کد خبر: 768536
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
معارضان مورد حمايت سعودي به‌رغم برآورده نشدن پيش‌شرط‌هايشان به ژنو رفتند
هر‌چند معارضان سوري اعلام كرده‌اند به دليل برآورده نشدن شرط‌هاي‌شان در مذاكرات ژنو شركت نخواهند كرد اما دي ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل بدون توجه به اين درخواست معارضان تأكيد كرد كه مذاكرات تحت هر شرايطي برگزار خواهد شد و پس از پنج سال جنگ نبايد اجازه داد اين دور از مذاكرات با شكست مواجه شود.
محمد بابايي
رياض حجاب رئيس «هيئت عالي مذاكره‌كنندگان مخالفان» كه در رياض تشكيل شده است در گفت‌وگو با شبكه العربيه اعلام كرد كه اين هيئت به ژنو خواهد رفت اما در گفت و‌گوها شركت نخواهد كرد. منابع خبري روز جمعه تأييد كردند كه اعضاي اين هيئت وارد ژنو شده‌اند. هيئت عالي مذاكره‌كنندگان مخالفان، نماينده گروهي از مخالفان سوري هستند كه در رياض و با دعوت عربستان گرد هم آمدند و به عنوان نماينده تمام مخالفان سوري از سوي عربستان معرفي شدند و امريكا و همپيمانان اين كشور نيز از هيئت مذكور حمايت كردند. حجاب در ادامه مدعي شد: «قبل از اينكه دغدغه‌هاي ما در مورد مسائل انساني در سوريه حل نشود ما وارد ميز گفت‌و‌گوها نمي‌شويم و معارضان پيش‌شرط قائل نمي‌شوند بلكه حقوق مردم سوريه را طلب مي‌كنند.» اين پيش‌شرط‌ها درحالي مطرح مي‌شود كه مخالفان سوريه قبل از نزديك شدن به زمان آغاز مذاكرات متعهد شده بودند بدون شرط و شروطي كه نشست را با چالش روبه‌رو كند در مذاكرات حضور يابند، حتي سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا هم روز چهارشنبه گذشته از معارضان سوري خواسته بود فرصت را مغتنم شمرده و بدون طرح پيش‌شرط، براي مذاكرات صلح به ژنو بيايند.
از سوي ديگر، منابع رسانه‌اي گزارش دادند «استفان دي ميستورا» فرستاده سازمان ملل در سوريه درباره مطالبات و پيش‌شرط‌‌هاي معارضان سوري هيچ گونه تضميني نداده و گفته كه «محاصره شهرها و اقداماتي مانند بازداشت و ربايش در سوريه فقط توسط يك طرف انجام نمي‌شود و هزاران نفر از افراد ربوده شده و بازداشت شده در زندان‌هاي گروه‌هاي مسلحي حضور دارند كه شهرها و روستاها را محاصره كرده‌اند.»
  
نمايندگان دولت و اپوزيسيون داخلي
هر چند در جبهه مخالفان ترديد‌ها و ابهامات زيادي براي شركت در مذاكرات وجود دارد اما دولت سوريه با قاطعيت هيئتي را براي نشست در اين مذاكرات اعزام كرده است. خبرگزاري فرانسه به نقل از منابع گزارش داد كه هيئت نمايندگان دولت سوريه شامل 16 شخصيت سياسي از جمله دو نفر از مجلس و همچنين نمايندگاني از وزارت خارجه سوريه مي‌شوند. رياست اين هيئت به عهده بشار جعفري نماينده سوريه در سازمان ملل است و قرار شده فيضل مقداد معاون وزير خارجه سوريه از دمشق بر اين مذاكرات نظارت داشته باشد.  علاوه بر نمايندگان معارضان تحت حمايت عربستان و نمايندگان دولت، هيئت سومي در اين مذاكرات حضور دارند كه به «هيئت سكولارهاي دموكرات» معروف است. اين هيئت كه تحت حمايت مسكو است از مخالفان داخل نشين سوريه تشكيل مي‌شود كه تحت هدايت و رهبري آن به عهده «هيثم مناع» قرار دارد.
 
عزم سازمان ملل براي برگزاري مذاكرات
با وجود مبهم بودن شركت مخالفان تحت نفوذ عربستان در نشست ژنو مقامات سازمان ملل بر برگزاري اين نشست تأكيد كردند. «دي‎ميستورا» نماينده سازمان ملل در امور سوريه روز پنج شنبه طي يك پيام ويدئويي احساسي خطاب به مردم سوريه در خارج و داخل از اين كشور گفت كه اين تلاش‌هاي جديد با توجه به ناكامي‌هاي قبلي «نمي‌تواند با شكست مواجه شود.» ميستورا گفت‌: پنج سال درگيري خيلي زياد بوده است و اين وحشت جلوي چشمان همه است.» اين مقام ارشد سازمان ملل افزود: «شما همچنين بايد بدانيد كه ما روي شما حساب كنيم تا صدايتان را بالا ببريد و بگوييد خلاص (بس است).» اين پيام ويدئويي دي ميستورا بازتاب زيادي در رسانه‌‌ها و شبكه‌هاي مجازي داشت.
در همين حال، « احمد فوزي» سخنگوي «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل روز جمعه به خبرنگاران گفت كه مذاكرات سوريه در موعد مقرر (جمعه 10 بهمن) برگزار مي‌شود، هر چند وي تأكيد كرد: «نمي‌دانيم چه كساني در آن شركت خواهند كرد و دقيقا چه زماني و در كجا تشكيل خواهد شد.» روسيه نيز به عنوان يكي ديگر از قدرت‌هاي تأثيرگذار بر بحران سوريه اعلام كرد كه هيچ صحبتي از به تأخير افتادن مذاكرات وجود ندارد و بايد نشست ژنوـ3 در موعد مقرر خود آغاز شود. گنادي گاتيلف، معاون وزير خارجه روسيه گفت: هيئت مخالفان و نظام سوريه در سوئيس حضور دارند و آماده شركت در مذاكرات هستند. وي درباره نمايندگان جيش‌الاسلام و احرارالشام در اين مذاكرات گفت: اين مسئله هنوز حل نشده است اما ما با مشاركت اين دو گروه مخالفيم. جيش‌الاسلام و احرار الشام داراي ماهيتي سلفي- تكفيري هستند و به همين دليل ايران، روسيه و سوريه آنها را تروريست مي‌شناسند. حسين امير عبداللهيان معاون وزير خارجه كشورمان هم تأكيد كرد: «تروريست‌ها نبايد با نقاب جديد بر سر ميز مذاكره سياسي با حكومت سوريه بنشينند. اين مسئله بايد اولين و مهم‌ترين ملاك انتخاب (مذاكره‌كنندگان) باشد.» معاون وزير امور خارجه ايران همچنين گفت: «اصرار عربستان براي وارد كردن برخي تروريست‌هاي شناخته شده يا گروه‌هاي تروريستي به ليست مخالفان (دولت سوريه) اقدامي غيرسازنده است. تروريست‌ها در آينده سياسي سوريه هيچ‌جايي نخواهند داشت.»  بر اساس برنامه‌ريزي قبلي، اين دور از مذاكرات عصر روز جمعه با ديدار دي ميستورا با نمايندگان دولت آغاز مي‌شود و با ديدار وي با ساير شركت كنندگان ادامه خواهد يافت. قرار است در مذاكرات جاري، گروه‌هاي شركت كننده در اتاق‌هاي جداگانه حضور يابند و مذاكرات با ميانجي‌گري مقامات سازمان ملل انجام شود. انتظار مي‌رود كه اين مذاكرات تا شش ماه ادامه يابد.
هر‌چند معارضان سوري اعلام كرده‌اند به دليل برآورده نشدن شرط‌هاي‌شان در مذاكرات ژنو شركت نخواهند كرد اما دي ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل بدون توجه به اين درخواست معارضان تأكيد كرد كه مذاكرات تحت هر شرايطي برگزار خواهد شد و پس از پنج سال جنگ نبايد اجازه داد اين دور از مذاكرات با شكست مواجه شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار