کد خبر: 818198
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱

حدود يك ماه پيش بود كه در روسيه انتخابات دوما (پارلمان) برگزار شد و طي آن حزب مورد حمايت ولاديمير پوتين و حاميان رئيس جمهور به پيروزي دست يافتند. اين رويكرد اجتماعي – سياسي در روسيه به معناي مهر تاييدي بر سياست هاي كنوني روسيه بخصوص در حوزه سياست خارجي بود. سياستي كه بيش از هر چيز امريكا را نشانه رفته است. اما همان زمان دولتمردان امريكا در مخالفت با انتخابات دوما خواستار نظارت بين المللي بويژه امريكايي بر آن انتخابات شدند كه البته مسكو آن را رد كرد. بر همين مبنا واشنگتن در مراحلي از تقلب در انتخابات دوما صحبت به ميان آورد كه مورد نقد روس ها قرار گرفت.

حال انتخابات رياست جمهوري امريكا همان نقطه اي است كه روس ها روي آن دست گذاشته اند. دونالد ترامپ كانديداي حزب جمهوريخواه همواره در مبارزات انتخاباتي خود از تقلب سخن به ميان مي آورد تا جايي كه باراك اوباما طرح اين مسئله را خطرناك خوانده است. در چنين شرايطي اين بار روس ها بحث نظارت انتخاباتي را در امريكا مطرح كرده است. موضوعي كه براي امريكايي ها گران تمام شده است.

آنگونه كه رويترز نوشته مسکو اعلام کرده است که قصد اعزام ناظران خود را برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت های مختلف داشته ولی تاکنون این درخواست با مخالفت واشنگتن روبرو شده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با ریانوستی تاکید کرد: مقام‌های آمریکایی در قبال مساله ناظران کاملا موضعی ضد روسی اتخاذ کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما به خاطر دلایل سیاسی از نظارت بر انتخابات آمریکا محروم شویم، جمع بندی های خودمان را درباره این مساله خواهیم داشت.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: همکاران آمریکایی ما نباید در آینده انتظار داشته باشند که ما به سادگی این مساله را فراموش کنیم. اظهارات مقامهای آمریکایی در این باره غیر قابل قبول است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه مسکو را به اتخاذ مواضع خصمانه متهم کرد.

همچنین سفارت روسیه در واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دیپلمات های روسی تهدیداتی را در خصوص حضور در محل های رای گیری در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دریافت کرده اند و به آنها هشدار داده شده است که این اقدام احتمالا یک فعالیت مجرمانه خواهد بود.

رسانه های آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کردند که مقام‌های رسمی در ایالت های اوکلاهما، لوییزیانا و تگزاس با درخواست دیپلمات های روسی برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوی نوامبر مخالفت کرده اند.

سفارت روسیه افزود: متاسفانه، پاسخ های عمدتا منفی شامل تهدید را دریافت کرده ایم مبنی بر اینکه حضور دیپلمات های روسی احتمالا فعالیتی مجرمانه تلقی خواهد شد.

اتخاذ اين رويكرد نشان مي دهد كه روس ها نيز همانند امريكايي ها سعي دارند در آينده از چنين موقعيت هاي سياسي بهره برده و با استفاده قدرت رسانه اي واشگتن را در بحران مشروعيت فروببرند. طرحي كه كليد آن تازه خورده و قطعا در سياست هاي آينده بيتشر ديده خواهد شد. اين موضوع باعث خواهد شد تا امريكا در سياست هاي آينده انتخاباتي در ديگر كشورها از جمله روسيه نتواند به دلخواه خود مانور دهد زيرا با اين پرسش مواجه خواهد شد كه چرا خودش ناظرهاي بين المللي را براي انتخابات نمي پذيرد و اين نسخه را فقط براي ديگران مي پيچد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار