کد خبر: 726763
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
مهلت تمديد شده براي ادامه مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 امشب تمام مي‌شود. با ورود همه وزراي خارجه ايران و 1+5 به وين، از عصر روز دوشنبه نقطه ثقل مذاكرات هسته‌اي از سطح معاونان و كارشناسان به سطح وزرا منتقل شد...
مهلت تمديد شده براي ادامه مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 امشب تمام مي‌شود. با ورود همه وزراي خارجه ايران و 1+5 به وين، از عصر روز دوشنبه نقطه ثقل مذاكرات هسته‌اي از سطح معاونان و كارشناسان به سطح وزرا منتقل شد. طرفين به توافق نزديك هستند ولي همه تيم‌هاي مذاكره‌كننده حاضر در وين تأييد مي‌كنند برخي مسائل حل نشده همچنان باقي مانده است؛ اختلافاتي كه برخي از آنها بين جناح غربي 1+5 با روسيه و چين است.
به گزارش «جوان»، وانگ يي و سرگئي لاوروف وزراي خارجه چين و روسيه آخرين نفرهايي بودند كه روز دوشنبه وارد وين شدند و با فاصله‌اي كوتاه، اولين نشست وزراي خارجه ايران و 1+5 برگزار شد. محمد جواد ظريف يك‌شنبه شب بعد از حضور در مراسم احياي شب قدر ضمن ابراز اميدواري درباره اينكه هر نتيجه‌اي به صلاح كشور و اسلام و مردم است در اين شب‌هاي قدر محقق شود، گفت: «هنوز هيچ چيز معلوم نيست، ما داريم تلاش مي‌كنيم و اختلافات همچنان باقي است.»
ديگر وزراي خارجه 1+5 نيز ديروز تأييد كردند اختلافاتي باقي مانده است. وانگ يي وزير خارجه چين ديروز پيش از ورود به مذاكرات وزرا گفت: «توافق جامع در دسترس است. آنچه مهم است اينكه امروز و فردا همه طرف‌ها به خصوص امريكا و ايران بايد تا جاي ممكن تصميم نهايي را بگيرند.»
فرانك والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان درباره حصول نتيجه نهايي در مذاكرات هسته‌اي ايران ابراز خوشبيني كرد و از دستيابي به طرح كلي توافق سخن گفت. او گفت: «تا پايان هفته مي‌توان گفت طرح كلي از متن توافق واضح‌تر شده است. با اين حال، فرصت تكميل برخي از مسائل حل نشده در حدي كه نياز باشد همچنان وجود دارد.»
منابع غربي مي‌گويند بخش مهم اختلافات باقي مانده بيش از آنكه مربوط به مسائل فني باشد، سياسي است. سي ان ان گزارش كرده اختلافات در مذاكرات هسته‌اي بيشتر سياسي است ولي ديگر منابع مي‌گويند برخي از مسائل باقي مانده، جنبه‌هاي فني هم دارد. رويترز در گزارشي از وين نوشت: تحريم‌هاي سازمان ملل بر برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران يكي از مسائل مهمي است كه توافق هسته‌اي را گروگان گرفته است. با توجه به اينكه در قطعنامه‌هاي تحريمي تصويب شده عليه ايران به خاطر مسئله هسته‌اي، به برنامه موشكي نيز اشاره شده، طرف‌هاي غربي به خصوص امريكا اصرار دارند اين بخش از تحريم‌ها نبايد برداشته شود ولي رويترز به نقل از يك ديپلمات غربي نوشت: «ايراني‌ها خواستار هستند تحريم‌هاي موشكي برداشته شوند. آنها مي‌گويند هيچ دليلي وجود ندارد كه اين مسئله (موشكي) را به مسئله هسته‌اي ربط بدهيم ولي پذيرش اين مسئله سخت است.» خبرنگار اعزامي ايران به وين روز يك‌شنبه به نقل از ديپلمات‌هاي ايراني نقل كرد كه روس‌ها نيز در مورد تحريم‌هاي تسليحاتي، موضعي مشابه ايران دارند. موضوع ديگر باقي مانده، مسئله بازگشت تحريم‌ها در صورت نقض احتمالي توافق از طرف ايران است. يك ديپلمات ايراني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فرانسه گفته كه ايران خواستار تعيين مكانيسمي براي بازگشت احتمالي تحريم‌هاست كه مستلزم تأييد تمام طرف‌ها باشد نه يك طرف: «اگر به طور مثال براي لغو تحريم‌ها موضوعي وجود داشته باشد، همان روند نيز براي مسائل ديگر بايد لحاظ شود. در حالت كلي، بازگشت تحريم‌ها چيزي است كه نيازمند آن است كه به همه طرف‌ها ارائه شود، نه فقط يك طرف.» اين ديپلمات ايراني گفته كه ايران تا كنون مصالحه‌هايي انجام داده كه نشان‌دهنده انعطاف‌پذيري است.» اين ديپلمات ايراني تأكيد كرده: اگر لازم باشد كه چند روزي بيشتر در وين بمانيم بهتر از اين است كه زماني را در اينجا صرف كرده و به كشورهايمان برويم و دوباره برگرديم.» چين و روسيه نيز هر دو با موضع ايران موافقند و مخالف بازگشت فوري و خودكار تحريم‌هاي ايران (در صورت طرح ادعاي نقض توافق نهايي) هستند. تحت چنين شرايطي در حالي كه طرف امريكايي تأكيد دارد تا پايان امروز توافق احتمالي به دست بيايد، احتمال تمديد مجدد حدوداً دو روزه مذاكرات بار ديگر تقويت شده است. شبكه تلويزيوني يورونيوز با توجه به نزديك شدن به پايان مهلت اضافه تمديد شده مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 در وين گفت، برخي مسائل حل نشده مي‌تواند زمان مذاكرات را طولاني‌تر كند. اين شبكه خبري در ادامه گزارش داد: مذاكره‌كنندگان از پيشرفت‌هاي چشمگير خبر مي‌دهند، اما در عين حال تأكيد مي‌كنند پرسش‌هاي بي‌پاسخ و مسائل حل نشده بسياري باقي مانده است كه مي‌تواند زمان مذاكرات را طولاني‌تر كند. ايلنا به نقل از يك منبع غربي گزارش كرد: با توجه به حساسيت موضوع و اينكه برخي مسائل مهم همچنان حل‌نشده باقي مانده، امكان تمديد دو روزه مذاكرات تا نهم جولاي وجود دارد.

  تل‌آويو آماده خرابكاري

با نزديك شدن ايران و 1+5 بحث امكان تأييد توافق احتمالي در كنگره امريكا بارديگر مطرح شده است. روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت»، ديروز درباره پيش‌بيني مسئولان سياسي اسرائيلي نوشت: دو طرف به يك توافق نهايي خواهند رسيد و اين توافق به مراتب بدتر از توافق ابتدايي در لوزان طي چهار ماه پيش است و دولت‌هاي بزرگ امتيازات بيشتري به ايران تقديم خواهند كرد. اين روزنامه افزود: اسرائيل پس از احتمال قوي امضاي توافق، براي مرحله بعد آماده مي‌شود و به دنبال آن است كه اين توافق در كنگره امريكا به تصويب نرسد. يديعوت در ادامه نوشت: حكومت اسرائيل همچنان به وارد كردن اصلاحاتي در توافق تا لحظات آخر مي‌انديشد، با وجود اينكه احتمالات در اين‌باره ضعيف است. اسرائيل خود را براي مقابله با اين موضوع كه «باراك اوباما» رئيس‌جمهور امريكا در صورت مخالفت بيشتر اعضاي كنگره با توافق از حق وتوي خود استفاده كند، آماده مي‌كند. يك روزنامه صهيونيستي هم ديروز گزارش كرد، پس از انتشار اخباري مبني بر قوي بودن احتمال توافق ايران با غرب، تل‌آويو به دنبال آن است كه حداقل دو سوم اعضاي كنگره امريكا را براي دادن رأي منفي به توافق احتمالي مذكور با خود همراه كند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سیدحسن غروب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
این غلطهای زیادی رژیم کودک کش صهیئنیسم واباما سرسپرده لابی صهیونیسم وکنگره امریکا چه دمکرات چه جمهوری خواه که همه ازسرمایه داران ولابیهای آدم کش صهیونیسم هستند همه دعواهای ظاهربشان جنگ زرگری است سیاستمداران ودیپلماتهای ماوآنهایی که دستی براین موضوع دارند باید متوجه حیلگری غربیها خصوصآ امریکا باشنند ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
0
0
چه زمانی ودر کدام نقطه از جهان امریکا به عهد وپیمان خود وفادار بوده با کدام مجوز ویا طبق چه اصل و قانونی این همه جنایت و اعمال خلاف را در حق همه ملل انجام داده است . امریکا فقط به منافع خود فکر می کند لذا هر پیمان بلکه انسانیت را زیر پا له می کند . در هر جای دنیا هم طرفداران و جاسوسان امریکا همین خوصوصیات را دارند واگر لازم بدانند وقدرت داشته باشند هزاران هم وطن خودرا می کشند مانند شیلی و اندونزی وافغانستان و000 . لذا فقط با قدرت تمام در برابر امریکا باید ایستاد و طرفداران داخلی امریکا را حداقل سر کوب و از همه امور مدیریتی برکنار کرد و چهار چشمی مواظب بود که اگر خلافی کردند بشدت مجازات کرد. از هیاهوی رسانه ای ان ها هم نباید ترسید چون اگر هر کشور ازاد شده دوباره زیر سلطه امریکا در اید صد هزار نفر بوسیله نوکران امریکا کشته می شوند و بعد از ان هم نوکران کشته می شوند و وطن فروش های دیگری جای ان ها را می گیرند . باید از راه قانونی پول های بلوکه شده پس گرفته شود و با دوستان جهت دفاع از خود تشکیلات قوی درست کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار