کد خبر: 852015
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
ادامه انتقاد‌هاي هنرمندان از عملکرد دولت يازدهم
عملکرد دولت در بخش فرهنگ، با انتقاد‌هاي جدي هنرمندان روبه‌رو است.
نویسنده: محمد صادقي
 
عملکرد دولت در بخش فرهنگ، با انتقاد‌هاي جدي هنرمندان روبه‌رو است. در ادامه نقد‌هاي چهره‌هاي هنري بر مديريت فرهنگي دولت در چهار سال گذشته و محقق نشدن برنامه‌ها و وعده‌هاي دولت تدبير و اميد درباره فرهنگ و هنر، يکي از کارگردانان سينما از آسيب‌ديدگي قشر فرهنگي و فرهيخته در عمر دولت يازدهم خبر مي‌دهد. چهره‌هاي هنرمند همچنين مردم را به انتخاب نامزد اصلح دعوت کردند.
  
اوج بي‌تدبيري دولت در مديريت کلان سينما
حميد بهمني، کارگردان سينما در خصوص دولت يازدهم و عملکرد آن در حوزه فرهنگ و هنر مي‌گويد: شايد تنها قشري که بيشترين آسيب را از وعده‌هاي دولت يازدهم ديد، قشر فرهنگيان، هنرمندان و فرهيختگان بودند، اين را مي‌توان از رفتار نه چندان کارآمد مسئولان مشاهده کرد.
بهمني با بيان اينکه وعده‌هاي آغازين دولت يازدهم اميدبخش به نظر مي‌رسيد، اضافه مي‌کند: طي انتخابات سال 92 ما شاهد وعده‌هاي زيبايي از سوي دولت تدبير و اميد بوديم و دولت با وعده حل مشکلات مردم در حوزه‌هاي مختلف در 10 روز، موفق به کسب آراي اکثريت شد، اما طولي نکشيد که وعده‌هاي انتخاباتي يک به يک ملغي و غيراجرايي شد. کارگردان فيلم‌هاي «آن مرد آمد» و «گلوگاه شيطان» با اشاره به اينکه اوج اين بي‌تدبيري و سردرگمي را مي‌شود در مديريت کلان سينما ديد، تصريح مي‌کند: بازتاب عملکرد دولت در جشنواره فيلم فجر نمايان شد و سينمايي که بايد نشانگر عزت، غرور و افتخار ملت مظلوم ايران باشد، به ناگاه در شکلي باور نکردني به رنگ سياه‌نمايي درآمد و تمامي ناگفته‌هاي زشت را به قاب تصوير چرک سينماي جشنواره‌پسند اروپايي حک کرد. حميد بهمني با اشاره به انتخابات پيش‌رو تأکيد مي‌کند: اينک مردم ما يک‌بار ديگر در پيچ خطرناکي از انتخاب اصلح براي گرفتن سکان قدرت و مديريت قرار گرفته‌اند و اگر به قول مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) اصلح انتخاب نشود در آن دنيا بايد رأي‌دهندگان پاسخگو باشند و اگر دولتي اهل عمل، مردم‌دوست و به دور از تجمل و خودشيفتگي و اهل استفاده از نيروهاي کارآمد و خوش‌فکر در تمام عرصه‌ها به‌خصوص فرهنگ انتخاب نگردد، يقيناً ضرر جبران‌ناپذيري به ملت شريف ايران و ارزش‌هاي انقلابي هزاران نفر وارد خواهد شد.
  
دولت يازدهم توجهي به تقويت بنيه فرهنگي نداشت
کامران پارسي‌نژاد، نويسنده، مدرس و داستان‌نويس معتقد است سهم فرهنگ در بودجه دولت يازدهم اندك بوده است. وي مي‌گويد: متأسفانه تمام مراکز، نهاد‌ها و سازمان‌هاي ادبي، فرهنگي و هنري خاصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با کسر بودجه جدي مواجه شده‌اند، به گونه‌اي که دامنه فعاليت‌هاي اين مراکز به مرز صفر درجه رسيده است. بر اين اساس گستره ادبيات داستاني طي چند سال اخير محدود و محدودتر شده و چه از جنبه کيفي و چه کمي آثار قابل‌تعمقي خلق نشده است. دولت متأسفانه در بودجه پيشنهادي سال 95 همچنان سهم فرهنگ را اندک ديده است‌، آنچنان که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه‌هاي مختلف نسبت به سال گذشته تغيير چشمگيري نداشته است.
 
پارسي‌نژاد مي‌افزايد: اين اتفاق در شرايطي رخ داده که اهالي فرهنگ، ادب و هنر همواره و در هر شرايطي از يک‌سو از کمبود بودجه حوزه فرهنگ و از سويي ديگر از عدم حمايت‌هاي منطقي و اصولي که بتواند بنيان فرهنگ کشور را دگرگون کند و تحولي چشمگير در اين حوزه ايجاد کند، گله‌مند بوده‌اند. اين نويسنده با بيان اينکه دولت يازدهم چندان توجهي به تقويت بنيه فرهنگي کشور نداشت، مي‌گويد: در آغاز سال گذشته بسياري از تحليلگران فرهنگي نگراني خود را در خصوص کمبود بودجه فرهنگي اعلام داشتند. به ياد داريم که در بودجه پيشنهادي سال 94 خود دولت سهم فرهنگ را بسيار اندک ديد و اين گمان را به ذهن متبادر ساخت که دولت وقت آنچنان توجهي به تقويت بنيه فرهنگي، صنعت نشر، ترويج توليد آثار تأثيرگذار فاخر و در نهايت توسعه فرهنگ کتابخواني ندارد و بيشتر در پي تحکيم سياست‌هاي بين‌الملل خود و به سرانجام رساندن داستان برجام است. غافل از اينکه کسر بودجه فرهنگ و هنر تأثيرات بسيار مخربي را در پي خواهد داشت که بيشتر از همه جامعه و مردم متضرر خواهند شد.
   
کيفيت و کميت نامطلوب عملکرد فرهنگي دولت
يدالله وفاداري، پژوهشگر و استاد تئاتر در خصوص ارزيابي عملکرد دولت يازدهم در زيرساخت‌هاي هنري و فرهنگي مي‌گويد: ارزيابي اين موضوع را بايد با تحقيق و پژوهش انجام داد، بايد وضع چهار سال گذشته تاکنون را بررسي كنيم تا ببينيم از چه نقطه‌اي آغاز كرده و حال به چه جايگاهي رسيده‌ايم، اما آنطور كه تاکنون من در جريان هستم کيفيت و کميت مناسبي نداشته است.
وفاداري با اشاره به انتظارات خود از دولت آينده مي‌گويد: از دولت دوازدهم انتظار مي‌رود برنامه‌ريزي دقيقي از سوي رئيس‌جمهور دور بعدي در حوزه فرهنگ و هنر صورت گيرد. بايد چشم‌اندازي دقيق براي آن ترسيم شود تا قدم به قدم و مرحله به مرحله براي آن تلاش کنيم. در اين شرايط است که مي‌توانيم اظهارنظر کنيم که موفق بوده‌ايم يا خير. اينکه چقدر پيشرفت داشته‌ايم يا کم‌کاري شده است بايد در هر دوره براساس نقشه راه در حوزه فرهنگ و هنر کشور بررسي شود. براي مثال برنامه ما تا سه ماهه اول سال مشخص باشد و پس از اتمام آن ببينيم که موفق بوده و اگر نبوده ايرادات را برطرف کنيم. اين استاد تئاتر در ارتباط با توجه دولت يازدهم به نخبگان هنري تأکيد مي‌کند: متأسفانه من در اين دوره جنبشي در راستاي جذب نخبگان هنري نديدم. شايد انجام شده و من مطلع نيستم، اما به هر حال آنچنان ضعيف بوده که من هيچ خبري در اين دوره از آن نشنيده‌ام.
  
حضور حداکثري در انتخابات تضمين بقاي انقلاب
هوشنگ توکلي، بازيگر و تهيه‌کننده سينما درباره حضور مردم در انتخابات رياست جمهوري معتقد است: ما به عنوان هنرمند مسئوليت داريم در انتخابات حضور داشته باشيم و انتخابات و رأي دادن يک تصميم ملي است. رأي دادن و اعلام حضور کردن بخشي از زندگي اجتماعي است، طبيعي است من هم از اين ماجرا مستثني نيستم و به دليل مسئوليت اجتماعي بايد در انتخابات شرکت کنيم. وي ادامه مي‌دهد: انتخابات تعيين سرنوشت است و مردم بايد در سرنوشت خودشان سهيم باشند و رأي بدهند. ما هر قدر حضور حداکثري بيشتري داشته باشيم تضمين‌کننده بقا و دوام انقلاب و شهدا خواهيم بود. در اين دنياي آشفته هر قدر همبستگي ملي بيشتر باشد ما موفق‌تر مي‌توانيم عمل کنيم.
 
بازيگر فيلم‌ها و سريال‌هاي پرمخاطبي چون «زير‌تيغ» درباره حمايت از حجت‌الاسلام رئيسي مي‌گويد: آقاي رئيسي دو وجه دارد يک وجه حضور قانوني و قضايي دارد، ايشان يک تجربه بسيار بالايي در اين حوزه دارد. در حال حاضر مديريت و اجرا مي‌تواند به ايشان کمک کند. اين تجربه مهم را کانديداهاي ديگر و رئيس‌جمهور‌هاي پيشين نداشتند. مديران سه قوه تلاش مي‌کنند يک رابطه و هماهنگي با قواي ديگر داشته باشند که اهداف‌شان را بهتر و موفق‌تر جلو ببرند. در شرايط فعلي وقتي آقاي رئيسي از حوزه قوه قضائيه قرار است در حوزه اجرا و قوه مجريه قرار بگيرد، تجربه خوبي دارد و طبيعتاً بسياري از گره‌هايي که رئيس‌جمهورها مشکل مي‌توانستند باز کنند يا اصلاً باز نمي‌شد به دليل اينکه شناخت و رابطه لازم را نداشته و ندارند راحت‌تر باز مي‌شود، حتماً مي‌تواند موفق‌تر از بقيه مشکلات را بشناسد.
 
عملکرد نامطلوب فرهنگي دولت يازدهم با انتقاد‌هاي زيادي از سوي هنرمندان روبه‌رو شده که برخي از آنها در انتخابات سال 92 جزو حاميان حجت‌الاسلام روحاني بوده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
0
سیاه نمایی و دروغ برای شما حدی هم داره؟؟
معلومه که چه رویاهایی داریر توسر می پرورونید. برای تحریم های سفت وسخت لحظه شماری می کنید. کاسبی های برای عده ای خوب میشه، اما، اما....
اما اگه مااین اجازه رو بهتون بدیم
هنردوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
0
شکی نیست که هنر مندان متعهد ومیهندوست وضداستکبار که دردل مردم جا دارند دراین دولت بیشترین بد قولیها وتحقیر را لمس کردن وبیشترین توچه به خارج نشینها یعنی همان 4 درصدیهاشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار