کد خبر: 719630
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
لاريجاني:
رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از این رویداد به‌عنوان یک حرکت سازنده و عمیق در زمینه قرآن یاد کرد و گفت: امیدواریم این محافل بزرگ قرآنی یک روشن‌بینی در همه امت اسلامی ایجاد کند
جوان آنلاين: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز جمعه اول خرداد ماه در مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران که با حضور مسئولان کشوری و لشگری، مدیران و اقشارمختلف مردم برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: خدا را شاکریم که در جمهوری اسلامی ایران یک حرکت بسیار سازنده و عمیق در زمینه قرآن به وجود آمده و امروز جلوه‌ای از این حرکت بسیار سازنده را شاهد هستیم که برکات زیادی برای امت اسلامی خواهد داشت.

وی افزود: از ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه و همکارانشان که در این سالها تلاش جدی در برگزاری این مسابقات داشته‌اند قدردانی می‌کنیم که سعی کردند این حرکت نهادینه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های متنوع و جانبی مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: این برنامه‌ها توانسته جوانان را در سنین مختلف به برنامه‌های قرآنی جذب کند و شاهدیم که امروز در زمینه حفظ، تلاوت، ترجمه، تفسیر و گاه در علوم قرآنی تبحر پیدا کرده‌اند که همگی باعث سعادت و پایداری فکر اسلامی در کشور و امت اسلامی خواهد شد.

لاریجانی با تبریک سالروز ولادت امام حسین(ع) فرازی از دعای عرفه آن حضرت را مورد توجه قرار داد و افزود: آن حضرت فرمودند که انسان باید به جایگاهی برسد که اختیار خود را در اختیار خداوند و تدبیر خود را در تدبیر الهی منحل ببیند و این سخن بزرگی است که باید ببینیم که چگونه می‌تواند یک انسان به این مقام برسد.

وی اظهار داشت: در قرآن کریم تصریح شده است که در این کتاب آسمانی راه سعادت به‌تمامی نهفته است و اگر کسی این سخن را درک کند که خداوند کتابی را بر قلب پیامبر اسلام(ص) نازل فرموده است و از یک جامعیت برخوردار است و سعادت همه ابنای جامعه در آن نهفته است، به این سخن خواهد رسید.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بر اساس روایتی از پیامبر اسلام(ص) حاملان قرآن در پناه رحمت الهی قرار می‌گیرند تصریح کرد: اگر به‌دنبال راهی هستیم که به کلام امام حسین(ع) جامه عمل بپوشانیم و به آن برسیم باید از آموزه‌های قرآن کریم بهره ببریم و در زندگی خود به کار بگیریم بنابراین اگر کسی تصور کند که راه سعادت غیر از تمسک به قرآن است اشتباه کرده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات و ویژگی‌های دین ما این است که همه‌جا مسجد و مأوا برای عبادت و ارتباط با خداوند تلقی می‌شود و بر این اساس گفته شده: "خانه‌های خود را به نور قرآن مزین کنید" و در چنین خانه‌ای تربیت قرآنی صورت خواهد گرفت که تربیتی فوق العاده است.

وی افزود: قرآن روشن‌ترین راهنما به‌سوی بهترین راههاست و هر کس بر اساس قرآن قضاوت و حکومت کند بر اساس عدل حکومت کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط موجود در جهان اسلام و ضرورت هوشیاری امت اسلامی در چنین شرایطی اظهار داشت: شرایطی که امروز امت اسلامی با آن روبه‌رو است همانند شرایطی است که رسول خدا(ص) در روایتی به آن اشاره فرموده‌اند که دچار تاریکی‌های متنوع شده‌ایم، از اختلافات میان امت اسلامی گرفته تا جریان‌های تکفیری که دستشان به خون مسلمانان آغشته است تا مکر قدرت‌های بزرگ که به‌دنبال استعمار و استثمار جدید در عالم اسلام هستند.

وی تصریح کرد: شاید هیچ زمانی به‌اندازه امروز جهان اسلام دچار مکر کشورهای استعماری نبوده است، ما امروز شاهد رفت و آمدها و همکاری‌هایی هستیم که بیشترین اختلافات را در کشورهای اسلامی به وجود آورد، منابع کشورهای اسلامی را می‌گیرند و یک مشت سلاح دست‌چندم به آنها می‌دهند تا به جان مسلمانان بیفتند و دل‌نگرانی بین کشورهای اسلامی ایجاد می‌کنند، آیا این اندازه امت اسلامی است که حادثه شنیعی مثل یمن به وجود آید و یک کشور اسلامی یک عده بی‌گناه را بکشد؟

لاریجانی با طرح این سؤال که به چه دلیل این اتفاقات رخ می‌دهد، گفت: آنها می‌گویند: "ما نگرانی امنیتی داریم" اگر کسی نگرانی دارد حق ندارد کشور دیگری را نابود کند، مگر اسلام نگفته است که همه مسلمانان برادر هم هستند، پس چرا از برادران مسلمان خود نگران هستید و با سلاح قدرت‌های استعماری به جان مسلمانان می‌افتید؟

وی ادامه داد: چرا از ایران نگرانی دارید؟ آیا در طول 36 سال موردی بوده است که ایران به یک کشوری تجاوز کند؟ اگر ایران از قدرت برخوردار است برای دفاع از امت اسلام و کنار آنهاست نه در مقابل آنها. آیا ایران نبود که از فلسطین، مقاومت لبنان، مردم مظلوم غزه و حماس دفاع و حمایت کرد؟ آیا وقتی که تروریست‌های وحشی به جان مردم عراق افتادند ایران به‌درخواست دولت و مردم عراق کمک نکرد؟ این قدرت ایران برای عزت و آبروی مسلمانان است نه برای ایجاد تفرقه و تجاوز.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه متأسفانه در برخی کشورهای اسلامی چنین پنداشته می‌شود که ایران دنبال امپراطوری است، تصریح کرد: ما امپراطوری را مخل فکر اسلامی می‌دانیم، از نظر ما عهد امپراطوری‌گری به سر آمده است. اگر کسی هم در منطقه چنین فکری به سر دارد اشتباه می‌کند. ما انقلاب کردیم که از زیر سلطه در بیاییم. اگر کسی در منطقه یا در دنیا به‌فکر سلطه‌گری است اشتباه می‌کند و به آنها هشدار می‌دهیم مبادا با توهمات اشتباه، دیگران از شما سوء استفاده کنند.

لاریجانی ادامه داد: این که در کمپ دیوید یا هر جای دیگری برای امت اسلامی جلسه می‌گذارند برای این است که بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند. رهبران کشورهای اسلامی باید هوشیار باشند و حقایق را درک کنند. در جنگ تحمیلی علیه کشور ما خیلی‌ها حضور داشتند اما ما تلافی نکردیم بلکه گذشت کردیم و این درس بزرگی برای برخی کشورها است.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که امام راحل در مبانی انقلاب اسلامی تعبیه کرده‌اند مقابل وحدت اسلامی و مخرب آن نیست، گفت: ما مورد تجاوز قرار گرفتیم اما گذشت کردیم. امروز انتظار نداریم برخی کشورها در تاروپود کینه قدرت‌ها قرار گیرند و اشتباه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گرفتاری دیگر جهان اسلام را جریاناتی عنوان کرد که به اسم اسلام دست به کشتار مسلمانان می‌زنند، گفت: امروز جریانی در کشورهای اسلامی به وجود آمده که به‌دنبال ایجاد درگیری مسلحانه بین امت اسلامی است، آنها همه فرق اسلامی را تکفیر می‌کنند. امروز به‌صراحت می‌گوییم جریان وهابیت در جهان اسلام راه اشتباهی می‌رود. آنها همه مذاهب و فرق اسلامی را با تنوعی که دارد تکفیر می‌کند درحالی که کجای قرآن این اجازه را به آنها داده است؟

لاریجانی خاطرنشان کرد: آنهایی که امروز همه را تکفیر می‌کنند با این سخن خداوند مخالفت می‌کنند که فرمود: "آن‌قدر مقام مؤمن و مسلمان عزیز است که اگر کسی به یک دوستدار من اهانت کند آشکارا به جنگ من آمده است." در حالی که ما می‌بینیم امروز در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و ... این گروه روی دوستداران خدا تیغ می‌کشند، آیا این جنگ با خدا نیست؟

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی تنها راه پناه بردن به قرآن کریم به‌عنوان راهنمایی انسان به‌سوی بهترین راه‌هاست، گفت: سالهاست که آمریکا و کشورهای استکباری نسبت به ایران ظلم می‌کنند در حالی که اگر آنها مدعی دموکراسی هستند باید خوشحال باشند که ما با انقلاب یک حکومت دیکتاتور را کنار گذاشتیم، پس چرا عصبانی می‌شوند اگر واقعاً طرفدار دموکراسی هستند؟ چرا تحریم می‌کنند؟ باید به‌چه‌زبانی بگوییم که ما در زمینه هسته‌ای، فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال می‌کنیم و رهبر انقلاب ما بارها بر این مسئله تأکید کرده‌اند اما انگار گوششان نمی‌شنود و هرروز یک مسئله جدیدی ایجاد می‌کنند.

لاریجانی یادآور شد: دولت جدید در ایران مذاکرات را جدی گرفت و در اصول توافقاتی صورت گرفت اما دیدیم باز در زمان نگارش دنبال خدعه جدید هستند و زیاده خواهی می‌کنند اما چرا باید خارج از نظامات رایج بین المللی جعل جدیدی صورت گیرد، پس این شرایط نظارت بین المللی برای چیست؟ شما حق ندارید برخی اسرار ایران را جست‌وجو کنید و یک سری نظامات جدید جعل کنید.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران از راه استقامت در منافع ملی خود ضرری نکرده است، گفت: ما ایستادگی خواهیم کرد و تصور نکنید می‌توانید از طریق مذاکره نظامات جدیدی برای ایران وضع کنید.

رئیس مجلس اسلامی در پایان اظهار کرد: ما به یک روشن‌بینی در پناه قرآن نیاز داریم که امیدواریم این محافل قرآنی این روشن‌بینی را در همه امت اسلامی به‌ویژه رهبران دینی جهان اسلام ایجاد کند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار