کد خبر: 754954
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
درباره دلايل افزايش حملات تروريستي داعش در خارج از عراق و سوريه بويژه در اروپا نظريه‌هاي مختلفي مطرح شده است اما به نظر مي‌رسد اين حملات داعش براي منحرف كردن افكار عمومي از شكست‌هاي ميداني خود در عراق و سوريه صورت گرفته اند.
محمد بابايي
درباره دلايل افزايش حملات تروريستي داعش در خارج از عراق و سوريه بويژه در اروپا نظريه‌هاي مختلفي مطرح شده است اما به نظر مي‌رسد اين حملات داعش براي منحرف كردن افكار عمومي از شكست‌هاي ميداني خود در عراق و سوريه صورت گرفته اند.

دو روز پس از اينكه نيروهاي دولتي سوريه و متحدان آن با پشتيباني هوايي جنگندهاي روسيه موفق شدند محاصره فرودگاه كويرس را بشكنند، دو انفجار منطقه‌اي را در جنوب لبنان لرزاند كه بر اثر بيش از 40 نفر كشته شدند. در همان زمان تحليلگران گفتند اين انفجارها با هدف منحرف كردن افكار عمومي از آزادسازي حصر فرودگاه كويرس واقع در شرق استان شمالي حلب صورت گرفته است. داعش نزديك به سه سال اين فرودگاه را در محاصره كامل زميني خود قرار داده بود و تلاش هاي آن براي نفوذ به اين فرودگاه با مقاومت سرسختانه نيروهاي تحت محاصره ناكام مانده بود.

اما عواقب آزادسازي شكست محاصره كويرس تنها به تحولات ميداني حلب محدود نخواهد شد و انتظار مي‌رود اين موفقيت مقدمات کنترل یافتن ارتش سوریه بر بخش مهمی از مسیر 200 کیلومتری حلب تا شهر رقه پایگاه اصلی داعش را فراهم آورد.

همچنين تنها چند ساعت پس از اينكه نيروهاي كرد موفق شدند شهر سينجار از گروه داعش پس بگيرند، حملات تروريستي پاريس رخ داد كه بر اثر آن بيش از 120 نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر ديگر زخمي شدند. از دست دادن سنيجار شكست سنگيني براي داعش محسوب مي‌شد و در ادامه سلسله شكست‌هاي اين گروه تروريستي در عراق و سوريه صورت مي‌گيرد و روند تحولات ميداني حاكي از كم شدن مناطق تحت كنترل داعش در اين دو كشور است.

همزمان با اين شكست‌ها حملات تروريستي داعش در خارج از مرزهاي سوريه و عراق عليه غيرنظاميان افزايش يافته است و تحليلگران معقتدند اين مسئله اتفاقي نيست و حملات داعش در فرانسه و ساير مناطق ديگر با هدف منحرف كردن افكار عمومي از شكست‌ها و صعف‌ خود صورت مي‌گيرد كه تا حدودي نيز موفق بوده است.

گروه تروريستي داعش در سال گذشته ميلادي در اوج قدرت خود قرار داشت و بر يك سوم خاك عراق مسلط شده بود اما هم اكنون يك سوم مناطق تحت كنترل خود را در اين كشور از دست داده است. نيروهاي دولتي و مردمي عراق پس از يك سال جنگ پايدار و نفس‌گير سرانجام موفق شدند در ماه اكتبر شبه‌نظاميان گروه‌ تروريستي از منطقه استراتژيك بيجي بيرون برانند. در استان الانبار هم، نيروهاي دولتي عراق به صورت قابل توجه‌اي در چند ماه اخير پيشروي كرده‌اند و موفق شدند شهر رمادي مركز اين استان را به محاصره خود در آورند.

يكي از فرماندهان ارشد عراقي با تاكيد بر اينكه «رمادي 360 درجه تحت محاصره است» به خبرنگار واشنگتن پست گفته است: «داعش در سينجار و بيجي شكست خود و روز به روز آنها در حال شكست خوردن در رمادي هستند.»

اين فرمانده ارشد عراقي سپس درباره حملات تروريستي عراق گفته است:‌« آنها به پاريس حمله كردند تا روحيه جنگجويان خود را حفظ كنند و افكار عمومي را از شكست هاي خود در عراق و سوريه منحرف كنند... من پيش بيني مي‌كنيم ما وقتي رمادي را ازاد كنيم حملات بيشتر در اروپا رخ خواهد داد.»

واشنگتن پست به نقل از يكي از طرفدراران داعش در تركيه نوشت: « اين برداران حملات پاريس را انجام دادند تا ثابت كنند كه ما يك دولت قدرتمندي هستميم و مي توانيم با دشمنان خود در همه جا بجنگيم. از انجاي كه آنها در سرزمين خودمان با ما مي‌جنگند ما هم تصميم گرفته‌ايم با آنها در سرزمين خودشان بجنگيم»

تحليلگران معتقدند داعش در پي شكست هاي ميداني از روش گروه تروريستي الشباب پيروي خواهد كرد. از سال 2010 الشباب كه شاخه القاعده در سومالي محسوب مي‌شود مناطق تحت نفوذ خود را افزايش داده است اما به جاي تمركز براي حفظ زمين، اين گروه تلاش‌هاي خود را براي ضربه زدن به اهداف راحت‌تر متمركز كرده است. الشاب مسئوليت حمله به يك دانشگاه كنيايي كه بر اثر آن 150 نفر كشته شدند را به عهده گرفته است.

جي ام برگر نويسنده كتاب « داعش (isis): دولت ترور» و محقق موسسه بروكينگز به واشنگتن پست گفت: «اقدام اخير الشباب نشان مي‌دهد كه شكست‌هاي سنگين بر روي زمين منابع زيادي براي حملات گسترده تروريستي در سطح جهاني و منطقه‌اي ايجاد مي كند» چرا كه براي حفظ زمين اين گروه‌ها مجبور هستند نيروهاي زيادي را اختصاص دهند

حسن حسن از طرفداران مخالفان سوريه و نويسنده كتابي با آن عنوان «داعش (isis): نگاهي به ارتش ترور» هم به واشنگتن پست گفت كه اين حملات نشان مي‌دهد كه رويكرد جهاني داعش در حال افزايش است. وي گفت: « براي خيلي‌ها به نظر مي‌رسد داعش تمركز خود را بر خارج گذاشته است.» حسن تاكيد مي‌كند كه « انتظار حملات خطرناك و پايدار از داعش مي‌رود.»


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
0
1
داعشی ها متوجه شده اند" تاریخ مصرف شان برای حامیان خودشان رو به اتمام ست.
انوقت ست "که سراغ حامیان منصرف شده از حمایت خود شان رفته اند"تا انتقام بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار