کد خبر: 859278
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
بسکتبال جوانان

سیزدهمین دوره از رقابت‌های جام جهانی بسکتبال جوانان از فردا (شنبه) به میزبانی قاهره مصر آغاز می‌شود و تیم ملی ایران نیز کارش در این تورنمنت را با رقابت برابر آمریکا مدافع عنوان قهرمانی شروع می‌کند.

به گزارش ایسنا،‌ پایتخت جهان باستان به عنوان میزبان جام جهانی بسکتبال جوانان است و بهترین‌های دنیای توپ و تور از فردا کارشان را در قاهره شروع می‌کنند. سیزدهمین دوره جام جهانی با حضور ۱۶ تیم در چهار گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و آینده‌های بسکتبال جهان برای رسیدن به بهترین عنوان برابر یکدیگر به میدان می‌روند. جوانان زیر ۱۹ سال دنیا از پنج قاره جهان سهمیه این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند و حالا در بزرگ‌ترین تورنمنت این رده سنی به مصاف هم می‌روند. در این دوره تیم ملی جونان ایران هم حضور دارد و مثل سال ۲۰۰۹ به عنوان قهرمان قاره کهن به مصاف حریفانش می‌رود.

*جام سیزدهم

قاره آفریقا برای نخستین‌بار است که میزبان جام جهانی جوانان شده‌ است. قاهره سال گذشته میزبانی این تورنمنت را کسب کرد. مصری‌ها در جام ملت‌های آفریقا نیز عملکرد خوبی داشتند و نایب قهرمان شدند اما چون به عنوان میزبان سهمیه داشتند سهمیه دوم آفریقا به مالی رسید. در این دوره به‌غیر از مصر به عنوان میزبان، کشورهای آمریکا، کانادا، پورتوریکو و آرژانتین از قاره آمریکا،‌ آنگولا و مالی از قاره آفریقا، ایران، ژاپن و کره جنوبی از آسیا، نیوزلند از اقیانوسیه و فرانسه، لیتوانی، ایتالیا، آلمان و اسپانیا از قاره اروپا عازم مصر شده‌اند و به رقابت خواهند پرداخت. آرژانتین سهمیه جام جهانی را نگرفته بود اما به دلیل تعلیق فدراسیون برزیل جای این کشور را در مصر گرفت. این دوره از مسابقات در دو سالن شهر قاهره برگزار می‌شود که یک سالن ظرفیتی به انداز ۲ هزار و ۱۰۰ نفر دارد و  ظرفیت سالن اصلی ۱۶ هزار نفری است.

*گروه‌بندی جام

تیم ملی جوانان ایران در گروه چهارم جام جهانی قرار دارد و باید در مرحله مقدماتی با آمریکا، ایتالیا و آنگولا پیکار کند. در این گروه قهرمان سه قاره حضور دارند و قطعا رقابت‌شان می‌تواند جذاب باشد. این برای سومین‌بار است که تیم ملی ایران با آمریکا در مرحله گروهی قرار می‌گیرد. اولین بار در سال ۲۰۰۹ و جام جهانی نیوزلند بود و دومین‌بار هم در دوره قبلی این مسابقات به میزبانی یونان که بسکتبالیست‌های جوان کشورمان برابر آمریکا به میدان رفتند. در گروه اول این دوره آرژانتین، نیوزلند، کره‌جنوبی و فرانسه قرار دارند، در گروه دوم آلمان،‌ مصر، پورتوریکو و لیتوانی به مصاف هم می‌روند و در گروه سوم نیز کانادا، ژاپن، اسپانیا و مالی پیکار خواهند کرد.

*نحوه برگزاری مسابقات

از سال ۲۰۱۵ نحوه مسابقات جام جهانی جوانان تغییر کرد. در دوره‌های قبلی سه تیم به مرحله دوم صعود می‌کردند و درکنار سه تیم اول گروه کناری گروهی دیگر تشکیل می‌دادند و پیکار می‌کردند اما از دوره گذشته هر چهار تیم گروه به مرحله حذفی می‌روند و به صورت ضربدری با حریفی از گروه دیگر پیکار می‌کنند. طبق برنامه مسابقات در مرحله حذفی چهار تیم اول گروه A و B به صورت ضربدری بازی می‌کنند و تیم‌های دو گروه C و D نیز برابر هم به میدان می‌روند. با این شرایط ایران در مرحله حذفی حریفی از بین کشورهای ژاپن، اسپانیا، کانادا و مالی خواهد داشت که اگر نتیجه‌اش در مرحله گروهی خوب باشد در مرحله حذفی نیز حریف آسانی خواهند داشت. این مسابقات از دهم تا هجدهم تیر برگزار می‌شود.

*حریفان ایران

تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی قهرمان آمریکا و مدافع عنوان قهرمانی را پیش‌رو دارد، سپس به مصاف ایتالیا تیم سوم قاره سبز می‌رود و بعد با قهرمان آفریقا پیکار می‌کند. طبق رده‌بندی فدراسیون جهانی آمریکا تیم اول رنکینگ رده جوانان است. ایتالیا در جایگاه چهاردهم قرار دارد و آنگولا نیز بیست و نهم است. تیم ملی جوانان ایران در رنکینگ فیبا بیست و دوم است. در دوره گذشته جام جهانی آمریکا بدون شکست قهرمان شد، ایتالیا به جمع هشت تیم صعود کرد و در نهایت ششم شد و تیم ملی جوانان کشورمان هم به رغم شایستگی با هدایت فرزاد کوهیان از رسیدن به جمع هشت تیم نخست بازماند و با سه پله سقوط چهاردهم شد. آنگولا در دوره قبلی جام جهانی سهمیه نگرفت. در سال ۲۰۱۳ آمریکا بازهم بدون شکست قهرمان شده‌ بود و ایران یازدهم شد اما ایتالیا و آنگولا در این رویداد حضور نداشتند. در جام جهانی ۲۰۱۱ هم که آمریکا نتوانست به جمع چهار تیم برتر دنیا برسد ایران، ایتالیا و آنگولا سهمیه نگرفته بودند.

*نسل جدید، نسل قدرتمند

حالا تیم ملی بسکتبال جوانان ایران برای سومین بار پیاپی و برای ششمین‌بار سهمیه جام جهانی این رده را کسب کرده و قرار است به عنوان قهرمان قاره کهن راهی مسابقات شود. شاگردان رضا نوری تمرین‌های پرفشاری را زیر نظر او و نناد ترونیچ، مدیر تیم‌های پایه بسکتبال کشور پشت‌سر گذاشتند،‌ چند دیدار سنگین در صربستان داشتند و راهی مصر شدند. این نسل از بسکتبالیست‌های ایرانی به دلیل این که چند سال کنار هم بودند و فرصت بازی در لیگ دسته یک و لیگ برتر را کسب کردند نسبت به دوره‌های گذشته جوانان شرایط بهتری دارند. فیزیک مناسب، رشد توانایی‌های فردی و البته اعتماد به نفس بالای بازیکنان باعث شده تا انتظارها از این تیم زیاد شود. شاید هیچ کس در مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا به میزبانی تهران که تیم ملی چند شکست بد را تجربه کرد امیدی به حضور این نسل در جام جهانی نداشت اما جوانان با شکست دادن چین قدرت‌شان را نشان دادند و هم قهرمان آسیا شدند و انتظارها از خودشان را بالا بردند. حالا ایران در رده جوانان یک نسل قدرتمند دارد که می‌توانند در جام جهانی کاری بزرگ انجام دهند.

*حضور در بین هشت تیم

تاکنون تیم‌های بسکتبال ایران در جام‌های جهانی به جمع هشت تیم برتر نرسیده‌اند اما در جام جهانی جوانان عملکرد نماینده‌های کشورمان طوری بوده که این شانس برای ایران وجود داشته‌است و امسال که تیم جوانان ایران شرایط بسیار بهتری نسبت به نسل‌های قبلی دارد این امیدواری ایجاد شده که شاید این جوانان بتوانند در سرزمین تاریخ، تاریخ سازی کنند و نام‌شان را برای همیشه در تاریخ بسکتبال کشور ثبت کنند. قطعا نگاه به تیم ملی جوانان برای آینده است و بیش از هرچیز این موضوع اهمیت دارد که بتوانیم این نسل شایسته را برای آینده بسکتبال حفظ کنیم اما قطعا اگر آن‌ها بتوانند نخستین نسلی از بسکتبال کشورمان باشند که به جمع هشت تیم برتر جهان رسیده‌اند بیش از پیش شکوفا می‌شوند و می‌توانند در آینده کارهای بزرگ‌تری انجام دهند.

*فرصتی برای لژیونر شدن

جام جهانی جوانان جایی است که بسیاری از استعدادیاب‌ها و کارشناسان بزرگ بسکتبال دنیا در آن حضور دارند و عملکرد تک تک بازیکنان را زیر نظر می‌گیرند. این فرصت بسیار خوبی است برای ستاره‌های جوان که رویای همیشگی خود را به واقعیت تبدیل کنند. قطعا هر چقدر عملکرد آنان خوب باشد بیش‌تر در چشم استعدادیاب‌ها خواهند رفت و می‌توانند آینده خود را بسازند. این نسل از جوانان ایران به عنوان قهرمان آسیا هم می‌تواند تاریخ سازی کند و هم می‌تواند لژیونرهایی داشته باشد که برای آینده بسکتبال ایران هم مفید شوند. میثم عابدی، محمدحسین جعفری، امیرحسین رضایی‌فر،​ امیرحسین آذری (کاپیتان)،  محمد بهرام‌زاد، فرشاد غلامی، محمد امین کمالوند، ​امیرحسین خندان، شایان پورکاوه، مهران رضایی، ​احسان صمدی و امیررضا شه‌روش ۱۲ بسکتبالیستی هستند که از فردا در قاهره به میدان می‌روند و می‌توانند توانایی‌های‌شان را نشان دهند.

*برنامه بازی‌های ایران

تیم ملی ایران در اولین گام یک تجربه بزرگ کسب خواهد کرد. بازی با مدافع عنوان قهرمانی که در دو دوره گذشته بدون باخت قهرمان شده‌ است. آمریکا اولین حریف ایران است. ملی‌پوشان جوان بعد از این مسابقه به مصاف ایتالیا می‌روند و سپس آنگولا را پیش‌رو خواهند داشت. قطعا آمریکا تنها می‌تواند تجربه خوبی برای بسکتبال ایران باشد اما ایتالیا و آنگولا تیم‌هایی هستند که جوانان کشورمان می‌توانند برابرشان نتیجه بگیرند. بسیاری از کارشناسان بسکتبال اعتقاد دارند که در رده جوانان شناخت کامل از حریفان وجود ندارد و شناخت‌ها از بسکتبال کشورها است نه تیم حاضر در میدان. به همین دلیل نباید با توجه به اسم کشورها وارد زمین شد. قطعا ایتالیا که اکنون در رده بزرگسالان تیم قدرتمندی دارد در رده جوانان هم سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده اما بازیکنان این تیم هم مثل ایران زیر ۱۹ سال سن دارند و با همان شرایط روانی این سن و سال وارد زمین می‌شوند. قطعا ایران با اعتماد به نفس بالا می‌تواند برابر این تیم کاری بزرگ انجام دهد. از طرف مقابل شاید خیلی‌ها آنگولا را حریفی قدرتمند ندانند اما در رده جوانان چیزی قابل پیش‌بینی نیست. شاید این تیم آنگولا بهترین نسل تاریخ جوانانش باشد و غفلت برابر آنها نتیجه‌ای جز شکست نداشته باشد.

ایران – آمریکا – شنبه دهم تیر – ساعت ۲۰

ایران – ایتالیا – یکشنبه یازده تیر – ۲۲:۳۰

ایران – آنگولا – دوشنبه دوازده تیر – ۲۲:۳۰

*ایران در ادوار گذشته

تیم‌ملی ایران پیش از جام‌جهانی مصر در پنج دوره دیگر جام جهانی حضور داشته‌است. جام جهانی 2003 به میزبانی یونان برگزار شد و جوانان ایران در این دوره شانزدهم شدند. در سال 2005 جام‌جهانی جوانان برگزار نشد و رقابت‌های زیر زیر 21 سال یعنی در رده امید برگزار شد که آرژانتین میزبان بود و تیم ملی ایران در رده دوازدهم ایستاد. تیم ملی بسکتبال جوانان ایران در سال 2009 به عنوان قهرمان آسیا راهی جام جهانی شد و در نهایت پانزدهم شد و پس از یک دوره غیبت به مقام‌های یازدهم و چهاردهم جام‌های جهانی 2013 و 2015 چک و یونان دست پیدا کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار