کد خبر: 817858
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
به نظر مي‌رسد روس‌ها تصميم گرفته‌اند نه تنها در مقابل امريكايي‌ها بر سر حلب عقب‌نشيني نكنند بلكه با اتخاذ رويكرد تهاجمي به اقدامات واشنگتن، واكنش «دردناك‌تري» نشان دهند.
به گزارش «جوان»، يك ديپلمات روسي روز چهارشنبه گفت كه سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه حاضر نيست با جان كري همتاي امريكايي خود ديدار كند. به گزارش ايسكانيوز، سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه گفت: «مسكو معتقد است نشست سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه و جان كري، وزير خارجه امريكا درباره سوريه در حال حاضر هيچ سودي ندارد.» روسيه از زماني كه به صورت مستقيم وارد جنگ سوريه شد تلاش كرد به صورت موازي مذاكرات سياسي با متحدان گروه‌هاي مسلح به‌ويژه امريكا را پيش ببرد اما پس از گذشت نزديك به يك سال به ويژه پس از مذاكرات فشرده دو و سه ماه اخير به نظر مي‌رسد روسيه به اين نتيجه رسيده كه اين مذاكرات، اتلاف وقت بوده است. نيكلاي پاتروشف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه گفت: «امريكا مذاكره با روسيه درباره بحران سوريه را انجام داد تا وقت‌كشي كند و گروه‌هاي ضدسوري فرصت لازم را براي تجديد قوا پيدا كنند.»

علاوه بر نااميدي از مذاكره با واشنگتن، مواضع روسيه نشان مي‌دهد آنها تصميم گرفته‌اند با قاطعيت بيشتري با امريكا تعامل داشته باشند. ريابكوف با غيرقابل قبول خواندن خط مشي فعلي واشنگتن نسبت به روسيه، خطاب به امريكا هشدار داد: «من به شما اطمينان مي‌دهم كه زرادخانه‌هاي ما پاسخ بسيار دردناكي به امريكا خواهند داد.» در همين حال، دوماي دولتي روسيه (پارلمان) لايحه توافق كاهش ذخاير پلوتونيوم با امريكا را پس از درخواست پوتين، معلق كرد. به گزارش ايسنا، نمايندگان دوماي روسيه اجراي همكاري مجدد با امريكا را به كاهش نيروهاي نظامي ناتو در نزديكي مرزهاي روسيه، ابطال قانون ماگنيتسكي، رفع تحريم‌هاي وضع شده عليه اين كشور و جبران خسارت توسط امريكا منوط كردند.

پيشتر ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه در ۵ اكتبر امسال با صدور فرماني توافقنامه كاهش ذخاير پلوتونيوم با خلوص بالا را كه قابليت استفاده تسليحاتي دارد، با امريكا به دليل اقدام‌هاي غيردوستانه اين كشور تعليق كرد.  ازسوي ديگر، ريابكوف هشدار داد اگر ايالات متحده تحريم‌هاي اين كشور را افزايش دهد، مسكو قادر است با اقدامات نامتقارن و قدرتمندانه پاسخ دهد. اين هشدار روسيه پس از آن صورت مي‌گيرد كه واشنگتن اخيراً به همراه بعضي كشورهاي اروپايي اعلام كرده‌ تحريم‌هاي جديد اقتصادي عليه مسكو اعمال خواهد كرد. معاون وزير خارجه روسيه گفت: «مسكو آمادگي دارد تا هرگونه تحريم‌هاي بيشتر امريكا بر روسيه را با اقدامات نامتقارن و قدرتمندانه پاسخ دهد.» تنش در روابط امريكا و روسيه به صورت كم‌سابقه‌اي در طول چند هفته گذشته افزايش يافته است. نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش با پشتيباني هوايي روسيه در حال بازپس‌گيري مناطق تحت كنترل گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب در حلب هستند. كشورهاي اروپايي و امريكا تلاش‌هاي ديپلماتيك و رسانه‌اي گسترده‌اي براي متوقف كردن حملات روسيه و متحدانش به كار گرفته‌اند و حتي بعضي رسانه‌هاي امريكايي از احتمال اقدام نظامي مستقيم امريكا عليه ارتش سوريه گزارش دادند. هرچند پس از هشدار روسيه و استقرار سامانه‌هاي دفاعي جديد اين كشور در سوريه، جان كري به صورت ضمني استفاده از اقدام نظامي از طرف امريكا را رد كرد. واشنگتن پست به نقل از يك مقام نظامي امريكا نوشت: «مطمئن نيستيم كه هيچ‌يك از هواپيماهايمان بتوانند اس300 را مغلوب كنند.»
  
روسيه قطعنامه جديد آماده مي‌كند
ويتالي چوركين، نماينده دائمي روسيه در سازمان ملل اعلام كرد كه اين كشور پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت ارائه كرده كه در آن از تمام كشورها خواستار قطع حمايت از گروه‌هاي مسلح ضدسوري شده است. هنوز معلوم نيست كه اين قطعنامه در شوراي امنيت تصويب شود، با وجود اين ارائه از سوي مسكو به نظر مي‌رسد تلاشي ديپلماتيك است تا بيش از پيش بتواند دربازپس‌گيري حلب به ارتش سوريه كمك كند. مهم‌ترين گروهي كه مناطق شرقي حلب را در كنترل دارد، جبهه النصره ( شاخه سوري القاعده) است كه بر اساس قطعنامه‌هاي سازمان ملل يك گروه تروريستي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار