کد خبر: 721087
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
اهميت حجاب از ديدگاه مقام معظم رهبري
پوشش زنان در جامعه آنقدر مهم است كه هرچه به آن بپردازيم باز هم نياز به صحبت، گفت‌وگو، بحث و نوشتن در موردش احساس مي‌شود و نمي‌توان از كنار اين مسئله به راحتي گذشت.

موضوع رعايت حجاب و داشتن پوشش اسلامي در كشورمان به امروز، ديروز و چند سال اخير برنمي‌گردد بلكه دغدغه مهمي است كه ذهن همه خانواده‌ها و به ويژه مسئولان نظام را به خود مشغول كرده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب در اين زمينه توصيه‌ها و سفارش‌هاي مكرري دارند كه مروري بر آن خواهيم داشت.

 

حجاب و سالم‌سازي جامعه

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره ضرورت و اهميت حجاب و عفاف زنان مي‌فرمايند: «جايگاه زن و نوع حضور او در جامعه اسلامي، يكي از مسائل مهمي است كه در تعيين سرنوشت جامعه نقش ايفا مي‌كند. از همين رو دين اسلام به عنوان كامل‌ترين اديان به اين موضوع توجه خاصي داشته و احكام و دستورات روشني در مورد چگونگي حضور زن در اجتماع و اهميت حجاب براي وي صادر كرده است. از ديدگاه اسلام حفظ عفت و پاكدامني زنان نقش تعيين‌كننده‌اي در سالم‌سازي جامعه اسلامي دارد و حتي حفظ جايگاه و منزلت زن به حفظ حجاب و عفت او برمي‌گردد. در نقطه مقابل يكي از راه‌هاي اساسي دشمن جهت ضربه زدن به اسلام و نظام جمهوري اسلامي، ترويج و حمايت از بي‌بند و باري و مقابله با حجاب و عفاف است.»

نگاه متفاوت اسلام

در اين سال‌ها ما در جامعه به مشكلاتي برخورد كرده‌ايم كه تحت تأثير جريانات بيرون از مرزها بوده و نوع پوشش و حجاب نيز متأثر از آن بوده است. مقام معظم رهبري در اين خصوص مي‌فرمايند: «اين حقيقت تلخ وجود دارد كه در جامعه كنوني ما از دو سو ارزش حجاب و عفاف مورد حمله قرار گرفته است، از يك طرف مظاهر بي‌حجابي و بي‌عفتي گسترش يافته و از طرف ديگر جريانات غربگراي مدعي حقوق زنان (فمينيست‌ها) با علم كردن ادعاي طرفداري از حقوق زن، سعي مي‌كنند ديدگاه ليبرالي غرب در مورد زنان را بر افكار عمومي جامعه غالب كنند. در حاليكه فمينيسم خود‌ پوششي بر استفاده ابزاري از زنان است و بدون اينكه به جوانب حقيقي شخصيت زن توجه داشته باشد و تنزل دادن مقام زن به بهره‌كشي جنسي توسط غرب را زير سؤال ببرد، به دنبال مطرح كردن بيشتر آن در اجتماع آن هم با همان ويژگي مورد نظر ليبراليسم است.» ايشان مي‌فرمايند: «اسلام نگاه بسيار پيشرفته‌اي به جايگاه زنان دارد و اتفاقاً اين غرب است كه با نگاه ابزاري به زن و سوء‌استفاده از آن مقام و موقعيت وي را تنزل داده است، دنياي استكباري سرشار از جاهليت، در اشتباه است كه خيال مي‏كند ارزش و اعتبار زن به اين است كه خود را در چشم مردان آرايش كند تا چشم‌هاي هرزه به او نگاه كنند و از او تمتع گيرند و او را تحسين نمايند.

بساط آن‏چيزي كه امروز به‏عنوان آزادي زن در دنيا و از سوي فرهنگ منحط غربي پهن‏ شده‏، بر پايه اين است كه زن را در معرض ديد مرد قرار دهند تا از او تمتعات جنسي ببرند. مردان از آنها لذت ببرند و زن‌ها وسيله التذاذ مردان شوند. كساني كه در دنياي جاهل و غافل و گمراه تمدن غربي ادعا مي‏كنند طرفدار حقوق بشرند، در حقيقت ستمگران به زن هستند.»

پوشش برتر

حجاب فقط مختص به چادر نيست اما طبق فرموده امام‌خميني (ره): «چادر براي زن بهتر است.» رهبر انقلاب نيز مي‌فرمايند: «بحث پوشش زن نبايد از هجوم تبليغاتي غرب متأثر باشد، بايد توجه كنيد كه هيچ بحثي در اين زمينه‌هاي مربوط به پوشش زن، از هجوم تبليغاتي غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلاً بياييم با خودمان فكر كنيم كه حجاب داشته باشيم، اما چادر نباشد؛ اين فكر غلطي است. نه اين‏كه من بخواهم بگويم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من مي‏گويم چادر بهترين نوع حجاب است؛ يك نشانه ملي ماست؛ هيچ اشكالي هم ندارد؛ هيچ منافاتي با هيچ نوع تحركي هم در زن ندارد.

اگر واقعاً بناي تحرك و كار اجتماعي و كار سياسي و كار فكري باشد، لباس رسمي زن مي‏تواند چادر باشد و - همان‏طور كه عرض كردم - چادر بهترين نوع حجاب است. البته مي‏توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همينجا هم بايستي آن مرز را پيدا كرد.»

عفت و احترام براي زنان

داشتن حجاب و رعايت آن صرفاً براي اين نيست كه جامعه به خطر نيفتد بلكه بيشترين نفع را در اين زمينه خود زنان مي‌برند و از بسياري از مشكلات مصون مي‌مانند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين مورد مي‌فرمايند: «ما كه روي حجاب اين‏قدر مقيديم، به خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك مي‏كند تا بتواند به آن رتبه معنوي عالي خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌هاي بسيار لغزنده‏اي كه سر راهش قرار داده‏اند، نشود. هر حركتي كه براي دفاع از زنان انجام مي‏گيرد، بايد ركن اصلي آن رعايت عفاف زن باشد. در غرب به خاطر اين‏كه به اين نكته توجه نشد - يعني مسئله عفت زنان مورد اهتمام قرار نگرفت و به آن اعتنايي نكردند - كار به اين بي‏بند و باري‌ها كشيد.

نبايد بگذارند عفت زن (كه مهم‌ترين عنصر براي شخصيت زن است) مورد بي‏اعتنايي قرار گيرد. عفت در زن، وسيله‏اي براي تعالي و تكريم شخصيت زن در چشم ديگران، حتي در چشم خودِ مردان شهوتران و بي‏بند و بار است.»

رهبر معظم انقلاب همچنين مي‌فرمايند: « عفت زن، مايه احترام و شخصيت اوست. اين مسئله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه كردن و نگاه نكردن، همه به خاطر اين است كه قضيه عفاف در اين بين سالم نگه‌داشته شود. اسلام به مسئله عفاف زن اهميت مي‏دهد. البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نيست؛ مردان هم بايد عفيف باشند. منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسماني و برتري جسماني، مي‏تواند به زن ظلم كند و برخلاف تمايل زن رفتار نمايد، روي عفت زن بيشتر تكيه و احتياط شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر