کد خبر: 846763
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
اعتراض ايران اجراي قوانين جديد كشتي را به عقب انداخت
سرانجام پس از اعتراض‌هاي ايران و چند كشور از جمله ژاپن، اتحاديه جهاني كشتي تصميم گرفت بحث تغييرات مورد نظر در اوزان و برخي مباحث داوري تا زمان برگزاري جلسه هيئت رئيسه در اواخر مرداد‌ماه سال جاري را به تاخير بيندازد.
نویسنده: فريدون حسن

طي هفته‌هاي گذشته لالوويچ، رئيس اتحاديه جهاني كشتي كه به شدت تحت تأثير روس‌ها و برنامه‌هاي آنهاست، به صورت يك‌جانبه و بنا به پيشنهاد ماميا شويلي، رئيس فدراسيون كشتي روسيه و يكي از اعضاي تأثيرگذار هيئت رئيسه اتحاديه جهاني از تغيير اوزان كشتي و برخي مباحث داوري خبر داد و آنها را اجرايي عنوان كرد.
 
بلافاصله بعد از اعلام اين خبر رسول خادم به عنوان رئيس فدراسيون كشتي ايران و عضو هيئت رئيسه اتحاديه جهاني مراتب اعتراض خود و ايران را طي نامه‌اي به لالوويچ اعلام كرد. اعتراض رسول خادم از آنجا ناشي مي‌شد كه روس‌ها با اعمال نفوذ تغييرات در اوزان را به نوعي برنامه‌ريزي كرده بودند كه وزن‌هاي پيشنهادي جديد دقيقاً براساس وزن‌هاي ستاره‌هاي آنها بود، به ويژه اينكه آنها طرحي را تصويب كرده بودند كه براساس آن وزن‌كشي رقابت‌هاي بين‌المللي در دو روز انجام مي‌شد. بر اين اساس كشتي‌گيرها ابتدا با يك وزن‌كشي صوري روي تشك مي‌رفتند و در روز دوم با وزن‌كشي رسمي رقابت‌ها را ادامه مي‌دادند كه عملاً دست آنها را براي هرگونه اعمال نفوذ باز مي‌گذاشت. از سوي ديگر برخي اختيارات در نظر گرفته شده و بيشتر براي داوران باعث مي‌شد كه آنها با اعمال نظر بيشتر روي كشتي‌ها تأثير زيادتري داشته باشند.
 
تمامي اين موارد باعث مي‌شد كشتي كه رقابت‌هاي آن در المپيك ريو با ناداوري‌ها و اعمال نفوذهاي زيادي همراه بود با چالشي جدي‌تر از قبل روبه‌رو شود. اعتراض رسول خادم طي روزهاي بعد با اعتراض تومي ياماي ژاپني نيز همراه شد تا سرانجام لالوويچ تحت تأثير روس‌ها فعلاً كوتاه بيايد.
 
تغييراتي كه باعث سردرگمي مي‌شود
رضا لايق، دبير فدراسيون كشتي در گفت‌وگو با ميزان در اين خصوص مي‌گويد: «خادم بايد يكسري از موارد را عنوان مي‌كرد تا مردم متوجه مي‌شدند بسياري از تصميمات و اقدامات براي كشتي دنيا مفيد نيست، اين تصميم‌ها موجب سردرگمي تماشاگر و علاقه‌مند به كشتي شده و باعث مي‌شود استقبال از مسابقات كمتر شود.»
وي با اشاره به دخالت‌هاي روس‌ها در اتخاذ اين قبيل تصميم‌ها افزود: «علت اعتراض خادم هم همين بود، روس‌ها حتي در برگزاري مسابقات نمادين براي افزايش اقبال عمومي نسبت به كشتي هم كارشكني مي‌كنند كه ما به اين مسئله هم اعتراض كرده‌ايم، بدون ترديد تقابل آنها بسيار مشكل است، اما خادم آن چيزي را كه به مصلحت كشتي دنياست انجام مي‌دهد، اعتراض‌هاي ما باعث شده كه ديگر روس‌ها هر كاري دلشان خواست را انجام ندهند.»
 
كشتي ايران ضربه مي‌خورد
مردم و تماشاگران با اعمال اين تغييرات هر روز فاصله بيشتري با كشتي مي‌گيرند،‌ اين بخشي از حرف‌هاي امير توكليان، مربي تيم ملي كشتي آزاد است. توكليان اينگونه ادامه مي‌دهد: «روس‌ها در حال اعمال سليقه خود در قوانين و مقررات كشتي دنيا هستند و اين در نهايت به ضرر كشتي ما تمام مي‌شود. با اجرايي شدن اين تغييرات كشتي به طور حتم تماشاگران خود را از دست مي‌دهد.»
 
اردوان صاحب روز، داور المپيكي كشتي ايران هم ديگر كسي است كه در اين خصوص صحبت مي‌كند. وي در گفت‌و‌گو با ايرنا مي‌گويد: «روس‌ها هميشه سعي مي‌كنند طوري برنامه‌ريزي و اعمال نفوذ كنند كه نمايندگانشان در رقابت‌هاي مختلف كشتي پيروز باشند به همين دليل در تصميم‌گيري و حتي داوري‌ها نفوذ دارند.»
اردوان ادامه داد: «تغيير قوانين هميشه وجود دارد،‌ چراكه اتحاديه جهاني بايد براي جلوگيري از خطر حذف كشتي از المپيك آن را زيباتر كند،‌ اما قوانين بايد به گونه‌اي باشد كه تماشاگران خيلي راحت و ساده بتوانند آنها را تجزيه و تحليل كنند به همين خاطر بايد اتحاديه قبل از اجرايي شدن آنها از كشورهاي عضو نظرخواهي مي‌كرد. به هر حال حضور و اعتراض رسول خادم را به فال نيك مي‌گيريم، چراكه خادم اعتقاد دارد در كشتي بايد عدالت رعايت شود و رقابت‌ها بدون تنش برگزار شود.»
  
نتيجه نهايي در پاريس
با اين اوصاف به نظر مي‌رسد جلسه آينده هيئت رئيسه اتحاديه جهاني كشتي در پاريس ميداني براي تقابل جدي انديشه‌هاي ايران و روسيه باشد، ميداني كه تصميم‌گيري در آن به آينده ورزش ايران بازمي‌گردد و بايد ديد رسول خادم و همفكرانش مي‌توانند در آن از پس لابي قدرتمند روس‌ها برآيند يا نه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار