کد خبر: 770153
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
المانيتور:
المانيتور با اشاره به سفر رئيس‌جمهور چين به ايران اندكي پس از تشديد تنش‌ها بين ايران و عربستان و امضاي قراردادهاي ميلياردي ايران با اروپا نوشت: اقتصاد ايران هيچ آسيبي از قطع رابطه عربستان و متحدانش نديده و نمي‌بيند.
پايگاه اينترنتي المانيتور طي گزارشي نوشت: ظاهراً بعد از حمله به سفارت عربستان در تهران، تنش‌ها بين ايران و عربستان باز هم بيشتر شده است.
هرچند دولت حسن روحاني خود را از حمله‌كنندگان به سفارت جدا كرده، اما رژيم سعودي به سرعت روابط ديپلماتيك خود با تهران را قطع كرد و از متحدان عرب خود خواست تا آنها نيز چنين اقدامي را انجام دهند. حتي دست دادن وزراي امور خارجه دو كشور در حاشيه نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس به كمتر شدن اختلافات اين دو رقيب منطقه‌اي به ويژه در بحران سوريه كمكي نكرد.  عربستان در سال 2015، با كسري بودجه 98 ميليارد دلاري مواجه بود و در مسير كسري بودجه 80 ميليارد دلاري در سال جاري قرار دارد. تقريبا تمام ناظران معتقدند ارزش مبادلات تجاري دو كشور آنقدر ناچيز است كه نمي‌تواند به اقتصاد ايران آسيب بزند. ارزش مبادلات تجاري دو كشور در 9 ماهه منتهي به 21 دسامبر، تنها 1/215 ميليون دلار بود.  
ارزش مبادلات تجاري ايران با ديگر كشورهاي عربي كه به تبعيت از عربستان، روابط خود با ايران را قطع كرده‌اند نيز چندان قابل توجه نيست. براي مثال، ارزش مبادلات تجاري ايران با بحرين، سودان، جيبوتي و سومالي، چهار كشور ديگري كه روابط تجاري با تهران را كاهش داده‌اند نيز مجموعاً 145 ميليون دلار بوده است.
اما امارات، يك استثنا در ميان شركاي تجاري عرب ايران است. به رغم فشارهاي رياض براي كاهش روابط با ايران، ابوظبي تنها اقدام به تنزل سطح روابط ديپلماتيك با جمهوري اسلامي كرد. امارات يكي از شركاي تجاري مهم ايران در دوران تحريم‌هاي غرب بود و تا به امروز نيز چنين جايگاهي را حفظ كرده است.
ارزش مبادلات تجاري ايران و امارات در 9 ماهه منتهي به 21 دسامبر از 1/44 ميليارد دلار فراتر رفت. ارزش كالاهاي صادراتي از ايران به امارات در سال شمسي گذشته، برابر با 11 درصد كل صادرات ايران بود، در حالي كه ارزش واردات ايران از اين كشور برابر با 23 درصد كل واردات ايران بود. اين ارقام نشان مي‌دهد كه براي ايران، جايگزين كردن امارات با يك شريك ديگر منطقه‌اي نظير تركيه يا عمان در كوتاه مدت كه از سوي برخي تجار پيشنهاد شده، كاري دشوار خواهد بود.
سليمي، رئيس اتحاديه سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك ايران گفت: هرچند ارزش مبادلات تجاري ايران با عربستان و دولت‌هاي عربي كه از رويه رياض تبعيت كرده‌اند، خيلي كم است، اما امارات يك شريك مهم است كه نقشش در اقتصاد ايران را نمي‌توان ناديده گرفت. وي افزود: ايران نيز بازاري پرسود براي امارات به شمار مي‌رود.
وي خاطر‌نشان كرد: عوامل اقتصادي ترجيحات سياسي را شكل مي‌دهند. بعيد است امارات منافع اقتصادي خود را فداي اختلاف سياسي بين تهران و رياض كند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا افزايش تنش‌ها بين تهران و رياض مي‌تواند سرمايه‌گذاران اروپايي را از ورود به بازار ايران نااميد كند يا نه گفت: غرب با تحولات سياسي منطقه و اختلافات بين ايران و عربستان كه سابقه‌اي چندين ساله دارد آشناست.
وي با اشاره به قرارداد خريد 114 فروند هواپيماي ايرباس كه در جريان سفر روحاني به فرانسه امضا شد گفت: حمله به سفارت عربستان نمي‌تواند تأثيري بر اشتهاي اروپايي‌ها براي سرمايه‌گذاري در بازار دست نخورده‌اي نظير ايران بگذارد.
سليمي افزود: رئيس‌جمهور چين بدون توجه به اتفاقي كه روز دوم ژانويه در تهران افتاد، براي تعميق روابط اقتصادي با ايران به تهران سفر كرد. اين در حالي بود كه توسعه روابط با ايران ريسك آسيب ديدن روابط پكن با رياض را به دنبال داشت.
سليمي گفت: تنها حاجي‌هاي ايراني ممكن است از افزايش تنش‌ها بين تهران و رياض آسيب ببينند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار