کد خبر: 840422
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
ظاهراً دولت ترامپ هم مثل دولت سابق امريکا تصميم گرفته بين كردها و تركيه در شمال سوريه طرف كردها را بگيرد.
ظاهراً دولت ترامپ هم مثل دولت سابق امريکا تصميم گرفته بين كردها و تركيه در شمال سوريه طرف كردها را بگيرد. روز گذشته رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند فرمانده نيروهاي اين كشور در منطقه به صورت محرمانه وارد شمال سوريه شده و با رهبران يك گروه كردي درباره آزادسازي رقه گفت‌وگو كرده اما اعلام آمادگي و اصرار تركيه، دشمن سرسخت كردها براي پيشروي به سوي رقه باعث شده امريكايي‌ها با چالش جدي مواجه شوند. همزمان با اين تحولات، مذاكرات صلح ژنو 4براي سوريه در ژنو در جريان است، هرچند ديپلمات‌ها اميد چنداني به موفقيت اين نشست ندارند اما حداقل دستاورد اين نشست افزايش اختلافات داخلي گروه‌هاي مسلح است.

به گزارش جوان، فرمانده نيروهاي امريكايي در خاورميانه در ديداري مخفيانه از شمال سوريه با شماري از فرماندهان نيروهاي كرد در اين منطقه ديدار كرد. براساس گزارش «رأي اليوم» سخنگوي گروه موسوم به «نيروهاي دموكراتيك سوريه» اعلام كرد كه «جوزف ووتل» فرمانده نيروهاي امريكا در خاورميانه به صورت سري با سفر به شمال سوريه با شماري از فرماندهان گروه موسوم به نيروهاي دموكراتيك سوريه ديدار كرده است. رهبري «نيروهاي دموكراتيك سوريه» در دست كردها قرار دارد كه در قالب «يگان‌هاي مدافع خلق» فعال هستند.

طلال سلو، سخنگوي اين گروه، سفر اين مقام نظامي امريكا به شمال سوريه را مثبت ارزيابي كرد و گفت كه مسئله حمايت از نيروهاي كرد در دوره رياست جمهوري ترامپ بررسي و قول‌هايي در مورد تحويل سلاح‌هاي سنگين به نيروهاي كرد داده شده است. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده هدف اصلي از سفر اين ژنرال امريكايي به شمال سوريه گفت‌وگو درباره آزادسازي شهر رقه بوده است. اين شهر پايتخت خلافت خود خوانده داعش محسوب مي‌شود و بازيگران دخيل در جنگ سوريه رقابت خود را براي آزادسازي اين شهر آغاز كرده‌اند. ظاهراً امريكايي‌ها تصميم گرفته‌اند براي پيشبرد طرح‌هاي خود حمايت خود را از نيروهاي كردي افزايش دهند. واشنگتن مي‌گويد كردها قابل اعتمادترين و موثرترين متحد آنها روي زمين عليه داعش محسوب مي‌شوند.  افزايش حمايت امريكا از يگان‌هاي مدافع خلق در حالي است كه از نظر تركيه اين گروه شاخه سوري «حزب كارگران كردستان» محسوب مي‌شود و «تروريست» است. مقامات آنكارا بارها به صورت صريح و ضمني نسبت به حمايت‌هاي واشنگتن از كردها اعتراض كرده‌اند.

به گزارش روزنامه حريت، فيكري ايشيك، وزير دفاع تركيه اعلام كرد: «بيش از ۹۰ درصد از جمعيت رقه عرب هستند. اگر شما يك سازمان «تروريستي» با يك پيشينه قومي متفاوت را براي نجات شهري مأمور كنيد، باعث ايجاد بي‌ثباتي گسترده‌اي مي‌شويد. » در همين حال، مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه تركيه نيز اعلام كرد: «براي اجراي عمليات آزادسازي رقه در حال رايزني با كشورهاي عضو ائتلاف بين‌المللي همچون فرانسه، انگليس و آلمان هستيم. » وي روز شنبه در شهر آنتاليا در مصاحبه با خبرنگاران افزود: «در عمليات آزادسازي رقه از دست داعش با اجراي راهبردهاي دقيق و با بهره‌گيري از نيروهاي مناسب در منطقه، مي‌توانيم داعش را از رقه پاكسازي كرده و منطقه‌اي امن به اهالي تحويل دهيم. » اعلام آمادگي تركيه براي پيشروي به سمت رقه در حالي است كه آنها صريحا اعلام كرده‌اند با هر نوع مشاركت كردها در اين عمليات مخالف هستند و هنوز معلوم نيست كه امريكايي‌ها براي حل اين چالش چه برنامه‌اي در پيش دارند.  تركيه از سوم شهريور 95 (24 آگوست) گذشته عملياتي را تحت عنوان سپر فرات در شمال سوريه شروع و اعلام كرد كه هدف اصلي آن جلوگيري از شكل‌گيري منطقه مستقل كردي در امتداد مرزهاي جنوبي خود است. نيروهاي كردي تلاش داشتند با تسلط بر الباب مناطق كوباني و جزيره را به عفرين در غرب سوريه وصل كنند. مقامات تركيه در هفته‌هاي اخير اعلام كرده‌اند كه بعد از آزادسازي الباب، به سمت رقه رفته و عمليات سپر فرات را تا آزادي اين شهر ادامه خواهند داد ولي رايزني مقامات اين كشور نشانگر آن است كه در اجراي اين تصميم، درصدد جلب حمايت بين‌المللي هستند و در ميدان جنگ، تنها پشتيبان نيروهاي به اصطلاح ارتش آزاد سوريه خواهند بود.
 
آشوب داخلي معارضان
مذاكرات ژنو4 براي سوريه چندروزي است كه شروع شده است و ديپلمات‌ها با احتياط درباره نتايج اين نشست حرف مي‌زنند. دي ميستورا نماينده سازمان ملل در امور سوريه به رسانه‌ها گفته است كه زياد به موفقيت اين نشست اميدوار نيست اما بعضي تحولات از جمله مشخص شدن نتيجه حلب و متعاقب آن نشست آستانه حداقلي از اميدها را براي دستيابي به صلح در سوريه ايجاد كرده است. به نظر مي‌رسد در حال حاضر مهم‌ترين مشكل پيش‌روي نشست ژنو، نبود يك جبهه واحد از مخالفان هم روي زمين و هم در پشت ميز مذاكرات است. جهاد مقدسي، رئيس هيئت مخالفان مقيم قاهره در مذاكرات ژنو به «آر تي» گفت مذاكرات گروهش با هيئت عالي مذاكرات درباره تشكيل يك هيئت منسجم هيچ نتيجه‌اي نداشت. هيئت مخالفان مقيم قاهره گروهي از مخالفان سوري هستند كه نزديكي بيشتري با سوريه دارند و رويكرد مسلحانه گروه‌هاي تحت حمايت عربستان و تركيه را رد كرده‌اند. منابع خبري گزارش دادند كه مخالفان روز جمعه نشستي پشت درهاي بسته در مقر اقامت خود در ژنو برگزار كردند اما اين رايزني‌ها به نتيجه قابل ملاحظه‌اي در زمينه تشكيل يك هيئت منسجم منجر نشد.

علاوه بر اختلافات داخلي ديپلمات‌هاي معارضان منابع خبري گزارش دادند درگيري‌هاي گروه‌هاي مسلح در شمال سوريه همزمان با نشست ژنو افزايش يافته است. بر اساس اين گزارش، جبهه النصره (شاخه سوريه القاعده) كه در ليست سازمان‌هاي تروريستي سازمان ملل است و شامل آتش بس نمي‌شود، تحركات خود را عليه گروه‌هايي كه به ژنو نماينده اعزام كرده‌اند تشديد كرده‌اند. در همين حال درگيري بين گروه‌هاي تروريستي موسوم به معارض در سوريه شامل جند الاقصي، داعش، جبهه النصره، جيش خالد بن الوليد، شبه نظاميان ارتش آزاد و غيره به اوج خود رسيده است.  شبه نظاميان فيلق الرحمن، فرمانده شبه نظاميان «جند العاصمه» را بدون ذكر دليلي در محله جوبر بازداشت كردند و ناظران معتقدند كه اين كار به علت تلاش وي براي مذاكره با دولت بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار