کد خبر: 738389
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که قاچاقچیان انسان در ترکیه برای فرستادن مهاجران جنگ‌زده سوریه به اروپا، تحت حمایت حزب حاکم عدالت و توسعه این کشور فعالیت می‌کنند.
 فارس: «نضال حماده»، فعال رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی لبنان پیامدهای سرازیر شدن پناهندگان سوری به اروپا را بسیار زیاد خواند و گفت: میلیون‌ها آواره سوری در کشورهای همسایه و بخصوص در لبنان، اردن و ترکیه به سر می‌برند که بسیاری از آنها از مهاجرت به اروپا استقبال می‌کنند.

وی افزود: به رغم همه هشدارها، مهاجرت غیرقانونی به اروپا از طریق زمینی و دریایی ادامه پیدا می‌کند و باندهای قاچاق انسان در ترکیه به این جرایم خود که از سوی حزب عدالت و توسعه و تحت نظارت پلیس ترکیه صورت می‌گیرد، ادامه خواهند داد.

حماده گفت: شورای امنیت باید تصمیم‌های جدی برای برخورد نظامی یا پلیسی با باندهای مافیای قاچاق در لیبی، تونس، مصر و ترکیه اتخاذ کند اما در ترکیه این قاچاقچیان انسان تحت حمایت حزب عدالت و توسعه و مدیریت شرکت‌هایی نزدیک به این حزب قرار دارند.

نویسنده لبنانی تاکید کرد: شورای امنیت از سوی دیگر باید از کشورهای مهاجرپذیر بخصوص هم اکنون در سواحل ایتالیا یا در آلمان که درهای خود را به روی مهاجران سوری گشوده‌اند، حمایت کند.

حماده در پایان سخنان خود گفت: کشورهای اروپایی از پناهندگی سیاسی مهاجران سوریه نه از لحاظ اجتماعی و نه اقتصادی متاثر نشده‌اند، چرا که تاکنون بیش از یکصد هزار مهاجر سوری را پذیرا نبوده‌اند و آمار بیش‌تر در این باره ،اغراق است، امروز در لبنان 10 برابر این آمار، آواره سوری هستند.

حماده گفت: مشکل اروپایی‌ها این است که آنها از آوارگان سوری هراس دارند، چون بیش‌تر آنها از جنگجویان سوری هستند و سرکرده‌های جبهه النصره و هسته‌های خفته دیگری را شامل می‌شوند که برای گرفتن پناهندگی سیاسی در کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند.

در حالی که انتشار تصاویر مربوط به پیدا شدن کودک سه ساله غرق شده سوری در سواحل ترکیه هنوز هم جهانیان را تحت تاثیر قرار داده است ، مقامات اروپایی می‌گویند موضوع مبارزه با لشکری سی هزار نفری از قاچاقچیان انسان که مسئول اصلی بروز چنین حوادث دردناکی هستند ، در صدر اولویت‌های دستور کار آنها قرار دارد.

مقامات اروپایی می‌گویند تجارت مرگبار قاچاق انسان که ممکن است میلیاردها دلار سود داشته باشد ، هر ساله تعداد زیادی از مردم بی پناه را که از خشونت‌های فزاینده و جنگ و فقر در کشورهایشان مانند سوریه و افغانستان و اریتره و سومالی فرار می‌کنند ، به کام مرگ می‌فرستد.

قاچاقچیان به گونه‌ای فزاینده از شبکه‌های اجتماعی و نیز تاکتیک‌های سازمان یافته و بی‌رحمانه برای آوردن سیلی از مهاجران و پناهجویان به اروپا استفاده می‌کنند.

ولی پس از وقوع حوادث دلخراش اخیر مانند پیدا شدن جسد این کودک سه ساله یا مرگ 71 تن در یک کامیون در بزرگراهی در اتریش به علت خفگی ، ضرورت این مبارزه را بیش از پیش کرده است.

اتحادیه اروپا یک رشته عملیات جدید دریایی را بر ضد قاچاقچیان انسان در مدیترانه در ماه ژوییه آغاز کرد. این عملیات با مرحله ای جمع آوری اطلاعات قبل از آمادگی برای توسل به اقدام نظامی بر ضد قایق های آنها آغاز می‌شود. این نیروها و یوروپل می گویند از طریق دفتری در سیسیل برای شناسایی و متلاشی کردن شبکه های قاچاقچیان انسان در سراسر مدیترانه وارد عمل می شوند.

گزارشها از اقدام فوری یوروپل در گشایش دفتری در شهر پیرائوس Piraeus یونان برای ردگیری قاچاقچیان از ترکیه حکایت دارد.

قاچاقچیان عموماً از فیس‌بوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ خدمات خود و نیز چانه‌‌زنی بر سر قیمت و تعیین مسیر سفر و موعد مهاجرت استفاده می‌کنند.

قاچاقچیان از ملیت‌های مختلف و مذاهب گوناگون در گروه‌های سیار دور هم جمع می‌شوند، به عنوان مثال یک گروه قاچاقچی انسان اخیرا در یونان متلاشی شد که اتباعی از کشورهای رومانی ، مصر، پاکستان ، سوریه ، هند ، فیلیپین و عراق را در بر می‌گرفت.

این باند در زمینه قاچاق اتباع سوریه از ترکیه به یونان و از طریق دریا و هوا و زمین به اروپا و نیز تامین اسناد جعلی فعالیت می‌کرد و در طول تنها چند ماه فعالیت موفق شده بود حدود هفت و نیم میلیون یورو به جیب بزند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار