کد خبر: 705260
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
قاسم غفوري

عراق در طول ماه‌هاي اخير به کانون مبارزه با تروريسم مبدل شده است. هر چند عراق از سال 2003 يعني از دوران ورود نيروهاي آمريکا با بحران امنيتي مواجه بوده اما تحولات اخير اين کشور داراي يک نقطه مميزه مي‌باشد و آن نقش و جايگاه مردم در برقراري امنيت است.

در طول سالهاي گذشته اين دستگاه‌هاي امنيتي عراق بودند که تامين‌ کننده امنيت بوده و بعضا نيز وابسته به فرماندهي و حمايت‌هاي آمريکايي‌ها بوده‌اند.

نقطه عطف در تحولات ماه‌هاي اخير عراق وحدت و يکپارچگي مردم و ارتش عراق در مبارزه با تروريسم تکفيري ـ بعثي است که با لبيک به نداي مرجعيت ديني صورت گرفته است.

اين وحدت زمينه‌ساز بي‌نيازي عراق به کمک هاي غرب گرديده که مي‌تواند به الگويي موفق براي ساير کشورهاي منطقه مبدل گردد. عمليات‌هاي ارتش و مردم براي پاکسازي کل کشور از تروريستها در حالي ادامه دارد که مهمترين محور عمليات آزاد‌سازي موصل است. اين شهر به دليل برخورداري از منابع نفتي و نيز انبارهاي تسليحاتي ارتش به مرکز تروريست ها مبدل گرديده و آزاد‌سازي آن گامي مهم براي برقراري ثبات در عراق و منطقه قلمداد مي‌شود.

با توجه به اهميت اين منطقه اين سئوال مطرح مي‌باشد که راهکار تحقق اين مهم چيست و عراق چگونه مي‌تواند مصل را از تروريستها پاکسازي نمايد. هر چند که برخورداري از تسليحات از نکات محوري کليدي براي تحقق اين مهم مي‌باشد اما اصل بالاتر از تسليحات مطرح است و آن وحدت و انسجام دروني عراق است.

آنچه در ماه‌هاي اخير زمينه‌ساز پيروزي بر تروريست‌ها گرديده وحدت گروه‌هاي سياسي در برقراري ثبات سياسي و اجراي روند شکل‌گيري ساختار حکومت در کنار حضور گسترده مردم در کنار ارتش براي مقابله با تروريست‌ها است.

در هر نقطه‌اي که انسجام ملي وجود داشته، عراقي‌ها توانسته‌اند به پيروزي‌هاي بزرگي دست يابند و در مناطقي مانند الانبار نيز به دليل برخي اختلافات عرصه عدم دلبستن به نيروها و وعده‌هاي کشورهاي غربي است. آمريکا در حالي ادعاي تشکيل ائتلاف ضد داعش را سر داده که در طول ماه‌هاي اخير نه تنها اقدامي در اين حوزه صورت نداده بلکه به حمايت از آنان پرداخته است.

اسناد و گزارش‌ها نشان مي‌دهد آمريکا تاکنون چندين محموله تسليحات براي داعش ارسال کرده و مانع از آن شده که ارتش عراق بتواند برخي مناطق را پاکسازي نمايد. جالب توجه آنکه منطقه‌اي مانند (جرف الصخره) در طول8 سال حضور نيروهاي آمريکايي مرکز تروريست‌هاي تکفيري ـ بعثي بوده ولي آمريکا براي مقابله با آنها هيچ اقدامي صورت نداده است که خود بيانگر همکاري آمريکا با تروريست‌ها مي‌باشد.

رويکردي که البته ساير کشورهاي غربي نيز در قبال عراق داشته و دارند به گونه‌اي که هم‌اکنون نيز به جاي توجه به ارتش عراق با رويکرد به اقليم کردستان و عشاير سعي در ايجاد شکاف در وحدت ملي غراقي‌ها را دارند.

تحرکات منفي آمريکا در قبال عراق را در مواضع اين کشور در باب عمليات ارتش عراق در موصل مي‌توان مشاهده کرد. فرمانده نيروهاي آمريکايي در اقدامي قابل تامل زمان و حتي استعداد نيروهاي حاضر در عمليات آزاد سازي موصل را اعلام کرده است.

وي مي‌گويد اين عمليات دربهار و با استعداد 25 الي 30 هزار نيروي عراقي با پشتيباني نيروهاي آمريکايي براي مقابله با دو هزار نيروي داعش مستقر در بصره انجام مي‌شود.

هر چند که مقامات آمريکايي با بيان اين سخنان بر آن بوده‌اند تا جديت خود در مبارزه با تروريسم را به جهانيان نشان داده و پرونده خود در حمايت و تسليم تروريست‌ها را پنهان سازند. اما پيامدهاي اين گفتار براي عراق امري قابل توجه است. اعلام زمان و مکان عمليات را در مرحله نخست مي‌توان اقدامي براي شريک شدن در دستاوردهاي مردم و ارتش عراق دانست.

آمريکا با پيش‌دستي در افشاي اين عمليات تلاش کرده تا خود را محور مبارزه عراق با تروريسم معرفي کرده و نوعي سرخوردگي و تحقير را به عراقي‌ها تحميل نمايد. به عبارتي تضعيف روحيه خودباوري عراقي ها از اهداف اين سخنان بوده است. نکته ديگر آنکه اعلام زمان و مکان عمليات مي‌تواند هسته‌اي براي داعش و حاميان منطقه‌اي آنان براي تقويت استحکامات موصل باشد.

به عبارتي آمريکايي‌ها اين پيام را به داعش مي‌دهند که عراق آماده اقدام نظامي است تا تروريست‌ها براي مقابله با اين عمليات، برنامه‌ريزي گسترده‌تري داشته باشند. با توجه به آنچه ذکر شد مي‌توان گفت آنچه عراق را در عمليات موصل به پيروزي خواهد رساند وحدت و يکپارچگي عراقي‌ها است چرا که غرب نشان داده که طرحي براي کمک به عراق ندارد چنانکه چند ماه مانده به عمليات موصل رسما به افشاي ابعاد اين عمليات پرداخت تا مانع از پيروزي عراق بر تروريستها گردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار