کد خبر: 754730
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
پاریس با همکاری مسکو، قطعنامه مبارزه با تروریسم به شورای امنیت ارائه کرد
حملات تروريستي پاريس باعث شده كه مقامات فرانسوي به صورت ضمني از بعضي شرط‌هاي خود درباره سوريه عقب‌نشيني و دست همكاري به سمت روسيه دراز كنند كه از متحدين دولت دمشق محسوب مي‌شود و بر لزوم همكاري با نيروهاي دولتي سوريه در جنگ عليه تروريسم تأكيد مي‌كند.
محمد بابایی
حملات تروريستي پاريس باعث شده كه مقامات فرانسوي به صورت ضمني از بعضي شرط‌هاي خود درباره سوريه عقب‌نشيني و دست همكاري به سمت روسيه دراز كنند كه از متحدين دولت دمشق محسوب مي‌شود و بر لزوم همكاري با نيروهاي دولتي سوريه در جنگ عليه تروريسم تأكيد مي‌كند.
فرانسه روز جمعه پيش‌نويس قطعنامه‌اي براي مبارزه با گروه تروريستي داعش را به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه كرد كه هدف آن افزايش اقدامات و هماهنگي عمليات كشورهاي مختلف و تلاش آنان براي از بين بردن مناطق امني است كه داعش در عراق و سوريه به دست آورده است. فرانسه اين قطعنامه را در پي حملات تروريستي پاريس تهيه كرده است. بر اثر اين حملات 129 نفر جان خود را از دست دادند و دهها نفر ديگر زخمي شده‌اند.
رسانه‌هاي روسي اين اقدام فرانسه را نشانه تلاش پاريس براي مشاركت با مسكو در جريان بحران سوريه عنوان كردند. خبرگزاري اسپوتنيك با اشاره به اينكه «منابع ديپلماتيك گفتند كه فرانسوي‌ها قبل از ارائه پيش نويس با روس‌ها و چيني‌ها گفت‌وگو كردند»، آورده است: « قطعنامه‌هاي اين چنيني يك پيروزي براي ولاديمير پوتين خواهد بود كه نقش طولاني در خاورميانه ايفا كرده و به مثابه يك بازيگر كليدي در جنگ عليه داعش ظهور كرده است.
 
چرخش پاريس
تحليلگران معتقدند حملات تروريستي پاريس باعث شده فرانسه براي مبارزه با داعش دست به همكاري به سوي روسيه دراز كند، در حالي كه هر دو كشور بر لزوم مقابله با گروه‌هاي تروريستي تأكيد دارند اما درباره نقش بشار اسد رئيس جمهور سوريه اختلاف نظر دارند. مسكو به همراه تهران تأكيد مي‌كند كه اسد بايد بتواند در انتخابات آتي شركت كند و اين مردم سوريه هستند كه بايد درباره وي از طريق رأي‌هاي خود نظر دهند اما پاريس از ديدگاه عربستان حمايت مي‌كند كه با هرگونه شركت بشار اسد در انتخابات مخالف است. به نظر مي‌رسد فرانسه با تأكيد بر اولويت مبارزه با داعش، به سمت مواضع روسيه گرايش پيدا كرده است و در همين حال بعضي مقامات سابق فرانسوي بر لزوم نزديكي به روسيه تأكيده كرده‌اند. فرانسوا فيون، نخست وزير اسبق فرانسه در مصاحبه‌اي راديويي اظهار داشت: «روسيه برخلاف فرانسه در پي اعمال سياستي سازگار و هماهنگ در سوريه است. اين فابيوس است كه بايد استراتژي كشور را در قبال سوريه تغيير دهد، در حالي كه اخيراً از روسيه خواسته كه رويكردش را اصلاح نمايد.» وي افزود: «من دو روز به صحبت‌هاي مقامات پاريس گوش دادم كه مي‌گويند حملات اخير در پاريس نشان دهنده اين است كه روسيه بايد عملكرد خود را در سوريه تغيير دهد اما واقعيت اين است كه نه روس‌ها بلكه اين ما هستيم كه بايد رويكرد خود را عوض كنيم. سياست‌هاي مسكو از روز نخست نيز مناسب و سازگار بوده است.» روزنامه امريكايي واشنگن پست هم نوشت كه داعش با حمله قرار دادن شهروندان كاري انجام داد كه ديپلمات‌ها از انجام آن ناكام ماندند، يعني نزديك كردن امريكا، روسيه و فرانسه در يك ائتلاف احتمالي عليه اين گروه تروريستي. باوجود اين، واشنگتن پست تصريح مي‌كند كه تاكنون اين ائتلاف بيشتر در سطح تئوريك مانده است.
 
همكاري عملياتي
به نظر مي‌رسد نزديكي فرانسه به روسيه از هم اكنون ابعاد عملياتي به خود گرفته است. روز پنج شنبه رسانه‌هاي روسيه از تماس ستادهاي كل ارتش روسيه و فرانسه به منظور هماهنگي عمليات‌هاي نظامي خود در سوريه خبر دادند.
روز چهارشنبه هم پوتين در فرماني خطاب به ناخداي ناوشكن مسكو در درياي مديترانه اعلام كرده «در آينده نزديك همكاري مشتركي با نيروي دريايي فرانسه داريم. اين نيروها از يك ناو هواپيمابر و ناوچه‌هايي تشكيل مي‌شوند كه به منطقه عملياتي شما وارد خواهند شد و شما موظف به برقراري ارتباط با آنها هستيد. شما بايد مانند يك متحد با آنها رفتار كنيد.» ناو هواپيمابر فرانسه موسوم به شارل دوگل روز پنج‌شنبه و در حالي كه ۲۶ فروند جت جنگي را روي عرشه خود حمل مي‌كرد به سوي شرق مديترانه حركت كرد. در همين حال، هفته بعد اولاند پس از سفر به واشنگتن و ديدار با اوباما به مسكو خواهد رفت تا با رهبران روسيه درباره مبارزه با داعش گفت‌وگو كند. فرانسه در حالي از لزوم همكاري با روسيه صحبت  مي‌كند كه مقامات روس همچنان بر پيش شرط بركناري بشار اسد مخالفت مي‌كنند. «ماريا زاخارووا» سخنگوي وزارت خارجه روسيه، تأكيد برخي كشورها به ويژه امريكا براي كناره گيري «بشار اسد» از قدرت را رد كرد و گفت: «تعيين پيش شرط تغيير حكومت در سوريه براي مبارزه با تروريسم نمادي از منطق جنايتكاري است و سبب تداوم وقايع تروريستي مي‌شود.» زاخارووا در جمع خبرنگاران اظهار كرد: «مرتبط كردن سرنوشت سياسي رئيس جمهوري سوريه با آغاز مبارزه عليه داعش به عنوان نگرش جنايتكارانه سبب زجر مردم عادي مانند فرانسوي‌ها در وقايع تروريستي اخير پاريس مي‌شود.» تلاش پاريس براي نزديكي به مسكو در حالي كه مقامات روس با پيش‌شرط غرب درباره اسد مخالفت كرده‌اند، نشان‌دهنده عقب‌نشيني ضمني غرب از اين خواسته خود مي‌تواند باشد.
 
احتمال آتش بس
استفان دي ميستورا نماينده سازمان ملل در امور سوريه در سخناني اعلام كرد: «توافق آتش بس در مناطق سوريه بيش از هر زمان ديگري جدي است و احتمال رسيدن به آتش‌بس در سوريه وجود دارد. همچنين توافق آتش بس در سوريه به نفع كشورهايي است كه در مذاكرات وين شركت كردند.» وي تأكيد كرد: در مذاكرات وين توافق شد كه آتش بس گسترده در مناطق سوريه برقرار شود اما آتش‌بس در تمامي مناطق به جز مناطق تحت سيطره داعش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار