کد خبر: 823408
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري امريكا به مثابه بمبي در صحنه سياسي اروپا منفجر شد...
دكتر سيدرضا ميرطاهر
پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري امريكا به مثابه بمبي در صحنه سياسي اروپا منفجر شد و پيامدهاي گسترده‌اي در وهله نخست در بازارهاي مالي و بورس‌ها و در وهله بعد بر روندهاي سياسي و امنيتي در اروپا بر جاي گذاشت. در واقع اروپايي‌ها با توجه به نگراني‌‌هايي كه از قبل درباره روي كار آمدن ترامپ به دلايل مواضع غيرمتعارف وي داشتند، اكنون كابوس خود را تعبير شده مي‌يابند و به همين دليل اكنون دچار نگراني شديدي درباره آينده روابط سياسي، اقتصادي و تجاري و امنيتي و نظامي امريكا و اروپا هستند. با توجه به اين چشم‌انداز شاهد هشدارهاي سران اروپايي درباره ترامپ هستيم. از جمله ژان كلود يونكر، رئيس كميسيون اروپا انتخاب دونالد ترامپ به رياست جمهوري امريكا را خطري بر سر راه روابط اين اتحاديه و امريكا توصيف كرد. وي تأكيد كرد كه ترامپ بايد اطلاعات لازم را درباره اروپا و نحوه عملكرد اتحاديه اروپا كسب كند. به نظر مي‌رسد اظهارات يونكر در پرتو نگراني‌هاي گسترده درباره آينده روابط اتحاديه اروپا با امريكا با توجه به روي كار آمدن دونالد ترامپ ابراز شده است.
در واقع اروپايي‌ها نگران آن هستند كه روابط اتحاديه اروپا با امريكا در صورت عملي شدن وعده‌هاي ترامپ درباره اتخاذ سياستي جديد در قبال اروپايي‌ها دچار تغييرات بنيادي شود. در عين حال مقامات ارشد اروپايي از جمله يونكر از بي‌اطلاعي و ناآگاهي ترامپ درباره اروپا سخت نگران هستند. آنها اين دغدغه را دارند كه چگونه بايد با رئيس‌جمهور جديد امريكا كه حتي فاقد كمترين اطلاع درباره مشخصات اروپا و كشورهاي اروپايي است ، تعامل كنند. در اين زمينه رئيس كميسيون اروپا تصريح كرده است وقتي ترامپ به جهاني كه نمي‌شناسد سفر كند، دو سال وقت تلف خواهد شد. يونكر با يادآوري اينكه ترامپ در تبليغات انتخاباتي خود اظهار داشته كه بلژيك روستايي در اروپا است، تأكيد كرده كه بايد به اين رئيس‌جمهوري ياد داد كه اروپا چيست و كاركرد آن چگونه است.

نگراني ديگر سران اروپايي، زير سؤال رفتن روابط امريكا و ناتو از سوي ترامپ است. با توجه به اينكه ناتو ركن اصلي دفاعي كشورهاي اروپايي محسوب مي‌شود، بنابراين تأكيدات ترامپ درباره اينكه اروپايي‌ها بايد سهم‌شان را براي دفاع از خود بپردازند، موجب نگراني شديد اروپايي‌ها شده است. كما اينكه «اورسلا فون در لاين» وزير دفاع آلمان با توجه به سابقه تجاري ترامپ از اينكه وي به مسائل مهم دفاعي و امنيتي به‌ويژه ناتو به مثابه يك شركت تجاري بنگرد، هشدار داده است. در عين حال رئيس كميسيون اروپا نيز با انتقاد از زير سؤال بردن ناتو از سوي ترامپ درباره پيامدهاي مضر اين مسئله هشدار داده است، به‌ويژه اينكه از ديدگاه يونكر، ناتو الگوي دفاعي اروپا تلقي مي‌شود. از ديگر موارد انتقاد رئيس كميسيون اتحاديه اروپا از ترامپ به ديدگاه وي درباره مهاجران و امريكايي‌هاي رنگين‌پوست برمي‌گردد. از ديدگاه يونكر مواضع ترامپ در اين زمينه بيانگر اختلاف عميق سياست وي با سياست‌هاي اروپا است.

در واقع يونكر بر اين مسئله تأكيد مي‌كند كه عملي شدن وعده‌هاي ترامپ درباره برخورد سخت با مهاجران و نيز ديدگاه وي در باره رنگين پوستان برخلاف معيارها و رويكرد اروپا در اين زمينه است. اساساً بسياري از سران اروپايي برخوردي سرد و محتاطانه با انتخاب ترامپ به رياست جمهوري امريكا داشته‌اند. كما اينكه فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه اظهار داشت كه با انتخاب ترامپ «دوره‌اي از بلاتكليفي» آغاز شده است. فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان نيز ضمن تأكيد بر پذيرش پيروزي ترامپ تأكيد كرده كه اين چيزي نبوده كه بيشتر آلماني‌ها خواهان آن باشند.

در عين حال در مورد نگاه روس‌ها به دونالد ترامپ نيز به رغم برخي پيش‌بيني‌ها درباره روابط خوب روسيه و امريكا در دوره ترامپ همين چشم‌انداز مبهم حاكم است. در اين راستا ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه اظهار داشته كه با توجه به تنش‌هاي فعلي در روابط روسيه و امريكا، بهبود روابط دوجانبه ساده نخواهد بود. در عين حال پوتين، ضمن اعلام آمادگي مسكو براي بهبود روابط با واشنگتن، اقدامات كاخ سفيد را مشكل و مانع اصلي براي گسترش روابط دوجانبه تلقي كرد. دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري منتخب امريكا تا قبل از پيروزي و در جريان مبارزات انتخاباتي همواره بر كاهش تنش با روسيه و همكاري دوجانبه براي حل مسائل منطقه‌اي و جهاني تأكيد كرده است. «سرگئي ريابكوف» معاون وزير امور خارجه روسيه، نيز گفت تماس‌هاي مسكو با نزديكان ترامپ همچنان ادامه دارد. به‌رغم خوش‌بيني كنوني در زمينه بهبود روابط روسيه و امريكا در دوره ترامپ، هنوز اظهارنظر در اين باره بسيار زود است. در واقع بايستي ديد كه ترامپ به وعده‌اش در اين زمينه عمل مي‌كند يا اينكه با توجه به رويكرد حاكميت امريكا درباره روسيه و تحت تأثير فشارهاي حزبي و سيستم مستقر در امريكا، كماكان رويكرد خصمانه خود درباره روسيه را حفظ خواهد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار