کد خبر: 721718
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
مونوريل منتفي شد
احداث منوريل به عنوان یکی از وسایل حمل ونقل عمومی سریع که می تواند بار بزرگی از روی دوش ترافیک شهرها بردارد در برخی استانها مطرح شده است. در بین استانها کرمانشاه از جمله استانهایی است که برای احداث مونوریل پيش قدم شد.مسئولان دولتي اين استان که با جدیت درصدد احداث اين پروژه بودند، پس از چندی به دليل نبود مطالعات درست و جامع، پیش از آغاز این طرح بزرگ عمرانی، با چالش‌هاي بسياري رو‌به‌رو شدند که نتیجه آن انصراف از احداث منوریل و جایگزینی قطار سبک شهری بود. با اينکه قطارشهری وسیله نقلیه‌ای مشابه مترو است اما ظرفیت جابه‌جایی مسافر در آن بسیار کمتر است. به دليل اينکه اجرای منوریل در این استان امکان پذیر نبود، متوليان امر تصمیم به توقف کامل احداث آن را گرفتند. اما از آنجا که تاکنون حدود هفت میلیارد تومان برای ساخت ستون‌های آن صرف شده است و مسئولان نمي‌خواستند هزینه بیت المال هدر برود، قرار شد طرح قطار سبک شهری را به اجرا درآورند که بخشی از آن به صورت هوایی و قسمتي ديگر از آن به صورت زمینی و مابقي آن هم به صورت زیرزمینی اجرا شود.
ميترا شهبازي

قطارشهري تحميل نبود

استاندار کرمانشاه بااشاره به اينکه تغيير ماهيت منوريل به قطارشهري تحميلي نبوده است، مي‌گويد: اين اقدام با مصوبه شورای عالی ترافیک و بصورت کاملا کارشناسی صورت گرفته است. بنابراين گمانه‌زنی‌هايي که مبنی بر تحمیلی بودن این طرح از سوی برخی اشخاص انجام مي‌شود، صحت ندارد. احداث قطار شهری در اين استان فرصتی مناسبي را برای توسعه کرمانشاه ايجاد مي‌کند و چون منوریل سابق کرمانشاه دارای ظرفیت تغییر کاربری به ال.آر.تی را داشت، تداوم اجرای این طرح را در دستور کار قرار دادیم.

ابراهیم رضایی بابادی در ارتباط با مشکلاتي که پيش‌روی احداث منوريل بود، مي‌افزايد: وجود مشکلات گوناگون موجب شد، ادامه احداث منوريل را منتفي اعلام کنيم. البته اين به معناي مخالفت با کل پروژه نبود و اگر قرار بود که بااين مورد به صورت کامل مخالفت کنیم و ستون‌ها را برداریم علاوه بر تحمیل زیان فراوان به شهر، باید از آغاز در ردیف شهرهایی قرار می گرفتیم که در صف دریافت مجوز طرح‌های ریلی بودند. خوشبختانه ماهیت پروژه با مصوبه شورای عالی ترافیک تغییر کرد و اکنون هم روند اجرایی خوبی دارد.

استاندار کرمانشاه با بیان اينکه شورای شهر توانسته است مبلغ یک هزار و200 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای تامین اعتبار این طرح مصوب کند، ادامه مي‌دهد: سعی می‌کنیم که اعتبارات دیگری را هم جذب کنیم تا بتوانیم در پایان سال 96، گام نخست از سه راهی مسکن تا میدان آزادی را به بهره‌بردازی برسانیم.

رضایی بابادی با بيان اينکه به سرانجام رسيدن پروژه قطار سبک شهري به عنوان يکي از ملزومات اين استان است، مي‌گويد: احداث قطار سبک شهری با توجه به ساختار طولی شهر کرمانشاه یک ضرورت مهم و اساسي براي اين استان به شمار مي‌آيد.

اجراي 500 متر از عرشه در هر ماه

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه نیز با بيان اينکه پروژه قطار شهری کرمانشاه به سرعت در حال پیشرفت است، مي‌گويد: به دنبال این هستیم که ماهیانه حداقل ۵۰۰ متر از عرشه اين پروژه را اجرایی کنیم.

مجتبی نیک کردار همچنين با اشاره به اينکه کارهای مناقصه تونل پروژه از سه راه ۲۲ بهمن در حال انجام است، مي‌افزايد: اجرای تونل پروژه در شهریور ماه امسال محقق مي‌شود. بحث ریل‌گذاری و روسازی مسیر نیز بعد از اجرای عرشه آغاز خواهد شد. اکنون درحال مذاکره براي تهیه و خرید واگن های مورد نیاز برای این پروژه هستيم تا روند اجرايي اين پروژه تسريع يابد.

معاون استاندار کرمانشاه با بيان اينکه ۱۲۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین منابع این پروژه در شورای شهر کرمانشاه قرار است تصويب شود، مي‌گويد: اگر این اوراق به تصویب برسد کمک خوبی به پروژه بوده و سرعت کار را بالا می‌برد. البته در راستاي تامين منابع مالي دولت نیز قول‌هايی براي حمایت در این مورد را داده است و امیدواريم بتوانیم فاز اول آن از طاق بستان تا میدان آزادی را ظرف دو نیم سال آینده به اتمام برسانیم.

وی در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل اين پروژه مي‌گويد: فعلا اعتبارات امسال ۴۲ میلیارد تومان تعیین شده اما چنانچه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به تصویب برسد، دولت نیز بلافاصله نصف آن یعنی ۶۰ میلیارد تومان را تصویب می‌کند، بنابراين امسال در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار خواهیم داشت.

معاون استاندار کرمانشاه مي‌افزايد: برای تونل پروژه نیز قرار است که پیمانکار بخشی از کار را نقدی دریافت نکند و به جای آن از شهرداری زمین بگیرد.

نیک کردار مجموع اعتبارات مورد نیاز برای اتمام این پروژه را ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده و می گوید: مي‌توانيم با تامین منابع مذکور ظرف دو و نیم سال آینده پروژه را به بهره برداری برسانیم. البته طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده اين پروژه در سال 1400 به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

پیشرفت 27 درصدی قطار شهری

رئیس سازمان قطار شهری کرمانشاه هم در این خصوص ضمن اشاره به پیشرفت 27 درصدی قطار سبک شهری کرمانشاه مي‌گويد: بهره‌برداری از فاز اول این پروژه بر طبق پیش‌بینی‌ها نیازمند اختصاص سالانه 200 میلیارد تومان طی سه سال است.

سعید سلیم‌ساسانی برآورد اولیه برای اجرای پروژه مذکور را یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعلام مي‌کند و مي‌گويد: طبق پیش‌بینی‌هاي به عمل آمده در طول سه سال باید سالانه 200 میلیارد تومان برای اجرای فاز اول به این پروژه اختصاص یابد. اجراي اين پروژه علاوه بر برداشتن باري از دوش ترافيک شهري، در فاز اول احداث آن برای 284 نفر اشتغال‌زایی مي‌کند که 259 نفر از آنها بومی خواهند بود.

وي با اشاره به طول 13 کیلومتری کل مسیر قطار سبک شهری کرمانشاه از میدان معلم تا میدان فردوسی، ادامه مي‌دهد: 13ایستگاه برای این مسیر در نظر گرفته شده است. اين پروژه که به دو فاز تقسیم شده، فاز اول آن از میدان معلم تا میدان آزادی به‌طول هشت کیلومتر و فاز دوم آن از میدان آزادی تا میدان فردوسی به‌طول چهار کیلومتر خواهد بود.

اين مسیر در 6.5 کیلومتر ابتدایی به‌صورت روگذر و در ادامه از سه‌راه 22 بهمن تا انتهای مسیر به‌طول 5.5 کیلومتر به‌صورت زیرگذر و تونل احداث خواهد شد. بر اين اساس تقاضای سفر بر پايه افق اولیه طرح در هر ساعت و در هر راستا در سال 1400 برابر با 14 هزار نفر و برای سال 1410 حدود 16 هزار و 200 نفر خواهد بود . همچنین حداکثر سرعت قطار مذکور 80 کیلومتر در ساعت و متوسط 35 کیلومتر در ساعت پيش بيني شده است. میزان تولید صدای قطار سبک شهری کرمانشاه نيز برابر با استاندارد شهری دنیا و کمتر از 75 دسی‌بل است.

سلیم‌ساسانی با بيان اينکه بر اساس شبیه‌سازی‌های تهیه شده توسط مشاوران و بر مبنای تقاضای سفر برآورد شده در مطالعات توجیهی، سرفاصله زمانی 3 دقیقه و 5 ثانیه برای عملکرد خط در سال افق تعیین شده است، مي‌گويد: تعداد قطار مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز برآورد شده، 18 قطار و هر قطار شامل چهار واگن است که ظرفیت جابه‌جایی هر قطار حدود 800 نفر شامل چهار واگن 200 نفری خواهد بود.

بنابراين با توجه به مطالب فوق، تغيير ماهيت منوريل به قطار شهري، عملکرد مهم و اساسي‌اي به شمار مي‌آيد. چرا که اين پروژه علاوه بر تسريع حمل و نقل و کاهش بار ترافيکي شهر، بعد از اتمام پروژه مي‌تواند تعداد زيادي از بومي‌هاي بيکار را هم شاغل کند و اميدي بزرگ به مردم اين شهر بدهد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار