کد خبر: 788382
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
به بهانه انتشار اثر جديد «نشر شاهد» درباره شهيد آيت‌الله حاج شيخ محمد‌صادق صدوق
محمدرضا صدوق
شهادت فاصله آدمي از سپهر تهذيب تا اعتلاي استعدادهاي انساني است. شهادت كمال انقطاع از ناسوت و معامله با ذات احديت است. شهادت بذل جان در مسير حيات اجتماعي دين است و اين خط سرخ هميشه در روحانيت تقدم و تبلور يافته است.

شهداي روحانيت در طول تاريخ شيعه همچون چراغ‌هاي روشنگري در مسير مردم بوده‌اند و هستند. آنان سند هويت و نشانه‌هايي هستند تا راه گم نشود. آنان هويت ذاتي و كاركرد اصلي روحانيت را با خون خود تفسير كردند كه روحانيت همواره در صحنه و پيشتاز است. آنان مصداق عالم عامل و متعهد به پيماني هستند كه با خداي خود بسته‌اند تا ظلم ستمگر و مظلوميت ستمديدگان را برنتابند.
آنان چونان دژهاي استوار و سنگربانان هوشيار با سلاح و صلاح از عزت، استقلال و دين مردم اين مرز و بوم در برابر تجاوزها و تحريف‌ها با خون خود حماسه‌ها آفريدند. يكي از اين روحانيون حماسه‌ساز شهيد آيت‌الله محمدصادق صدوق گلپايگاني است. اين شهيد بزرگوار كه از شاگردان برجسته حضرت آيت‌الله بروجردي و امام خميني بود، جزو اولين كساني است كه بعد از رحلت آيت‌الله‌العظمي بروجردي در حالي كه مردم كمتر نام امام خميني را شنيده بودند، ايشان را به عنوان جانشين معظم‌له معرفي كرد. او كه يكي از پيشقراولان نهضت امام خميني بود، با صراحت بيان و شجاعت كم‌نظيري كه داشت، دست به افشاگري مفاسد رژيم ستمشاهي زد و همواره درصدد روشنگري و ارشاد مردم بود. او را بارها تهديد و بازداشت كردند، ولي از هدف مقدسي كه داشت يك لحظه عقب‌نشيني نكرد.
سرانجام اين عالم مجاهد، در اثر شكنجه‌هاي مخوف ساواك در زندان قصر تهران به شهادت نائل آمد و رژيم طاغوت پهلوي براي جلوگيري از رسوايي هر چه بيشتر اين فاجعه حاضر به تحويل پيكر پاكش به خانواده‌اش نشد و تا كنون مزار اين مجتهد شهيد بي‌نشان است. اين يادمان محصول روح آتشفشاني مردي بزرگ از تبار كاروانيان عشق به روح‌الله است كه زندگي را از خود بريدن مي‌بيند و در تمامي لحظه‌هايش با آناني مي‌زيست كه روح‌شان جاودانه شد. مردي كه چهره اجتماعي و روح بلندش لباس آبروي اين دنيا، تنهايي و گمنامي‌اش كليد رهايي از كشمكش‌ها، مصلحت‌جويي‌ها و منفعت‌طلبي بعضي از همراهانش در عرصه پايداري بود.

و اكنون به دور از اين هياهو با تلاشي مضاعف پروردگار عالم را سپاس مي‌گويیم كه توفيق داد تا شرح زندگاني عالم مبارز شهيد آيت‌الله صدوق را جمع‌آوري كنیم تا در قالب كتابي با عنوان «مجتهد بي‌نشان» براي مطالعه نسل امروز و فرداي ميهن اسلامي‌مان به زينت چاپ آراسته شود. اثري كه درمقام معرفي آنيم، روزنه‌اي از زندگي سراسر نوراني يكي از خورشيدهاي خروشان انقلاب اسلامي است. اميد است توانسته باشيم ذره‌اي از مجاهدت‌هاي اين شهيد بزرگوار را بازگو كرده باشيم.
آنچه را كه در اين مقام ما بخواهيم در باره عظمت شهيد آيت‌الله صدوق بگوييم در خود متن آمده است. در اين كتاب از گفتار بعضي از شاگردان ايشان، بزرگان محل و علماي فرهيخته مطالبي نقل شده است. يكي از دلايل دنبال كردن زندگي اين شهيد والا‌مقام جداي از اينكه پدر عزيز اينجانب است، سوابق درخشان ايشان است. پيش خود فكر كردم اگر دستم به خودش نمي‌رسد، لااقل شخصيتش را براي همگان بشناسانم و در خاطره‌ها حفظ كنم، ان‌شاءالله. از تمامي سروراني كه در جمع‌آوري مطالب، تدوين و چاپ كتاب حاضر همكاري كرده‌اند، به‌ويژه اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان مقدس قم، علماي بزرگوار، شاگردان، دوستان و همرزمان شهيد و به‌خصوص مردم شريف و بزرگوار روستاي تيكن گلپايگان، زادگاه شهيد و نوه آن شهيد والامقام حجت‌الاسلام عليرضا صدوق كه در تهيه و تدوين سخنان علما و آشنايان در اين كتاب همكاري كرده‌اند، نهايت تشكر و سپاس را دارم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر