار و صنوف ايران و ساماندهي شبكه عوامل و منابع؛ ۵ - تلاش براي مهندسي احزاب و سازمان‌هاي مردم نهاد؛ ۶ - تلاش براي دوقطبي‌سازي‌هاي شيطاني و ايجاد تفرقه بين مردم و حاكميت؛ ۷ - تلاش براي ايجاد خوش‌بيني و اعتماد به امريكا در بين مردم و به‌ويژه مسئولان كشور؛ ۸ - تلاش براي اختلاف افكني بين ايران و كشورهاي همسايه؛ ۹ - تلاش براي تطميع يا مرعوب‌سازي مسئولان كشور۱۰ - و اينك اتفاق نظر در دشمني با جمهوري اسلامي ايران.
 
ترديدي نيست كه تحقق نقشه‌ها و اهداف شوم دشمن مستلزم وجود و هماهنگي مؤثر عوامل متعدد در كنار يكديگر است: ۱ - طراحي و برنامه ريزي توطئه توسط دشمن؛ ۲ - وجود عوامل و عناصر نفوذي در داخل و پيشبرد مأموريت‌هاي محوله از سوي دشمن؛ ۳ - انجام عمليات رواني و پروپاگانداي پرحجم رسانه‌اي و تبليغاتي داخلي و خارجي؛ ۴ - دوقطبي‌سازي و چندقطبي‌سازي مردم و مسئولان متأثر از عمليات رواني؛ ۵ - خيانت يا اشتباه محاسباتي مسئولان و دولتمردان ناشي از بي‌بصيرتي، خامي و اعتماد به دشمن؛ ۶ - انجام اقدامات موازي جهت اثربخشي اهداف دشمن؛ ۷ - ايجاد اختلاف بين اركان نظام درباره نحوه برخورد با توطئه؛ ۸ - بسترسازي و آماده‌سازي افكار عمومي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي؛ ۹ - لجام گسيختگي و ساقط كردن نهادها و اركان امنيتي و اطلاعاتي كشور و ۱۰ - اثرپذيري مردم از نقشه‌هاي شوم دشمن به‌عنوان مهم‌ترين ركن تحقق اهداف دشمن. در ميان عوامل مذكور دو عامل بيشترين نقش را در خنثي‌سازي يا پيشبرد اهداف دشمن دارد ؛ اول مسئولان و دولتمردان و دوم مردم و از اين دو مسئولان و دولتمردان نقش كليدي و اصلي را در خنثي كردن يا مقابله با ترفندهاي دشمن ايفا مي‌كنند.
 
كودتاي ۲۸ مرداد (كودتايي كه شيريني نهضت ملي شدن صنعت نفت را به‌كام مردم تلخ كرد)، مبدأ تاريخي ۶۴ سال خيانت، جنايت، ستم و طمع‌ورزي امريكا در ايران بوده و سنگ محك خوبي براي عيارسنجي خيانت يا حماقت و اعتماد به دشمن است و بر اساس تجربه تاريخي، توطئه‌ها و طمع‌ورزي‌هاي دشمن نيز نتيجه آشكار دوست دانستنِ دشمن، ساده انديشي، اعتماد و خوش‌بيني به شيطان بزرگ امريكا بوده است. اگر چه امريكايي‌ها از قبول مسئوليت خود در برنامه‌اي براندازانه در كشور ايران طفره مي‌روند و سال‌هاي متمادي نقش خود را در كودتاي ۲۸ مرداد انكار مي‌كردند اما خانم مادلين آلبرايت، وزير خارجه وقت ايالات متحده امريكا در دوره زمامداري بيل كلينتون، اولين مقامي بود كه پس از دهه‌هاي متوالي كتمان حقيقت بالاخره به مداخله كشورش در كودتاي ۲۸ مرداد اعتراف كرد. باراك اوباما نيز در پي انتشار اسناد سازمان سيا و آشكار شدن نقش اين كشور در طراحي كودتا، پس از سال‌ها پنهان‌كاري بر اين دخالت صحه گذاشت. اسناد به‌دست آمده از كودتاي ۲۸ مرداد نشان مي‌دهد كه اين كودتا به‌عنوان مبدأ تاريخ ۶۴ ساله خيانت، جنايت، ستم و سلطه‌طلبي امريكا در ايران مديون و مرهون اعتماد و خوش‌بيني دولتمردان ايران به امريكا بوده است.
 
اگر چه پس از انقلاب، شيطان بزرگ پي در پي در توطئه‌هاي خود عليه ايران ناكام مانده و از مردم قهرمان ايران تودهني خورده و به شكلي مفتضحانه شكست خورده است اما بايد اذعان نمود كه در تمامي سال‌هاي پس از انقلاب و در همه توطئه‌هاي گذشته صدماتي كه مردم ديده و خساراتي كه متحمل شده‌اند، بيش از آنكه از ناحيه امريكا باشد از ناحيه بي‌بصيرتي برخي مسئولان و در نتيجه ساده‌لوحي و اعتماد بي‌جا به شيطان بزرگ بوده است، البته در برخي موارد موضوع بسيار فراتر از ساده لوحي ناشي از اعتماد به دشمن بوده و متأسفانه شاهد همكاري آگاهانه بعضي از مسئولان كشور با سرويس‌هاي جاسوسي غرب نيز بوده‌ايم و كم نيستند مسئولاني كه در گذشته و فتنه‌هاي متعدد با غرب و امريكا همكاري بعضاً آگاهانه كرده و پس از فروكش كردن فتنه و افشاي وطن فروشي، به دامن غرب و سرويس‌هاي جاسوسي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي پناهنده شده‌اند. بايد بدانيم كه فتنه‌ها و نيات شوم دشمنان يك شبه و دفعتاً واحد امكان وقوع نداشته و در بستر زمان و در طولاني مدت شكل مي‌گيرد.
 
در واقع تمامي فتنه‌هاي دشمنان شامل دو مرحله است:  ۱ - مرحله آغازين هر فتنه‌اي مرحله نهفتگي آن است كه بسيار طولاني بوده و مانند سرطان تا روزي كه ظاهر و علني مي‌شود هيچ‌كس متوجه شكل‌گيري فتنه نمي‌شود. ۲ - مرحله دوم همانا مرحله وقوع فتنه است. تمام تلاش دشمنان براي بسترسازي اهداف شوم خود در مرحله نهفتگي صورت مي‌پذيرد و شناسايي، كشف، مقابله و خنثي‌سازي توطئه‌هاي دشمن در مرحله نهفتگي به عهده مسئولان و دولتمردان و مشخصاً نهادهاي اطلاعاني، امنيتي، قضايي و... است و چنانچه نهادهاي مرتبط موفق به انجام وظايف خود در شناسايي و... نشوند نوبت به مردم مي‌رسد كه با حضور خود در صحنه توطئه‌ها را خنثي و دشمن را مأيوس كنند. بر اساس فرمايش مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي: «شناخت روش‌هاي دشمني دشمن از شناخت خود دشمن مهم‌تر است» و با بررسي ميداني هر يك از فتنه‌هاي گذشته مي‌توان دريافت كه فتنه‌هاي پيشين محصول دو عامل اصلي بوده است؛ اول كم توجهي و غفلت از شناسايي ترفندها و برنامه‌هاي دشمن و انجام اقدامات آفندي و پدافندي لازم از يك طرف و دوم خيانت، ساده لوحي، اعتماد به دشمن تخلف و تحريف سياست‌ها و دكترين نظام.
 
متأسفانه در بروز و ظهور فتنه‌هاي گذشته هزينه غفلت خواب دستگاه‌هاي مرتبط و خامي و ساده‌انديشي مسئولان امر را نظام و مردم پرداخته‌اند. فشارهاي امريكا طي سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي تاكنون حداقل پنج حوزه كلي مشتمل بر ‌«توطئه‌هاي امنيتي» مثل ترورها و تلاش براي تجزيه و براندازي، «اقدامات سخت نظامي» نظير حمله طبس و حمله صدام، «تحريم‌هاي علمي» مانند تحريم‌هاي دارويي، ماهواره‌اي و هسته‌اي، «مهار و انزواي سياسي ايران» مثل تشكيل پيمان‌هاي منطقه‌اي، «تحريم‌هاي اقتصادي در همه زمينه‌ها» و در تمامي اين فشارها ملت سربلند و مقاوم ايران به پشتوانه مدد و الطاف خفيه و آشكار الهي و رهبري بي مثال حضرت امام خامنه‌اي بر مشكلات فائق آمده و نقشه‌هاي دشمن را خنثي نموده‌است. 
 
نكته‌اي كه در پايان مجدداً بر آن تأكيد مي‌كنيم اين است كه:
 
۱ - مردم همواره در سطح بسيار موفقي از بصيرت در صحنه حضور داشته و خنثي‌كننده تمامي توطئه‌هاي دشمنان بوده‌اند اما در همه توطئه‌ها آنچه براي نظام و مردم دردسر‌ساز بوده و طمع‌ورزي دشمن را در پي داشته بي‌ترديد درك غلط و خوش‌بيني ساده لوحانه و اعتماد بي‌جاي ناشي از كم بصيرتي برخي از مسئولان و دولتمردان بوده است.  ۲ - چاره و علاج اصلي خنثي‌سازي تمامي توطئه‌هاي دشمن فقط و فقط قوي‌تر شدن كشور در تمامي حوزه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي، امنيتي، اطلاعاتي و... است.  ۳ - شرط موفقيت در خنثي كردن توطئه‌ها اتحاد و همدلي بين مردم و مسئولان و پرهيز از دوقطبي‌هاي كاذب و دروغين و تفرقه‌ساز است.  ۴ - پيشبرد اهداف عاليه نظام مستلزم اعتماد تام و تمام به مردم و اسنفاده از همه ظرفيت‌هاي داخلي خواهد بود.  ۵ - هر چه كه به پيش مي‌رويم روش‌هاي دشمني امريكا پيچيده‌تر شده و لازمه فائق آمدن بر تلاش دشمن پيش‌دستي و انجام اقدامات پيشگيرانه مبتني بر شناسايي، كشف، خنثي‌سازي و مقابله مؤثر است و هماهنگي هر چه بيشتر نهادهاي امنيني و اطلاعاتي مي‌تواند كشور را نسبت به توطئه‌هاي دشممان قسم خورده اسلام بيمه نمايد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار