کد خبر: 723831
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
۱۴شهردار برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا دادند
دستکم مدیریت شهری ۱۴ شهر کشور دستخوش استعفا شهرداران آن به دلیل ورود آنها به رقابت‌های انتخاباتی دوره دهم مجلس شورای اسلامی است. در همان حال که شهرهای اهواز، خرمشهر و آبادان درگیر این بحث هستند بااستعفای شهردار کرمان مخالفت شده‌است.
 

کلیدملی: ۱۶ شهردار از ابتدای امسال استعفای خود را تقدیم شورای شهرشان کرده‌اند که به نظر می‌رسد از این تعداد ۱۴ تن برای حضور در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی استعفا داده‌باشند.

به گزارش خبرنگار کلیدملی، ۲۸ خردادماه ۹۴ آخرین فرصت برای تقدیم استعفای افرادی بود که طبق قانون باید ۶ ماه قبل از شروع ثبت‌نام نامزدی انتخابات مجلس از مسئولیت خود کناره‌گیری می‌کردند.

بررسی خبرنگار کلیدملی نشان می‌دهد شهردار شهرهای اردبیل، اهواز، آبادان، زاهدان،خرمشهر، کنگاور، کرمان، مرودشت، هشتگرد، فولادشهر، املش، شهررضا، شهرچاف و چمخاله، نوکنده به همراه شهردار بوشهر و برازجان در سه ماهه گذشته از سمت خود استعفا داده‌اند.

همچنین بررسی اخباری که این استعفاها را منعکس کرده نشان از آن دارد که ۴ استعفا مربوط به فروردین‌ماه ۱۳۹۴ بوده و مابقی استعفاها در فاصله نیمه خرداد تا پنج‌شنبه گذشته مطرح شده‌اند.

آخرین خبرها حاکی از آن است که استعفای «ابوالقاسم سیف‌اللهی» شهردار شهر کرمان که ۲۵خرداد۹۴ تقدیم شورای این شهر شده بود مورد موافقت قرار نگرفته است. این در حالی بود که مویدی رئیس شورای شهر کرمان تأکید کرده بود که شهردار سوگند یاد کرده که برای انتخابات مجلس استعفا نداده و صرفاً مشکلات عدیده پیش رو او را به این کار واداشته است.

*سه شهر خوزستان زیر سایه استعفا

نخستین استعفای شهردار در خوزستان با استعفای «محمد حویزاوی» شهردار خرمشهر رقم خورد. او درست پس از اعلام گزارش همکاری مشترک شهرداری تهران و خرمشهر در فعالیت‌های عمرانی خرمشهر استعفایش را اعلام کرد. در حالی که بسیاری معتقد بودند خودسوزی یک دستفروش در مقابل شهرداری خرمشهر که پیش از نوروز ۱۳۹۴ رخ داده بود عامل این استعفا بوده اما به نظر می‌رسد «محمد حویزاوی» قصد دارد بار دیگر از حوزه انتخابیه اهواز کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی شود.

این استعفا خرمشهر را دچار چالش‌های متعددی کرد زیرا برای انتخاب شهردار جدید حوادثی نیز در این شهر رقم خورد از جمله آنکه وقتی قرار بود برای رأی گیری اقدام شود خانه یکی از اعضای شورای شهر خرمشهر مورد تعرض و حریق قرار گرفت. هنوز نیز اداره شهر خرمشهر با سرپرست انجام می‌گیرد.

دیگر شهر خوزستان که این روزها درگیر بحث استعفاست، آبادان است. «محمدرضا شیرازی» شهردار آبادان نیز استعفای خود را به شورای این شهر تقدیم کرده‌است. اما این استعفا حاشیه‌هایی درپی داشته‌است.

از جمله واکنش‌ها به این استعفا، حرف‌های «خلیل جنامی» رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر آبادان است که به خبرگزاری مهر گفته اول باید ابهامات مالی شهرداری و ماجرای ۲۵۱میلیون‌تومانی که بابت خرید گلدان و گرامافون پرداخت شده مشخص شود بعد به موضوع استعفا رسیدگی شود.

دیگر شهر خوزستان هم مرکز این استان است که استعفای شهردار آن حاشیه‌هایی درپی داشته است. انتصاب‌های اسفندماه گذشته «سیدخلف موسوی» اختلافاتی را بین او و اعضای شورای شهر اهواز رقم زده بود که حالا این اختلافات بیشتر نمود پیدا کرده‌است.

ایرنا در گزارشی که برخی از اعضای شورای شهر اهواز دراین‌باره نظر داده‌اند بر عدم اعلام وصول استعفا تأکید کرده‌است.

شورایی‌هایی که استعفا کرده‌اند

زمزمه استعفای اعضای شوراها به ویژه برخی اعضای شورایعالی استانها نیز از مدتی قبل شنیده می‌شد تا آنکه در جلسه ۲۱ خرداد۱۳۹۴ شورایعالی استان‌ها، دکتر «ناصر اکرامیان» عضو شورای شهر نجف‌آباد رسما اعلام کرد که شورایعالی را ترک می‌کند تا در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی شرکت کند.

همچنین «دوست‌محمد بلوچ» عضو شورای شهر چابهار و عضو شورایعالی و «محمدامین دهواری» عضو شورای شهر سراوان و عضو شورایعالی استان‌ها نیز دیگر اعضای این نهاد بودند که برای ورود به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی استعفا دادند.

به جز این افراد دستکم خبر استعفای ۱۱ عضو شورای شهر منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به استعفای ۳ عضو شورای شهر ساری اشاره کرد. شورای شهر بروجرد نیز با استعفای ۲ عضو خود مواجه بوده‌است. همچنین شنیده شده است محمد رفیع آبادی عضو شورایعالی استانها نیز قصد استعفا جهت حضور در انتخابات مجلس دهم را دارد.


جدول بررسی استعفاهای شهرداری


ردیف

نام

مسئولیت

توضیحات عنوان شده

۱

سیدمسلم سیدالحسینی

شهردار زاهدان


۲

محمودرضا شیرازی

شهردار آبادان


۳

مرتضی فراشی

شهردار کنگاور


۴

صدیف بدری

شهردار اردبیل


۵

ابوالقاسم سیف‌اللهی

شهردار کرمان

موافقت نشد

۶

حسن پورقربان

شهردار املش


۷

داریوش احمدی

شهردار مرودشت


۸

سیدخلف موسوی

شهردار اهواز


۹

کامران عظیم‌زاده

شهردار هشتگرد


۱۰

حسین امیری

شهردار فولادشهر


۱۱

محمد هویدا

شهردار شهررضا

مشکلات شخصی داشتم

۱۲

محمددانش شکیب

شهردارچاف و چمخاله

عدم همخوانی با شورا

۱۳

حسن مازنی

شهردار نوکنده

عدم همخوانی با شورا

۱۴

سعید آزادشهرکی

شهردار بوشهر

عدم همخوانی با شورا

۱۵

ماشاالله احمدی

شهردار برازجان


استعفای شورای شهری‌ها


ردیف

نام

مسئولیت

توضیحات

۱

بهرام پارسایی

عضو شورای شیراز


۲

غلامعلی ترابی

عضو شورای شیراز


۳

سهراب حجت‌خواه

عضو شورای دهدشت

منتخب اول شهر

۴

رضا جمشیدی چنایی

عضو شورای رشت

منتخب اول شهر

۵

علی‌اصغر حسنی

عضو شورای گراش

نماینده مجلس هشتم

۶

سیدمحمد آقامیری

عضو شورای ساری


۷

محمد آقامیری‌یوسفی

عضو شورای ساری


۸

نقیبی

عضو شورای ساری


۹

یوسف اسدی

عضو شورای سنندج


۱۰

ناصر اکرامیان

عضو شورای نجف‌آباد


۱۱

محمدامین دهواری

عضو شورای سراوان


۱۲

دوست‌محمد بلوچ

عضو شورای چابهار

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار