مدير كل راه آهن هرمزگان افزود:تاسیسات و زیرسازیهایی موجود براي نگهداری از آنها نیاز به افراد متخصص و کارشناس دارد به خصوص در خطوط ریلی که خوشبختانه با همکاری راهآهن قطعا این امر محقق خواهد شد و در نتیجه این تعامل و همکاری میتوانند به میزان قابل توجهی در وقت و هزینه صرفهجویی کنند.
محمد پور فخري با اشاره به صدور مجوز حمل گفت: در ارتباط با صدور مجوز و ترخیص کالا گروههای گمرک، بنادر، راهآهن و همچنین منطقه ویژه میتوان طی برگزاری نشستهایی این تعاملات را به نحو مطلوب انجام داد و در رابطه با این موضوع همه مشکلات قابل مرتفع شدن هستند و هیچگونه دغدغهای برای فولادهرمزگان وجود ندارد.
وي با بيان تاکيدات رهبر معظم انقلاب در رابطه با بهره گيري از حمل ریلی تصريح کرد: در بحث ریل بهتر است بخشی از بار جادهای به ریل منتقل شود، به همین دلیل همه ما وظایفه داریم تلاش کنیم تا قسمت اعظم باری که از جاده حمل میشود را به راهآهن انتقال دهیم که. بر این اساس گمرک ، اداره کل بنادر، منطقه ویژه اقتصادي خليج فارس، فولادسازها و راهآهن باید دست به دست هم دهند تا همه مشکلات در این زمینه مرتفع شود.
پورفخري اظهار داشت: در حال حاضر با همین وضعیت موجود توانايي بارگيري 50 واگن وجود دارد و وظایف اصلی راه آهن در رابطه با فولاد هرمزگان معرفی کردن بخش واگن، کشنده، شرکتهای نگهدارنده خطوط، تامین کننده مانور، پر کردن و تخلیه کردن واگنها و تمامی امکاناتی که مربوط به خطوط ریلی است میباشد.
مدیر کل راه آهن استان هرمزگان گفت: آینده فولادهرمزگان روشن و اميدوارکننده است و محور توسعه صنعت فولاددر هرمزگان بخصوص با توجه مجاورت با آبهاي آزاد از ظرفيت صادرات نيز برخوردار مي باشد.
وي افزود: يکي از مشکلات صنعت فولاد در زمینه شبکه ریلی و جادهایبرای انتقال مواد اولیه از معادن به کارخانه ها و ارسال محصول براي مشتري مي باشد که متاسفانه این مسئله به نوبه خود موجب بروز اخلالهایی در چرخه اقتصادي کشور مي شود.
محمد پورفخری مدیر کل راه آهن هرمزگان اظهار داشت: این صنایع تا کنون به دنبال راهکارها و استراتژیهای توسعهای متناسب با شرایط روز بودند تا بتواند نیازهای خود را تامین کند و قدرت رقابتی، ظرفیت تولید، سرعت تحول، ارزش افزوده، اشتغال و بهرهوری را افزایش دهند و در مقایسه با فولادسازان منطقه و جهان، قدرت رقابتی و جایگاه و رتبه فولادسازی ایران را ارتقاء بخشند که بخشي از این امر با همکاری راهآهن جمهوری اسلامی ایران تحقق مي يابد.
همچنين مرضيه حميدي، مدیر برنامه ریزی و کنترل تولید و حمل فولاد هرمزگان اظهار داشت: با توجه به برنامه تدوين شده جهت حمل ريلي محصولات به مقاصد مشتريان ،تعداد 8 واگن معادل 456 تنبا حضور مدیر محترم کل راه آهن استان و نماینده محترم گمرک منطقه ویژه اقتصادي خليج فارس از طریق راه آهن ارسال گردید.
وي افزود: ظرفیت روزانه ارسال محصول از طريق حمل ریلی فولاد هرمزگان به مشتريان دو قطار 40 واگنيمعادل5500 تن می باشد.همچنینمانور قطارها در انبار تختال به صورت قطارهای 10 واگنی بوده و ظرفیت پارک واگن در شانتينگ يارد فولاد هرمزگان 5 قطار 40 واگني مي باشد.
وي گفت: تاکنون 252 واگنمعادل 13938 تن محصول از طريق ريل براي مشتريان به مقصد اصفهان و قزوین ارسال شده است.
مديربرنامه ریزی وکنترل حمل محصول شرکت فولاد هرمزگان کاهش هزينه حمل مشتريان، ایمنی حمل، افزايش ظرفيت ارسال به مشتريان، صرفه جويي در مصرف سوخت و کاهش ترافيک و حوادث جاده اي را از جمله مزاياي حمل ریلی عنوان کرد.
وي افزود: ظرفیت هر واگن معادل 3 دستگاه کامیون بوده که برای دوقطار 40 واگني در روز معادل 240 دستگاه کاميون مي باشد.
شرکت فولادهرمزگان با توليد سالانه 1،5 ميليون تن تختال، چهارمين کارخانه فولاد کشور است.