کد خبر: 843930
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
رئیس کل بانک مرکزی درباره عدم تعامل و مراوده بانك‌هاي بزرگ جهان با بانك‌هاي كشور و استمرار مشكلات بانكي گفت: يكي از مشكلات بانك‌هاي ما صورت‌هاي مالي بانك‌ها است كه از شفافيت لازم برخوردار نيست.
رئیس کل بانک مرکزی درباره عدم تعامل و مراوده بانك‌هاي بزرگ جهان با بانك‌هاي كشور و استمرار مشكلات بانكي گفت: يكي از مشكلات بانك‌هاي ما صورت‌هاي مالي بانك‌ها است كه از شفافيت لازم برخوردار نيست.
ولی ‌الله سیف در گفت و گو با مهر  افزود: يكي ديگر از اشكالات ما عدم تعادل ترازنامه‌اي و مالي بانك‌هاست. يكي ديگر از موانع بر‌مي‌گردد به استانداردهاي عملياتي بانكي كه بايستي در بانك‌ها اجرا شود. يكي از موارد ديگر بر‌مي‌گردد به مقررات مبارزه با پولشويي و ضد تأمين مالي تروريست كه اينها استانداردهاي روز دنيا است و تا زماني كه بانك‌هاي ما مجهز به اين موارد نباشند بانك‌هاي ديگر حاضر به همكاري با آنها نيستند.
رئيس كل بانك مركزي، در پاسخ به اين سؤال كه آيا نرم‌افزارهاي ضد تروريسم و پولشويي در بانك‌ها نصب شده است؟ گفت: كارهايش به تدريج انجام مي‌شود.
 رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه رفرم پولي ايران حداقل دو سال ديگر زمان لازم دارد گفت: ارز جايگزين دلار بايد نقش اساسي در تجارت خارجي داشته و از ثبات لازم برخوردار باشد.
سيف درباره حذف صفر از پول ملي و اينكه اين موضوع در بودجه سال جاري ديده نشده است، گفت: در دولت مصوبه‌اي براي حذف صفر نداشتيم و قصد چنين كاري را نداريم.
 وي افزود: بانك مركزي لايحه‌اي به دولت فرستاد كه هنوز هم در دست بررسي است كه در يكي از مواد آن مطرح شده بود واحد پول ايران چيست؟ در اينجا بحث شد كه وقتي مردم واحد پول ايران را تومان مي‌شناسند، چرا ريال بگوييم؟ لذا در اين ماده آمد كه واحد پول ايران تومان باشد.
البته اين هم هنوز قطعي نشده و بايد به مجلس برود؛ لذا براي حذف صفر برنامه‌اي نداشتيم.  رئيس كل بانك مركزي، توضيح داد: به دليل انباشتي از تحريم‌هاي سال‌هاي گذشته موجب شده تعداد صفر‌هاي اسكناس‌ها زياد شود و حذف صفر در زماني امكانپذير خواهد بود كه از ثبات و پايداري تورم تك رقمي اطمينان پيدا كنيم.  
وي با بيان اينكه شايد ظرف يكي دو سال آينده شرايط خوبي براي حذف صفر باشد، گفت: با توجه به روند تورم تك رقمي كه شاهد آن هستيم، با استمرار اين روند در دو يا سه سال ديگر شرايط براي حذف صفر فراهم مي‌شود.  
سيف همچنين درباره تغيير ارز گزارش‌دهي و در پاسخ به اين سؤال كه چه ارزي جايگزين دلار خواهد شد؟ گفت: مشغول بررسي هستيم و اين موضوع در دستور كار بانك مركزي قرار دارد. مهم اين است چه نوع ارزي جايگزين شود.  
رئيس كل بانك مركزي، افزود: ارزي كه مي‌خواهد جايگزين شود بايد دو ويژگي داشته باشد، يكي آنكه در صادرات و واردات كشور ما نقش اساسي و سهم بالاتر داشته باشد و ديگر آنكه آن ارز خودش از ثبات و استحكام لازم برخوردار باشد؛ لذا همكاران ما اين موضوع را بررسي مي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار