کد خبر: 851575
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
تصميم باشگاه پيکان براي تيمداري در ليگ واليبال با بازيکنان جوان و اميد در صورتي که عملي شود را بايد در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي در ورزش دانست.
سعيد احمديان
نویسنده: سعيد احمديان
 
تصميم باشگاه پيکان براي تيمداري در ليگ واليبال با بازيکنان جوان و اميد در صورتي که عملي شود را بايد در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي در ورزش دانست. خودروسازان آن‌طور که مديرعامل پيکان گفته است مي‌خواهند در فصل آينده ليگ واليبال، تيمي بدون بازيکن ستاره و با ترکيبي از جوانان و اميدها به مسابقات بفرستند و اين تيم بازيکن ميلياردي نخواهد داشت، آن هم در شرايطي که پيکاني‌ها در فصل‌هاي اخير با جذب ملي‌پوشان نامدار يکي از تيم‌هاي گران ليگ بوده‌اند که در کنار بانک سرمايه، ستاره‌هاي واليبال را بين خودشان تقسيم کرده‌اند. در اين شرايط بايد تصميم باشگاه پيکان اگر شعاري نباشد و به مرحله اجرا برسد، استقبال کرد، آن هم در شرايطي که قراردادهاي واليباليست‌ها هم در چند سال گذشته با رشد چشمگيري که داشته، به پاي فوتبالي‌ها رسيده و حتي برخي واليبالي‌ها، دريافت‌هايي حتي بيشتر از فوتباليست‌هاي داشته‌اند، اين مسئله نگراني‌ها زيادي را در واليبال کشور به همراه داشته و سبب شده خيلي‌ها پيش‌بيني کنند که با ادامه اين روند واليبال هم با توجه به قراردادهاي ميلياردي به سرنوشت فوتبال دچار خواهد شد و حاشيه‌هاي اين ورزش را بيشتر خواهد کرد و سبب خواهد شد تا واليبال که در پنج سال گذشته توانسته در جهش چشمگير به سطح اول واليبال دنيا برسد، دچار چالش‌هاي جدي شود و درجا بزند يا عقب‌گرد کند. 
 
در اين سال‌ها هم پيکان و بانک سرمايه دو تيمي هستند که با هزينه‌هاي چند ده ميلياردي از بودجه عمومي کشور توانسته‌اند بهترين بازيکنان را به خدمت بگيرند و عملاً باعث يک رقابت نابرابر در ورزش واليبال شده‌اند و باشگاه‌هاي بخش خصوصي واليبال با توجه به بودجه اندکي که دارند، نتوانسته‌اند در رقابت با اين تيم‌ها عرض‌اندام کنند و مقام قهرماني بين اين دو تيم رد و بدل شده است. هزينه‌هاي ميلياردي پيکان از دسترنج کارگران ايران خودرو و قراردادهاي ميلياردي بانک سرمايه که متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان است، با توجه به حاشيه‌هاي زيادي که اطراف اين تيم وجود دارد، از مواردي بود که همواره مورد انتقاد بوده و خيلي‌ها نسبت به سوءاستفاده‌هايي که از اين ظرفيت مالي در واليبال توسط اين دو تيم شده، انتقاد کرده‌اند.
 
در اين شرايط سياست باشگاه پيکان براي کاهش هزينه‌ها و ميدان دادن به بازيکنان جوان براي فصل آينده هرچند براي ستاره‌هاي اين تيم که قراردادهاي ميلياردي دارند، بدترين خبر ممکن است، اما فراهم شدن يک رقابت عادلانه را در ليگ نويد مي‌دهد و مي‌تواند در آينده به سود واليبال کشور باشد. به هر حال بديهي است که با اين تصميم، جوانان و اميدهايي که پيش از اين فرصت بازي پيدا نمي‌کردند، مي‌توانند در تيم اصلي عرض‌اندام کنند و با توجه به انگيزه‌اي که دارند، پشتوانه‌هاي آينده واليبال را تشکيل دهند. علاوه بر اين کاهش هزينه‌هاي تيمداري پيکان در واليبال، قدمي در راستاي اقتصاد مقاومتي نيز به شمار مي‌رود.
 
با توجه به مشکلات اقتصادي که بخش‌هاي مختلف کشور با آن درگير هستند، اين تصميم مي‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتي در ورزش کمک کند و سبب جلوگيري از هزينه‌هاي گزاف شود، هزينه‌هايي که صرف آن در بخش‌هاي ديگر ورزش و واليبال و سرمايه‌گذاري در رده‌هاي پايه مي‌تواند سود بيشتري داشته باشد و نارضايتي‌هاي عمومي را هم به دنبال نداشته باشد.  نکته قابل تأسف اما واکنش فدراسيون واليبال به تصميم باشگاه پيکان براي کم کردن هزينه‌هاي تيم‌شان در ليگ است. مسئول سازمان ليگ واليبال با انتقاد از اين حرکت، گفته است که باشگاه پيکان نبايد با تيمي وارد ليگ شود که در شأن آنها نباشد! البته انتقاد سازمان واليبال با توجه به اينکه درصدي از قراردادهاي بازيکنان، به فدراسيون تعلق مي‌گيرد، قابل درک است، اما واکنش عجولانه سازمان ليگ نقطه مقابل سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است و به نظر مي‌رسد که فدراسيون بايد با استقبال از تصميم باشگاه پيکان، ساير تيم‌ها را هم به کاهش هزينه‌ها تشويق کند، به خصوص اينکه اين مسئله علاوه بر به حداقل رساندن حاشيه‌ها، زمينه‌اي را براي رشد بازيکنان جوان فراهم مي‌کند، جواناني که در سال‌هاي آينده مي‌توانند جانشين ستاره‌هاي امروز واليبال ايران باشند، ستاره‌هايي که با قراردادهاي ميلياردي‌شان بخش اعظم بودجه يک باشگاه را مي‌بلعند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار