کد خبر: 820549
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
هنگامي كه روبات سازان رفتارهايي براي تيم‌هاي روبات‌ها ابداع مي‌كنند، آنها ابتدا الگوريتم‌هايي را
 مترجم: رضا داودي

هنگامي كه روبات سازان رفتارهايي براي تيم‌هاي روبات‌ها ابداع مي‌كنند، آنها ابتدا الگوريتم‌هايي را براي تمركز روي كارِ مورد نظر مي‌سازند. سپس رفتارهاي ايمني را در حواشي آن الگوريتم‌هاي اوليه و براي جلوگيري از برخورد ماشين آلات با يكديگر كنترل مي‌كنند.
در اصل به هر روبات يك حباب نامرئي داده مي‌شود كه روبات‌هاي ديگر بايد از آن دور بمانند. تا زماني كه چيزي حباب را لمس نكند، روبات‌ها بي‌هيچ مسئله‌اي در اطراف حركت مي‌كنند اما از آنجا مشكلات آغاز مي‌شود.
به گفته روبات ساز جورجيا تِك، مگنوس اِگرستد، مدير مؤسسه روباتيك و ماشين‌آلات هوشمند جورجيا تك «وقتي شما روبات‌هاي زيادي با هم داريد، آنها چنان بر روي عدم برخورد با يكديگر متمركز مي‌شوند كه در نهايت از حركت مي‌ايستند. رفتارهاي ايمني آنها كنترل را در دست مي‌گيرند و روبات‌ها از حركت مي‌ايستند. براي روبات‌ها رفتن به هر جايي غير ممكن است زيرا هر حركتي باعث تركيدن حباب‌هاي آنها مي‌شود.»
اِگرستد راه‌حلي ابداع كرده است. الگوريتم‌هاي جديد تيم او به هر تعداد از روبات‌ها اجازه مي‌دهند بدون برخورد در اينچ‌هاي نزديك به هم براي تكميل وظيفه خود - و جايگزيني مكان‌ها در طبقه آزمايشگاه خود - حركت كنند. آنها اولين محققان در ايجاد اين الگوريتم‌هاي ايمني با حداقل تهاجم هستند.
در صحبت‌هاي فني، روبات‌ها براي اطمينان از ماندن هر روبات در مجموعه امن خود در سراسر مانور، از مجموعه‌اي از حالات ايمن و گواهينامه‌هاي مانع استفاده مي‌كنند.  به گفته اِگرستد «در صحبت روزمره، ما اندازه حباب هر روبات را كاهش داده‌ايم تا در حد ممكن كوچك شود. سيستم ما اجازه مي‌دهد تا روبات‌ها به منظور انجام وظيفه و عدم تصادم با يكديگر حداقل مقدار تغييرات را در رفتارهاي اصلي خود ايجاد كنند.»
در نسخه نمايشي با چهار روبات، ماشين‌آلات آزمايشگاهي از چهار منطقه مختلف نزديك مي‌شوند، در وسط به هم مي‌رسند، در خلاف جهت عقربه ساعت در اينچ‌هاي نزديك مي‌چرخند و سپس در جهت مخالف از هم دور مي‌شوند. در يكي ديگر از نمايش‌ها، هشت روبات كار مشابهي انجام مي‌دهند، اين بار قبل از دور شدن از هم، در جهت عقربه‌هاي ساعت مي‌چرخند. روبات‌ها، به جاي حفظ فاصله خود و پيمودن راه طولاني در حوالي روبات‌هاي اطراف خود، بسيار مستقل هر كجا كه بخواهند حركت مي‌كنند. اجتناب از برخورد، پديده جديدي در روباتيك نيست و خودرو‌هاي بدون سرنشين گوگل تقريبا بدون برخورد هستند.
اِگرستد گفت:‌«اما ما هنوز هزاران خودروي خودكار با هم در جاده نديده‌ايم. روبات‌ها بسيار محافظه‌كار هستند. آنها مي‌خواهند از ايمني خود اطمينان يابند و با تكنولوژي امروز، شما نمي‌توانيد با ماشين بدون سرنشين به مسافرت بين ايالتي برويد.»
اِگرستد همچنين گفت: «چيزي شبيه به اين الگوريتم را مي‌توان براي نسل بعدي كنترل ترافيك هوايي استفاده كرد. به جاي هدايت پرواز توسط افراد، به هواپيما‌ها اختيار عمل در فضاي هوايي داده خواهد شد.
 منبع: ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها