کد خبر: 866005
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در حالي كه فشارهاي دولت امريكا بر حزب‌الله لبنان تشديد شده، خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي كم‌سابقه، حضور حزب‌الله را براي حفظ امنيت لبنان ضروري خواند.
پيروزي حزب‌الله در نبرد عرسال كه با خروج تروريست‌ها از اين منطقه و تبادل اسراي حزب‌الله همراه شد، تلقي از جايگاه امنيتي اين جنبش را در داخل لبنان دگرگون كرده است. حزب‌الله لبنان پنج‌شنبه قبل با صدور يک بيانيه رسماً پايان عمليات نظامي خود در کوه‌هاي عرسال و منطقه فليطه در قلمون غربي را اعلام کرد. شيخ نعيم قاسم، معاون دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت که عمليات عليه تکفيريون در عرسال، مردم لبنان به ويژه مسيحيان را نجات داد. روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» نوشت: پس از سه سال نبرد بين حزب‌الله و جبهه النصره که عناصر آن از سوريه به لبنان نفوذ کرده بودند، حدود 7 هزار جنگجوي النصره به ادلب سوريه منتقل شدند.
 
توافق دولت لبنان و النصره که شامل تبادل اسرا، آزادي زندانيان و بازگرداندن اجساد بود، پس از آن صورت گرفت که نيروهاي حزب‌الله 150 تن از عناصر جبهه النصره را در عمليات نظامي يک هفته گذشته از پا درآوردند. روزنامه هاآرتص هم نتايج اين نبرد و توافق را به نفع حزب‌الله دانست و تأکيد کرد که حزب‌الله برنده اصلي اين ماجرا، به ويژه به خاطر دستاوردهاي سياسي داخلي آن است.  خبرگزاري «آسوشيتدپرس» پا را از اين هم فراتر گذاشته و در گزارشي كم‌سابقه با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا عليه حزب‌الله، نوشت: حزب‌الله لبنان نقشي غيرقابل چشم‌پوشي در افزايش نقش منطقه‌اي و تأمين امنيت لبنان دارد. به گزارش فارس، در ابتداي اين گزارش آمده است: «زماني که ترامپ در يک نشست خبري در کنار نخست‌وزير لبنان سعي داشت تا از تلاش‌هاي دولتش براي ايستادن در مقابل حزب‌الله لبنان تمجيد کند، نيروهاي حزب‌الله سخت مشغول نشان دادن اين مسئله بودند که وي تا چه حد در اشتباه است. آنها در اين زمان مشغول پاکسازي مناطق شرقي اين کشور از نيروهاي القاعده و مذاکره درباره تبادل اسرا با گروه القاعده بودند.»
 
اين گزارش مي‌گويد: «اگرچه دولت تحت هدايت سعد حريري متحد حزب‌الله نيست، اما اساس اين دولت بر مبناي مشارکت با اين گروه شيعه بنا شده است؛ گروهي که سلطه و نفوذش در اين کشور کوچک خاورميانه رو به افزايش است.» بنا بر اين گزارش، ترامپ در کنفرانس خبري مشترک با نخست‌وزير لبنان در واشنگتن گفته بود: «لبنان در خطوط مقدم جبهه نبرد با القاعده و حزب‌الله است.» اين مسئله باعث شد تا مردم لبنان در شبکه‌هاي اجتماعي اين اظهارنظر رئيس‌جمهور امريکا و ناآگاهي وي از سياست لبنان را به تمسخر بگيرند. آسوشيتدپرس در ادامه نوشت: «علاوه بر اين، حرف‌هاي بسياري درباره نقش حزب‌الله در لبنان وجود دارد که گاهي اوقات درک آنها براي کساني که از بيرون به اين مسئله نگاه مي‌کنند، دشوار است.»
 
به نوشته آسوشيتدپرس، اين گروه که در اوايل دهه 80 تأسيس شده، در حال حاضر تنها نيروي سياسي و ارتش قدرتمند در لبنان است که زرادخانه تسليحاتي که در اختيار دارد از تسليحات ارتش اين کشور نيز بسيار بزرگ‌تر است. بناي تأسيس حزب‌الله مقابله با اشغال بخش‌هايي خاک لبنان توسط نيروهاي اسرائيل بود.
 
به نوشته آسوشيتدپرس، حزب‌الله از پايگاه حمايتي وراي هواداران شيعه خود برخوردار است و با مشارکت در دولت‌هايي که در اين کشور روي کار آمده‌اند، تکيه‌گاه اصلي سياست لبنان براي چند دهه اخير بوده است. حزب‌الله لبنان همچنين شبکه مخابراتي امن خود را دارد که پوشش‌دهي آن وراي زيرساخت‌هاي لبنان است. اين گروه علاوه بر اين، از حق وتو در کابينه لبنان نيز برخوردار است. اين گزارش مي‌افزايد، اگرچه تصميم حزب‌الله براي اعزام نيروهاي خود به سوريه براي مبارزه با تروريست‌ها در سال 2013 ميلادي در لبنان جنجال‌برانگيز بود، اما اين گروه تا حد زيادي با موفقيت تمام نشان داده که حضورش در اين منطقه براي حفاظت از لبنان ضروري بوده است. در هفته جاري، حزب‌الله به خاطر پايان دادن به حضور عناصر القاعده در مناطق مرزي مورد تمجيد قرار گرفت و حريري نقش حزب‌الله را در اين زمينه به رسميت شناخت و آن را «يک دستاورد بزرگ» خواند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار