کد خبر: 824992
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
چرخه شناسایی، جمع‌آوری و نگهداری کودکان متکدی معیوب است
تكدي‌گري از جمله نابهنجاري‌هاي اجتماعي است كه نمايي از بحران در ساختار جامعه محسوب مي‌شود و مي‌توان گفت علاوه بر معضل اقتصادي، ارتباط تنگاتنگي نيز با مسائل فرهنگي و اجتماعي جامعه هم دارد.
نيره ساري
تكدي‌گري از جمله نابهنجاري‌هاي اجتماعي است كه نمايي از بحران در ساختار جامعه محسوب مي‌شود و مي‌توان گفت علاوه بر معضل اقتصادي، ارتباط تنگاتنگي نيز با مسائل فرهنگي و اجتماعي جامعه هم دارد. وسعت دايره اين معضل و افزايش حضور متكديان در سطح شهر در سال‌هاي اخير، مسئولان را به سمت ارائه طرح‌ها و برنامه‌هايي سوق داد تا به كاهش اين مهم منجر شود كه از جمله اين تصميمات بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري مورخ در ارديبهشت 78 است كه ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها از جمله كميته امداد، سازمان بهزيستي، وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت و درمان را موظف به ساماندهي متكديان كرد.

همزمان با تشديد جمع‌آوري متكديان بزرگسال و معضل تکدی‌گری به سمت افزايش كودكان تكدي‌گر تغيير کرده و اهم اين تغيير بر اساس كودكان تكدي‌گر اتباع خارجي استوار شده است. مسئولان بهزيستي متولي اصلي بحث متكديان را فرمانداري معرفي مي‌كنند كه بر اساس قانون موظف است با همكاري شورايي متشكل از شهرداري، نيروي انتظامي، كميته امداد، بهزيستي، قوه‌قضائيه و دادگستري و سازمان زندان‌ها اقدام به ساماندهي متكديان کند.

2 هزار كودك متكدي از اتباع ساير كشورها هستند
طبق آخرين آمار ارائه شده توسط عيسي فرهادي، فرماندار تهران از مجموع 3 هزار كودك متكدي شناسايي شده، 2 هزار نفر از اتباع ساير كشورها هستند.
آماري كه به گفته شخص فرماندار بسيار بالا است، اما وي در ادامه گفته‌هاي خود به حساسيت دستگاه قضايي در خصوص جمع‌آوري كودكان متكدي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: قوه‌قضائيه با بروز هرگونه آسيب در جريان جمع‌آوري كودكان متكدي به ويژه حضور نيروي انتظامي در اين امر مخالف است. البته اين قوه براي جمع‌آوري كودكان متكدي در سه منطقه تهران به عنوان طرح پايلوت موافقت كرده است.
 
متأسفانه معضل تكدي‌گري يك موضوع پيچيده و چندوجهي است كه ساماندهي آن در يك چرخه معيوب قفل شده است؛ چراكه از يك سو مخالفت قوه‌قضائيه با حضور ناجا براي جمع‌آوري اين كودكان مطرح است و از سوي ديگر حتي اگر فرض بر جمع‌آوري آنها هم باشد، مشكل ديگر به جمع‌آوري، حفظ و نگهداري كودكان اتباع بيگانه مربوط مي‌شود.  اين كودكان معمولاً يا توسط مهاجرت قانوني يا غيرقانوني والدين يا بستگانشان وارد كشورمان شده‌اند، يا محصول نامبارك ازدواج اتباع بيگانه با دختران ايراني هستند. افزايش زاد و ولد به دلايل متعدد از جمله احتمال اقامت در كشورمان و بهره‌كشي از كودكان براي تأمين هزينه‌هاي زندگي، انگيزه‌هاي ديگري است كه در جاي خود قابل بحث و بررسي است.
 
چرخه معيوب جمع‌آوري و ترخيص كودكان اتباع
اما همان طور كه پيش‌تر به آن اشاره شد، اين مشكل برخاسته از چرخه معيوب جمع آوري و ترخيص كودكان اتباع است. از آنجايي كه مراكز اداره كل امور آسيب‌هاي اجتماعي فاقد بخش مجزا براي كودكان است و اين كودكان در بخش زنان نگهداري مي‌شوند، بنابراين فرايند پذيرش كودكان اتباع در اين مراكز صورت نمي‌گيرد. همچنين طبق گفته مسئولان بهزيستي، معرفي كودكان متكدي اتباع خارجي اگر به صورت مكرر و براي چندمين بار صورت گيرد، پذيرش مجدد آنها صورت نخواهد گرفت كه همين امر به افزايش تعداد كودكان اتباع در سطح شهر دامن زده است.
هر چند كه برخي ديگر از مسئولان مدعي هستند، برخي از اين كودكان، بعد از شناسايي خانواده نهايتاً تحويل والدين يا بستگان مي‌شوند، اما از آنجايي كه فقط به صورت صوري يك تعهدنامه دريافت مي‌شود يا نهايتاً از والدين خواسته مي‌شود كه در صورت امكان به دليل حضور غيرقانوني كشور را ترك كنند، چرخه معيوبي در حال تكرار شدن است كه همچنان مشكلات عديده‌اي را در ساختار نظام شهري ايجاد كرده است.

گذشته از تعابيري چون متوليان متعدد، موازي‌كاري، تمكين نكردن از قانون، كمبود بودجه، اقدامات مقطعي و ساير مواردي كه هر كدام از مسئولان به زعم خود از آن ياد مي‌كنند، اما به راستي لازمه برخورد با پديده نابهنجار تكدي‌گري كودكان چيست؟
زيرساخت‌هايي كه سال‌هاست مسئولان، ساماندهي متكديان را بر پايه آن ممكن مي‌دانند توسط چه كسي و چه زماني قرار است فراهم شود؟ به راستي چه كسي پاسخگوي آمار وجود 2 هزار كودك متكدي اتباع خارجي در پايتخت است و معضل وجود اين كودكان چه زماني مرتفع خواهد شد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار