شهرستان پاکدشت در 20 کیلومتری جنوب
شرق تهران و در مسیر جاده ترانزیت شرق کشور موسوم به محور امام رضا(ع) واقع شده،
محوری که روزانه هزاران خودرو از آن به سوی استان های شرقی کشور از جمله سمنان و
خراسان رضوی تردد می کنند.
علاوه بر این، پاکدشت از سه شهرک
صنعتی فعال نیز برخوردار است و خودروهای سنگین بسیاری هر روز برای حمل بار به
کارخانه های مستقر در این نقاط صنعتی تردد می کنند و عبور این تعداد خودرو از میان
مناطق شهری ، باعث بروز ترافیک شدید در این محور می شود.
دركنار اين موضوع نبود سرويس حمل ونقل ارزان وايمن دراين مسير موجب شده تا كارگران ودانشجوياني كه هرروز ازاين مسير تردد مي كنند مجبور به پرداخت هزينه گزاف رفت وآمد باشند.
نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي دراين خصوص به" جوان" مي گويد:«با وجود تردد بالا دراين مسير ، اما در حال حاضر كمبود سرويس حمل ونقل عمومي سريع وارزان موجب شده تا هزينه بالايي بر دوش كارگران ودانشجويان تحميل شود.»
محمد قمي مي افزايد:« اين موضوع مهم موجب شد تا ازچند سال قبل ايجاد شبكه مترودراين شهرستان در دستور كار مسئولان قراربگيرد.»
اين نماينده مجلس ادامه مي دهد :«طبق برآوردهاي برای ساخت واجراي مترو در شهرستان پاکدشت 240 میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه بايد تامين شود.»
اختلاف برسر عامل اجراي مترو
با وجود اينكه نزديك به يك دهه قبل تمام برنامه ريزي ها براي ايجاد مترو پاكدشت انجام شد ،اما برخي اختلافات بر سر اينكه كدام سازمان مسئول اجراي اين طرح بزرگ خواهد شد سبب شدتا روند اجرايي آن به طول انجامد.
نماینده سابق مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی دراين خصوص به "جوان "مي گويد:« نياز به اجراي متروي پاكدشت سبب شد تا كارشناسان براي ساخت وتجهيز آن به طور كامل ۹۴۰ میلیون دلار هزینه برآورد كنند.»
فرهاد بشیری مي افزايد:«اختلاف برسراين موضوع كه ساخت اين پروژه مهم توسط وزارت كشور ويا راه انجام شود سبب شد تا اجراي آن دچار توقف شود.»
وي با اشاره به اينكه اين طرح از جمله مصوبات دولت دهم براي منطقه پاكدشت بود ادامه داد:«اين مشكلات سبب شد تا اجراي اين مهم تاكنون اجرايي نشود.»
به گفته وي ،با برطرف شدن موانع موجود بر سر اين پروژه اميد مي رود به زودي شاهد اجراي آن باشيم.
وجود اختلاف بر سر واگذاري ساخت متروبه وزارت راه ويا شركت مترو تهران وحومه سرانجام موجب شد تا در بررسيهاي بعدي نماينده دولت وقطارشهري كه حدود دوسال به طول انجاميد سرانجام اجراي اين پروژه، كه شامل متروي پاكدشت و ورامين به گرمسار ميشود به قطار شهري تهران واگذار شود.
مذاكر با چيني ها
لزوم ايجاد شبكه مترو شهري در پاكدشت كه طبق برنامه ريزي ها قرار بود از محل شهركهاي صنعتي پاكدشت آغاز وپس از عبور از منطقه شريف آباد ومناطق مختلف اين شهرستان به خط يك يا دو متروي تهران متصل شود سبب شد تا حتي پاي چيني ها نيز به اجراي آن باز شود.
نماينده سابق مردم پاكدشت كه در جريان اين روند است دراين خصوص مي گويد:«تصميم جدي دولت دهم براي اجراي اين پروژه سبب شد تا از يك شركت چيني براي كارهاي مطالعاتي ايجاد مترو در پاكدشت دعوت شود.»
بشيري مي افزايد:« درحالي كه تمام مقدمات كار درحال آماده شدن بود، اختلاف موجود بر سر متصدي اصلي اجراي قطار شهري پاكدشت وتغيير دولت موجب تعطيلي اين كار شد. »
وي با اشاره به مزاياي اين طرح ادامه مي دهد:« با ايجاد اين مترو و اتصال خطوط هشتگانه مترو به شهرهای اقماری، وضعیت بسیار مناسبی برای شبكه حمل و نقل عمومی تهران فراهم میشود.»
به گفته وي ، هزینه ۹۴۰ میلیون دلار متروی پاکدشت، با تضمین بازپرداخت از درآمدهای داخلی این شهرها و دولت به راحتي تامين شده ودر كمترين زمان اين هزينه بازگشت داده مي شود.»
متروي پاكدشت اجرايي مي شود
با وجود تمام موانعي كه بر سر ايجاد مترو پاكدشت در چند سال گذشته روي داد اما بررسيها نشان مي دهد ،اجراي اين طرح مهم در دستور كار مسئولا قرار گرفته واحتمالا تا پايان امسال اجرايي مي شود.
معاون سابق دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورایعالی ترافیک شهرهای کشوردراين خصوص مي گويد:«طبق برنامه ريزي هاي انجام شده خط مترو پاكدشت به طول 39 کیلومتر با ايجاد هفت ایستگاه برروي زمين اجرايي مي شود.»
علی شیدانه مرید مي افزايد:« این طرح در دومرحله، که مرحله اول از میدان بسیج تهران آغاز میشود و تا میدان 15خرداد ادامه دارد و مرحله دوم از ابتدای ورودی شهر پاکدشت آغاز و ایستگاه پایانی آن پشت پلیس راه شریف آباد است.»
وي با اشاره مدت زمان 7ساله براي
ايجاد خط مترو ادامه مي دهد:« برای ريل
گذاري طرح مترو شهرستان پاکدشت 180
میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درصورت نياز به تونل 60 میلیارد تومان به هزینه
آن اضافه خواهد شد.»
به گفته وي با برنامه ريزي هاي انجام شده ، متروپاکدشت
–شریفآباد به خط یک ويا دو متروی تهران متصل
میشود.
قول نماينده جديد پاكدشت براي اجراي مترودر سال جديد
از آنجايي كه داشتن قطار شهري از خواسته هاي به حق مردم منطقه پاكدشت وشهركهاي حومه اي اين منطقه است لذا تاخير درجراي اين پروژه موجب شده تاهمواره مردم از مسئولان اين شهرستان خصوصا نماينده اين شهرستان كه در طول ادوارگذشته اقدامات بسيار خوبي را دراين منطقه انجام داده است توقع داشته باشند تا اين پروژه را هرچه زودتر اجرايي كنند.
نماينده مردم پاكدشت وشريف آباد در مجلس شوراي اسلامي دراين خصوص به جوان مي گويد:« نياز حياتي به اجراي مترو درمنطقه پاكدشت كه اجراي آن نزديك به يك دهه عقب افتاده از خواسته به حق مردم منطقه بوده كه بايد به طور جدي اجرايي شود.»
محمد قمي مي افزايد:« از آنجايي كه بودجه ساخت اين پروژه آماده است لذا اميدواريم با انجام كارهاي مقدماتي امسال روند ساخت آن اجرايي شود.»