کد خبر: 702634
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
بامعرفی نفرات برتر:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: نخستین جشنواره کشوری شعر مرصاد با داوری بیش از 500 اثر رسیده در کرمانشاه به کار خود پایان داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: نخستین جشنواره کشوری شعر مرصاد با داوری بیش از 500 اثر رسیده در کرمانشاه به کار خود پایان داد.

دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر مرصاد در کرمانشاه، افزود:۵۸۰ اثر از ۲۵ استان کشور به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی شعر مرصاد واصل شد که مجموعه اشعار برگزیده جشنواره در قالب یک کتاب منتشر می شود.

وی با بیان اینکه چهره خشن جنگ با ارزش‌ها باطنی و معنوی، جلوه ای دیگر می یابد، اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس آزمونی بزرگ و الهی برای ملت بزرگ ایران بود که طی آن بسیاری از شایسته ترین و برجسته ترین جوانان، تقدیم انقلاب و اسلام شد و خاطره آنان در تاریخ این سرزمین ماندگار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در یک دوره از تاریخ شعر در خدمت مدح و ستایش، توصیف و تفضل و به ‌عبارتی درباری بود، عنوان کرد: شعر ثنایی در خدمت عرفان بود و در واقع آغازگر تحولی در ادبیات فارسی به شمار می‌آید به‌گونه‌ای که جریان ادبیات فارسی را به سمت برجسته‌ترین معارف انسانی سوق داد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شاعران برجسته کنونی از بستر ادبیات ثنایی پرورش برخاسته‌‌اند گفت: ادبیات انقلاب اسلامی ایران در نقد محتوایی آن به چهار دسته شامل جریان شعری بی‌درد و غیرمتعهد، روشن‌فکری غیردینی و سکولاریسم، روشن‌فکری دینی و احیاگرانه دینی تقسیم می‌شود که شعر انقلاب اسلامی شعر متعهد روشن‌فکرانه دینی و احیاگرانه دینی است. 

رحیمی زنگنه با اشاره به اینکه شاعران برجسته عارف ما گنجینه‌هایی از معارف و حقیقی ادبیات آیینی و دینی هستند، افزود: شعر روشن‌ فکرانه پیوندی عمیق با ادبیات غنی عرفانی دارد و بزرگان ما در عرصه ادبیات عرفان، حقایق عرفانی را به زیبایی در شعر و قالب‌های مختلف ادبیات کهن نشان دادند.

وی بیان کرد: از شروع انقلاب اسلامی جریان شعر متعهد دینی با تاکید با همان پشتوانه، آغازی دوباره می‌یابد با این تفاوت که در گذشته عارف این حقایق را در مکتب و مدرسه فرا گرفته بود اما در انقلاب جوانان، مراتب فنا را در بستر واقعی و ملموس زندگی گذراندند و از هرچه رنگ تعلق است آزاد شدند.

رحیمی زنگن با بیان اینکه شهادت، رها شدن از تعلقات است، افزود: رزمندگان اسلام با افتخار راهی را انتخاب کردند که در مسیر آن از تمام تعلقات خود گذشتند و برای رسیدن به آرمان‌های والای الهی، جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و یکباره همه مراتب فنافی ا... را گذراندند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شعر امام خمینی(ره) از نظر ساختاری دنباله ادبیات ثنایی است، گفت: شعر قافله‌سالار انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه ادبیات متعهد اسلامی را با ابعاد سیاسی و اجتماعی جامعه هدایت می‌کند، پیوند وسیعی با ادبیات پایداری قدیم دارد.

رحیمی زنگنه با اشاره به اینکه 580 اثر از 25 استان کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است افزود: مجموعه اشعار برگزیده در قالب یک کتاب چاپ و در دسترس همگان قرار می‌گیرد و امیدواریم دبیرخانه دائمی این جشنواره در استان راه‌‌اندازی شود.

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه نیز در این مراسم با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار کرد: امام راحل با انقلاب اسلامی یک شناخت جدید از اسلام به جهان ارائه کرد.

سردار بهمن ریحانی افزود: 36 سال پیش ایران در ذلت و تباهی بود و ملت از اسلام تنها یک اسلام صددرصد آمریکایی و در خدمت ایادی استکبار را می‌شناخت و امام خمینی(ره) در مقطعی حساس اسلام را مورد بازخوانی و باز تحلیل قرار داد.

وی هنر را بهترین ابزار برای انتقال پیام‌های انقلاب عنوان کرد و بیان داشت: هنر و به‌ویژه شعر نافذترین و زیباترین قالب برای انتقال ارزش‌های والای انقلاب و آرمان‌های والای امام(ره) و شهدا به نسل جوان است.

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه، یادآور شد: شعر و هنر امروز دقیق‌ترین و رساترین و کارآمدترین وسیله انعکاس آرمان‌ها و پیام‌های و کرامات انسانی و اخلاقی جامعه است.

وی حق‌گرایی، عدم پیروی از اکثریت، خلاقیت و نوآوری، تواضع، شورآفرینی و تحمل جور زمانه و پرورش هنرمندان جوان را از خصوصیات بارز شاعران انقلابی عنوان کرد.

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه با اشاره به حماسه مرصاد که ‌عنوان جشنواره نیز بود، گفت: مرصاد طوفان سهمگینی بود که اگر یاری خداوند، رهبری امام راحل، شجاعت رزمندگان و ایستادگی مردم نبود، ایران در آن طوفان بر باد فنا می‌رفت.

ریحانی خاطرنشان کرد: امام راحل با امضای قطعنامه 598 دشمن را خلع سلاح کرد و بعد از این قطعنامه انسان‌های فریب‌خورده‌ای که داعیه طرفداری از خلق و حقوق بشر و کرامات انسانی را داشتند، جنایات فراوانی را در عملیات مرصاد انجام دادند.

وی افزود: تمام کشورهای دیگر نیز از آنها حمایت کردند و می‌پنداشتند که مردم از جنگ خسته شده و با عملیات مرصاد می‌توانند بر ایران مسلط شوند، اما خدا با ملت بود چون الگو و هدفی والا داشتند و بر اساس آیه‌های قرآن عمل می‌کردند.

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه تصریح کرد: امروز تهدیدات دشمن بر علیه تفکر اسلامی ایران است که مایه سقوط امپراطوری‌های دنیا شده و آنها نمی‌توانند عزت و سربلندی مسلمانان را ببینند.

براساس همین گزارش محورهای اصلی شعر در این جشنواره شامل: «دفاع مقدس، مرصاد، شهید و فرهنگ شهادت»، «دفاع مقدس، مرصاد، جنگ نرم و تهاجم فرهنگی»، «دفاع مقدس، مرصاد و ولایت و رهبری»، «دفاع مقدس، مرصاد، معنویت و نقش باورهای دینی» و «دفاع مقدس، مرصاد و مدیریت جهادی سرداران، امیران و فرماندهان» بود که شاعران آئینی و توانای کشور از استان های مختلف برای آن اثر ارسال کرده بودند.

در پایان این مراسم از 14 اثر برگزیده تجلیل و شاعران برگزیده به ارائه اشعار و آثار خود پرداختند. همچنین حسین اسرافیلی شاعر برجسته انقلاب و محمدجواد محبت از شعرای برجسته کرمانشاهی نیز سروده‌هایی در وصف شهدا و دفاع مقدس قرائت کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر