کد خبر: 742872
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
تأخير مجدد در حركت اولين مونوريل كشور
قم يكي از شهرهاي پر رفت وآمد كشور است كه در قلب كشور قرار دارد و مي‌توان آن را شاهراه سفر به شرق، غرب، شمال و جنوب ناميد. اين ويژگي قم و زيارتي بودن اين شهر باعث شده مسئولان استاني و كشوري به فكر تسهيل در تردد شهروندان و مسافران بيفتند و براي ازدحام مردم در ايام مختلف و سفرهاي درون شهري اقدامي جدي انجام دهند. مطالعات درباره پروژه قطارشهري قم از سال‌ها قبل آغاز شده بود اما در سال 88 با دستور رئيس جمهور سابق اين طرح كلنگ زني شد و به مرحله اجرا درآمد.
فرزانه فريدوني

 اين پروژه بزرگ و پر هزينه از طريق مناقصه به شرکت‌های ایرانی مپنا و کیسون واگذار شده و فاز اول مونوريل قم با 8 ایستگاه و 5 قطار چهار واگنه راه اندازي شود. طبق وعده مسئولان قرار بر اين بود فازاول در دهه فجر سال 90 اين پروژه افتتاح شود اما تا به امروز نه تنها خبري از راه‌اندازي فاز اول و سرعت در جابه جايي افراد در سطح شهر نيست بلكه فاز دوم نيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

**

براساس برنامه اي كه مسئول پروژه داده بود بايد مونوريل قم با هزینه‌ای بالغ ‌بر 19 میلیارد تومان و در مدت 30 ماه اجرايي مي‌شد اما بعد از گذشت 20 ماه از زمان کلنگ زنی، اجرای این طرح متوقف‌شد. در واقع اختلاف بين پيمانكاران پروژه و شوراي شهر قم باعث توقف كار شد كه دليل اصلي مخالفت مسئولان عدم مطالعات اولیه، برطرف نشدن مشكل ترافيك شهر و جلوگیری از بین رفتن نمای بصری حرم حضرت معصومه(س) بود. اين درحالي بود كه رئيس جمهور سابق دستور اكيد بر گذشتن مونوريل از كنار حرم حضرت معصومه(س) داشت كه با مخالفت مسئولان شهري قم روبرو شد.كار احداث پايه‌ها و ايستگاه‌ها ادامه پيدا كرد تا اينكه در شهريور 91 با وجودي كه فاز اول با 60درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرابود، فاز دوم به مناقصه گذاشته شد. بازهم مانند دفعه قبل کنسرسیوم مپنا ـ کیسون برنده مناقصه ساخت فاز دوم پروژۀ مونوریل شهر قم شد.فاز دوم از حرم مطهر تا منطقه پردیسان با مبلغ 183 میلیارد تومان در مسیری به طول تقریبی 12 کیلومتر و 11 ایستگاه با ظرفیت 16 قطار پنج واگنه اغاز به كار كرد. در مهرهمان سال منوریل قم بطور آزمایشی شروع به کار كرد و طبق گفته محمد دلبری شهردار قم، زیرساخت‌های فاز نخست مونوریل قم به پیشرفت فیزیكی ۷۵ درصدی رسيد ، كار احداث آن با جدیت دنبال می‌‍شد و قرار بود حركت آزمایشی مونوریل در اسفندماه و تا پایان سال 91 آغاز شود.

مخالفت با پروژه

فاز اول و دوم مونوريل در حال اجرا بود اما باز هم پروژه در قم مخالفان زيادي داشت. عضو شورای شهر قم و عضو شورای عالی استان‌ها در مورد این پروژه گفت: از همان ابتدا با اجرای این طرح به این شکل مخالف بودیم، چرا که این مونوریل دردی را از ترافیک شهرقم برطرف نمي‌كند و تنها برای توریست‌ها و زائران مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که این طرح در مسیر پرترافیک این شهر ساخته نشده است.محمدرضا باقرپناهی افزود: مسیر این مونوریل در مسیر رودخانه قمرود قرار دارد، از همین رو سازمان آب منطقه‌ای قم نیز به‌دلیل اینکه حریم این رودخانه رعایت نشده است، شکایتی را در این خصوص مطرح کرده ‌است. این مونوریل در مقابل حرم حضرت معصومه(س) ساخته شده است به همین منظور باید به زیباسازی این طرح در این محل توجه ویژه‌ای شود.اين درحالي بود كه استاندار قم در دي ماه 93 اعلام كرد فاز اول پروژه ساخت مونوریل اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. با وجود همه اين شرايط، يك ماه بعد لوکوموتیوهاي پروژه‌ مونوریل وارد قم شدند اما به دليل بی‌تدبیری‌هنگام عبور از زیر پل اتوبان امام علی (ع)، سقف لوکوموتیو به کلی دچار آسیب شد. در ارديبهشت ماه سال جاري يكي ازاعضاي شورای اسلامی شهر قم گفت: در سال جاری فاز اول این پروژه تا میدان مطهری به صورت آزمایشی راه‌اندازي می‌شود و از سال 95 نیز همین مسیر به صورت کامل و عملیاتی به بهره برداری خواهد رسيد.حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آتش‌زر افزود: فاز دوم در دست مطالعه است اما بی تردید ساخت فاز دوم با وجود طولاني بودن مسير، در صورت تامین منابع مالی کل پروژه ظرف مدت سه سال تکمیل می‌شود.در اين شرايط وعده سال 94 به سال 95 و تكميل پروژه به سال 97 موكول شد كه با برنامه ريزي‌هاي اوليه طرح كاملا تفاوت دارد.

تكليف مونوريل مشخص شود

در آخرين اظهارنظر نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم خواستار ورود استاندار قم به موضوع منوریل و تعیین تکلیف این پروژه شد. حسن بختیاری در جلسه شهريور ماه شهر قم به بیان دغدغه‌هایی در خصوص منوریل قم پرداخت و گفت: ۵ سال است از آغاز عملیات اجرایی منوریل قم می‌گذرد، قرار بود در مدت زمان ۳۰ ماه به پايان برسد اما هیچگاه این اعداد محقق نشد.وی ادامه داد: بیش از یکسال است که سکوتی سنگین در مورد پروژه منوریل قم حکم فرماست و شهروندان قمی شاهد فعالیت محدود پروژه که بیشتر شبیه خاکبازی کودکانه است، هستند.بختیاری گفت: موضوعی که مسئولان این پروژه باید مشخص کنند این است که نقطه پایانی و برنامه زمان‌بندی تکمیل منوریل چه زمانی است و تکلیف عبور پروژه منوریل از مقابل حرم را مشخص کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار