کد خبر: 854130
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
امريكا از توافق تغييرات اقليمي كنار مي‌كشد
نشست سران گروه 7 روز شنبه بدون نتيجه خاصي با انتشار بيانيه‌ نيم بند پايان يافت.
نشست سران گروه 7 روز شنبه بدون نتيجه خاصي با انتشار بيانيه‌ نيم بند پايان يافت. سران هفت كشور صنعتي جهان در اين اجلاس دو‌روزه در جنوب ايتاليا تنها در خصوص مبارزه با تروريسم به توافق رسيدند و ساير موضوعات مهم از جمله مسئله تغييرات اقليمي به بعد موكول شد. برخي منابع آگاه اعلام كردند رئيس‌جمهور امريكا به افراد مورد اعتماد خود گفته است كه تصميم دارد از توافق بين‌المللي پاريس درباره تغييرات اقليمي كناره‌گيري كند.
 
اجلاس دو روزه رهبران هفت كشور صنعتي جهان موسوم به گروه 7 روز شنبه در سيسيل ايتاليا بدون دستيابي به نتايج ملموس به كار خود پايان داد. هرچند افزايش تهديدهاي تروريستي از جمله حمله تروريستي اخير در انگليس موجب شد سران گروه 7 در پايان نخستين روز اين اجلاس، بيانيه‌اي درباره مبارزه با تروريسم صادر كنند، اما آنها در ديگر موضوعات به ويژه در خصوص تجارت آزاد و حل مشكلات آوارگان و تغييرات آب و هوايي عملاً به نتيجه‌اي نرسيدند. اين موضوع به هفته آينده موكول شد تا دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا تصميم قطعي خود را بگيرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، پائولو جنتيلوني نخست وزير ايتاليا در نشست خبري پاياني اين اجلاس گفت: «بايد بگويم كه مذاكرات ما در خصوص تغييرات آب و هوايي كه مسئله‌اي بسيار مهم است رضايتبخش نبود و امريكا مخالف آن است، بنابراين همان‌طوري كه در بيانيه پاياني سران گروه 7 آمده است شش كشور از هفت كشور گروه 7 از توافقنامه 2015 پاريس حمايت مي‌كنند و به امريكا فرصت بيشتري داده مي‌شود تا در مورد موضع خود تصميم بگيرد.»
 
وي افزود: «در اين نشست درباره موضوعات ژئوپلتيك و از بحران ليبي تا سوريه و كره‌شمالي نيز بحث شد.» در اين نشست پائولو جنتيلوني، جاستين ترودو نخست‌وزير كانادا، دونالد ترامپ، آنگلا مركل صدراعظم آلمان، ترزا مي‌نخست وزير انگليس، شينزوآبه نخست وزير ژاپن و امانوئل مكرون رئيس‌جمهور فرانسه و همچنين جين كلاود جانكر رئيس كميسيون اتحاديه اروپا و دونالد تاسك رئيس شوراي اتحاديه اروپا حضور داشتند. اين چهارمين اجلاس گروه 7 از زماني بود كه روسيه در آن شركت نداشت. روسيه از سال 2014 و در پي بحران اوكراين از اين گروه كنار گذاشته شد.  به گزارش خبرگزاري فرانسه، امانوئل مكرون، رئيس‌جمهور فرانسه در پايان نشست سران گروه ۷ با اشاره به حصول پيشرفت در مذاكرات مربوط به تغييرات اقليمي، نسبت به تغيير موضع همتاي امريكايي خود در قبال تغييرات آب و هوايي ابراز اميدواري كرد. رئيس‌جمهور فرانسه طي اظهاراتي اعلام كرد: «دونالد ترامپ كه طي نشست گروه 7 درباره تغييرات اقليمي منزوي بود، فردي عملگراست كه چالش‌هاي اين پديده را به‌رسميت شناخته و مي‌توان اميدوار بود وي موضع خود را تغيير دهد.»
 
اگرچه سران گروه 7 اميدوار هستند تا ترامپ تصميم مثبتي درباره مسئله تغييرات آب و هوايي بگيرد، اما سه منبع آگاه روز يك‌شنبه اعلام كردند كه دونالد ترامپ به افراد قابل اطمينان خود از جمله اسكات پروت، رئيس آژانس محافظت از محيط زيست گفته است كه قصد دارد از توافق بين‌المللي تغييرات اقليمي كناره‌گيري كند. روز شنبه ترامپ در يك پست توئيتري اعلام كرد كه هفته آينده در خصوص حمايت يا عدم حمايت از توافق اقليمي پاريس تصميم‌گيري مي‌كند. كاخ سفيد در خصوص اين خبر اظهارنظر نكرده است.  نشست سران گروه 7 درحالي به پايان رسيد كه برخلاف گذشته، در بيانيه پاياني آن اشاره‌اي به ايران نشده است. تا سال گذشته، مسئله هسته‌اي ايران يكي از موضوعاتي بود كه همواره در بيانيه پاياني مورد اشاره قرار مي‌گرفت. در آن بيانيه‌ها، گروه 7 همواره بر حل و فصل مسئله هسته‌اي از طريق ديپلماتيك تأكيد داشتند و بعد از حصول توافق هسته‌اي نيز بر حمايت از آن. اما در بيانيه پاياني نشست امسال، هيچ اشاره‌اي به مسئله هسته‌اي نشده و تنها در بند مربوط به سوريه، از ايران خواسته شده به همراه روسيه، براي امتيازدهي بر دولت سوريه فشار آورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار