کد خبر: 718893
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:
علی جنتی گفت: بنیاد علمی فرهنگی خیام با پیگیری های ارشاد در سالهای آینده در شهر نیشابور تاسیس خواهد شد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرامیداشت روز ملی خیام که در نیشابو برگزار شد تاسیس بنیاد علمی فرهنگی خیام را یک نیاز عنوان کرد و ادامه داد: تاسیس چنین بنیادی در شهر نیشابور یک ضرورت است و باید در این مکان همه اسناد،مدارک،اطلاعات، پژوهش ها و تحقیقات در زمینه های علمی و ادبی جمع آوری شود و این مکان باید به مرکزی برای خیام شناسی  و عطار شناسی تبدیل شود.

وی ادامه داد:همچنین اساسنامه جامعی برای بنیاد علمی فرهنگی خیام نوشته خواهد شد و همان گونه که سال گذشته بنیاد این سینا را افتتاح شد، بنیاد فرهنگی علمی آذربایجان نیز، هفته آینده با حضور رئیس جمهور بازگشایی خواهد شد.

جنتی با اشاره به پایتخت کتاب در شهر نیشابور گفت: بر اساس شاخص های تعریف شده ارشاد، مرز بین دوشهر نیشابور و اهواز برای انتخاب پایتخت کتاب بسیار به یکدیگر نزدیک بود اما امیدواریم در سال های آتی نیشابور به عنوان پایتخب کتاب معرفی شود لذا باید از هم اکنون نهضت مطالعه و کتابخوانی در این شهر تقویت شود همانگونه که د رکشور شاهد گسترش کتابخوانی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در سال 1393 تعداد 72 هزار عنوان کتاب  درسراسر کشور به چاپ رسیده است که این تعداد نسبت به سال قبل به 8 هزار عنوان کتاب افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: این نمایشگاه از لحاظ کیفی و کمی در سطح خوبی بود و بازدیدکنندگان و آحاد مردم ازآن راضی بودند وهمچنین رهبری در بازدیدی که از نمایشگاه داشتند از آن ابراز رضایت کردند.

جنتی ادامه داد: دولت با توجه به شرایط موجود محدودیت های زیادی برای فعالیت های عمرانی دارد ولی در حوزه فرهنگ کارهایی از قبیل  تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی و این قبیل کارها باید انجام گیرد.

این مقام مسئول درباره شهر نیشابور ابراز کرد: نیشابور سرزمین هنر و تمدن خواستگاه عالمان ،فقیهان و بزرگان علم و ادب و شهر شهیدان و سلسله الذهب است و در ایران کمتر شهری را می توان یافت که دانشمندان فراوانی را در دامان خود پرورش داده باشد و رازآلود و عبرت برانگیز و پرخاطره باشد

وی در ادامه افزود: تعداد ادیبان این شهر آنقدر زیاد است که نمی توان آنها را شمار کرد  و ما شاهد ستارگان درخشانی در آسمان ادب و هنر و علم در این خطه هستیم همچنین این شهر هم زادگاه بزرگانی چون خیام و عطار و هم قدمگاه امام هشتم است و از اینم لحاظ نیز دارای اهمیت می باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان صحبت یاقوت حموی که می گوید" نیشابور مرکز تربیت بسیاری از پیشوایان علم و دین بوده است" تصریح کرد: شفیعی کدکنی شاعر معاصر نیز درباره نیشابور بیان می کند" در نگاه من فشرده ای از ایران بزرگ است ".

وی درباره خیام اذعان کرد: شاعری آخرین تخصص خیام بوده است که با آن به شهرتی جهانی دست یافت ولی پیش از آن وی فیلسوف، ریاضی دان و منجمی متبحر بوده است و در موسیقی و طب هم دستی داشته همچنین حکیم خیام بر علوم تاریخ و علوم دینی هم احاطه داشته است.

جنتی خاطر نشان کرد: پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است با این حساب رباعایات وی به رقم کم بودن در سطح جهانی شهرت یافته است و به اغلب زبانهای دنیا ترجمه شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد:عمر خیام به خاطر ترجمه انگلیسی رباعیاتش توسط" ادوارد فیترز جرالد" در جهان مطرح شد و علت این شهرت اول این است که وی در اشعار خود به مسائل اساسی مثل سرنوشت انسان نظر دارد و کنجکاوی وی را بر می انگیزد.

جنتی دومین دلیل شهرت رباعیات خیام را ترجمه آنها به زبان انگلیسی دانست و ادامه داد: ترجمه این اشعار مقارن با دوره بحران فکری در غرب بود یعنی زمانی که غرب به خاطر تقابل بین سنت و مدرنیته احساس خطر می کرد و به دنبال پاسخ به سوالات اساسی بود لذا شعر خیام توانست به آنها پاسخ گوید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد:خیام شاعری ژرف اندیش و روشن بین است و در شعرش سرنوشت بشر را می سراید او می خواهد مسائل بزرگ بشر را در قالب شعر طرح کند و انسان را بکاود و بار زندگی انسان را سبک کند از این رو مخاطب را به سرخوشی و نشاط  فرامی خواند.

وی ادامه داد: خیام شخصیتی ویژه، عمیق و قابل بحث دارد که کشمکش و کنکاشی دقیق می طلبد و همچنین اندیشه درخشان وی در سه وجه در اشعارش تجلی می یابد.

علی جنتی اضافه کرد: اولین وجه اندیشه خیام استفاده از وقت و بهره بردن از آن است و دومین وجه حسرت و تاسف بر گذر عمر می باشد که در اشعارش بارها تذکر می دهد هر روز ی که از عمر می گذرد دیگر بازگشتی ندارد.

وی سومین وجه اشعار خیام را عبرت از روزگار دانست و افزود: خیام بارها از گذر روزگار و سرگذشت حاکمان حرف میزند و تاکید می کند از روزگار عبرت بگیرید .

وی گفت: برجسته ترین کاری که خیام در زمان ملک شاه سلجوقی انجام می دهد تهیه یکی از دقیق ترین تقویم ها است که پس از 18 سال رصد ستارگان تهیه شده است و حکایت از استعداد شگرف ریاضی و ستاره شناسی وی دارد.

جنتی در ادامه افزود:حکیم خیام همچنین در علم جبر و تحلیل ریاضی معروف است و همچنین وی به تحلیل ریاضی در موسیقی نیز پرداخته است و نظریات دقیقی در این باره ارائه کرده است لذا باید گفت که وی حکیم است و حکمت بالاترین مرتبه دانایی اومی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:حکیم خیام آفریننده بخشهایی از علم روزگار خود است و دلیل اصلی توفیق او و تمامی دانشمندان گذشته این بود که دانش را تنها برای ارضاء ذهن کنجکاو خود فرا می گرفتند و با منابع محدود علمی به جایگاه های بالا می رسیدند.

وی بیان کرد:اگر وضعیت تحصیل علم در گذشته با حال را مقایسه کنیم می بینیم که امروزه منابع زیادی در اختیار محققین و دانش مندان قرار دارد و حتی فضای مجازی به این وضعیت کمک کرده است و فرد می تواند با این فضا و منابع بی شماری که در اختیارش است به راحتی به آخرین دست آوردهای روز بشر دست یابد و از آن کسب اطلاع کند.

جنتی افزود:ولی متاسفانه گاهی کسب علم در روزگار ما برای ارتقاء شغلی، فخر فروشی،افزایش درامد و مدرک گرایی است و یا به منظور اخذ بورسیه های غیر قانونی در خارج از کشور و خریداری عناوین جعلی  صورت می گیرد که این کارها بسیار باعث تاسف است.

علی جنتی در پایان اظهار کرد: وزارت ارشاد باید به سهم خود تمامی تلاش خود را به کار گیرد تا در این خطه فرهنگ پرور بزرگداشت شخصیت های گذشته و معاصر را به خوبی جامعه فرهنگی کشور معرفی کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار