کد خبر: 721906
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
اگر كسي فرد ديگري را براي ارتكاب جرم تحريك كند و تحريك به قدري شديد باشد كه باعث از بين رفتن اراده و اختيار فرد شود، از موارد دفع مسئوليت كيفري است و فرد مجازات نمي‌شود، اما اگر تحريك در حدي باشد كه موجب از بين رفتن اراده و اختيار فرد نشود، ممكن است باعث تخفيف در مجازات شود
اگر كسي فرد ديگري را براي ارتكاب جرم تحريك كند و تحريك به قدري شديد باشد كه باعث از بين رفتن اراده و اختيار فرد شود، از موارد دفع مسئوليت كيفري است و فرد مجازات نمي‌شود، اما اگر تحريك در حدي باشد كه موجب از بين رفتن اراده و اختيار فرد نشود، ممكن است باعث تخفيف در مجازات شود. مثلاً زماني كه مأمور مبارزه با موادمخدر با پيشنهاد خريد موادمخدر به مبلغ گزاف، زمينه را براي دستگيري فروشنده فراهم مي‌كند، در اينجا فروشنده با پيشنهاد مبلغ گزاف، تحريك و وادار به فروش موادمخدر شده است.

در اينجا چون مأمور قصد واقعي براي انجام معامله نداشته، بنابراين معامله‌اي انجام نشده و جرم فروشنده فقط حمل مواد مخدر است نه فروشنده مواد مخدر. در اينجا زماني كه مأمور فروشنده را با پيشنهاد قيمت گزاف وادار به فروش مواد مي‌كند، چنين تحريكي اگر به اندازه‌اي شديد باشد كه روي اراده فرد اثر بگذارد از موارد رفع مسئوليت كيفري است ولي اگر تحريك كاملاً موجب از بين رفتن اراده نشود، ممكن است باعث تخفيف مجازات فرد شود.

يكي ديگر از مواردي كه باعث رفع مسئوليت كيفري مي‌شود، اكراه يا اجبار معنوي است. اكراه يا اجبار معنوي روان فرد را تحت فشار قرار مي‌دهد. يعني اينكه فردي را وادار به انجام دادن يا انجام ندادن كاري كنند كه از آن كراهت دارد و منشأ اين فشار رواني، تهديدي نامشروع عليه جان و مال و ناموس فرد است.

بر طبق قانون اگر كسي به خاطر اجبار يا اكراهي كه معمولاً‌ قابل تحمل نيست جرمي را انجام دهد، مجازات نمي‌شود و فرد اجبار كننده محكوم به مجازات انجام دهنده جرم مي‌شود. اما اكراه در قتل، مجوز براي قتل نيست و فردي كه مرتكب قتل شده قصاص مي‌شود و فردي كه او را مجبور به قتل كرده، محكوم به حبس خواهد شد. البته اگر اكراه شونده مجنون يا طفلي باشد كه خوب و بد را از هم تشخيص ندهد، فقط فرد اجبار كننده محكوم به قصاص مي‌شود و ار اجبار شونده طفلي باشد كه خوب و بد را از هم تشخيص دهد، اجبار كننده محكوم به حبس خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار