کد خبر: 680511
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
وقتي حرف از سفره پهن كردن و خوردن مي‌شود آنقدر عكس‌العمل‌مان سرعت مافوق نور به خودش مي‌گيرد كه همه چيز و همه كس در مقابل‌مان جا مي‌زنند.
زينب شكوهي طرقي

وقتي بوي غذا آن هم از نوع چرب و پركالري به مشام‌مان مي‌رسد پاهايمان سست مي‌شود و حاضريم قيد هرچيزي را بزنيم اما مديون شكم‌مان نمانيم. نمي‌دانم چه فلسفه‌اي است كه در هر مرحله‌اي ترمزمان درست عمل نمي‌كند؛ وقتي زمان خوردن غذا، شيريني و تنقلات مي‌رسد كلاً مهارنشدني عمل مي‌كنيم اما وقتي صحبت از ميوه و سبزي مي‌شود باوجود گرسنگي چنان بي‌ميلي وجودمان را مي‌گيرد كه انگار سير و پر خورده‌ايم. اما در چشم برهم زدني وقتي مي‌بينيم كه وزن 40 و چند كيلويي‌مان به مرز 60، 70 يا 80 رسيده طوري شوكه مي‌شويم كه انگار برق دكل از بدن‌مان رد شده است. سريع شروع مي‌كنيم بگرديم دنبال روش‌هاي لاغري، حوصله چندماه برنامه غذايي را هم نداريم پس تصميم مي‌گيريم يك هفته‌اي وزن كم كنيم حتي شده به قيمت بستري شدن و بيهوشي! اينجور مواقع كل تهران را كه سهل است كل ايران را دنبال انواع رژيم‌هاي لاغري مي‌گرديم حالا بماند از اينكه چقدر پول بابت آنها هزينه مي‌كنيم و بعدها هم بايد براي درمان بيماري‌هاي عوارضي چقدر دوندگي كنيم. فراموش نكنيد همه رژيم‌هاي لاغري و روش‌هايي كه امروز باب شده‌اند هيچ‌وقت خالي از عوارض و بيماري نبوده‌اند اين ما هستيم كه چشم‌مان را براي راحتي خودمان روي عوارض اين رژيم‌ها مي‌بنديم اما ديگر وقتش رسيده كه چشم باز كنيم و از زبان چند متخصص درباره عوارض روش‌هاي لاغري پرطرفدار امروز بشنويم.


دل به مكش پرخطر چربي خوش نكنيد

سارا قرباني، فوق تخصص جراحي پلاستيك

يادتان هست همين چند سال قبل تب ساكشن و تبليغات جراحي‌هاي ابدومينوپلاستي فراگير شده بود. هرجا مي‌رفتيم پر بود از تراكت‌هاي تبليغاتي جراحي‌هاي كوتاه مدت و پربازده! دروغ‌هاي جالبي كه مانده‌ام چطور اين همه توانست مردم را فريب دهد! راستش را بخواهيد ساكشن هنوز هم طرفداران مخصوص به خودش را دارد. هنوز هم با وجود آمار و احتمالات خطري كه در طي اين عمل جراحي وجود دارد متأسفانه هستند كساني كه ترجيح مي‌دهند با يك عمل راه صدساله را بروند. اگر شما هم جزو 30 تا 50 تپلويي هستيد كه فكر ليپوساكشن كردن به ذهن‌تان خطور كرده فراموش نكنيد كه طبق آمار رسمي وزارت بهداشت هر هفته يك نفر در كشور براثر انجام ليپوساكشن جان خود را از دست مي‌دهد. همه اين‌ها به كنار اگر شما جزو بيماراني باشيد كه جان سالم از اين جراحي به در ببريد بهتر است بدانيد كه از هر 100 نفري كه ساكشن مي‌كنند معمولاً سه تا پنج نفر با عوارضي غيرقابل درمان تا آخر عمر دست و پنجه نرم مي‌كنند. ناگفته نماند اگر در خوشبينانه‌ترين حالت شما جزو كساني باشيد كه از آمبولي كشنده اين نوع جراحي لاغري فرار كنيد قطعاً نمي‌توانيد از دو ماه درد شديد بعد از جراحي، ايجاد پستي‌ها و بلندي‌هاي زشت در بدن، كبودي‌هاي وسيع، خروج مايع از محل زخم، بي‌حسي بدن در محل جراحي، خستگي‌هاي طولاني و درمان‌هاي طولاني چند ساله پوستي و ماساژي جزو عوارض هميشگي ليپوساكشن فرار كنيد. آخرين نكته اينكه هرگز با تصور كاهش وزن به سراغ ساكشن چربي نرويد چون باوجود اينكه چربي زيادي ممكن است از بدن‌تان خارج شود اما تأثيرزيادي روي وزن‌تان نخواهد داشت فقط ممكن است براي مدت كوتاهي سايز بدن‌تان را كم كند.


فريب حرفه‌اي به اسم سونا و كمربندهاي لاغري

سهيلا واشقاني، متخصص طب فيزيكي

هنوز كه هنوز است بخش زيادي از مردم براي لاغر شدن استفاده مكرر و طولاني مدت از سوناي خشك را به يكديگر توصيه مي‌كنند. مطمئناً اين تعداد خودشان كاهش وزن بعد از روزهاي استفاده از سونا را تجربه كرده‌اند كه چنين توصيه‌اي مي‌كنند اما من يك سؤال مهم از اين دوستان دارم؛ تاحالا پيش آمده مدت كوتاهي مثل يك هفته يا 10 روز از رفتن به سونا خشك خودداري كنند؟ در اين مدت وزن‌شان را كشيده‌اند؟ از نظر پزشكان لاغري ارزشمند است كه ماندگار باشد در صورتي كه لاغري كه به خاطر استفاده طولاني مدت از سونا خشك شكل مي‌گيرد تنها به خاطر از دست دادن بخش زيادي از آب موجود در بدن و پوست است؛ از دست دادن آبي كه در طولاني مدت ممكن است فرد را به كما هم بكشاند. همه اين‌ها به كنار تصور كنيد لاغري كه تنها به خاطر از دست رفتن آب در بدن ايجاد شود قطعاً با خوردن همان حجم آب بازمي‌گردد پس چه فايده دارد؟ علاوه بر اين كساني كه اين روش را براي لاغري استفاده مي‌كنند پيش از آنكه وزن كم كنند بايد قيد كيفيت و طراوت پوستشان را بزنند و براي بازگرداندن اين كيفيت و طراوت پوستي به ويژه در قسمت صورت بايد هزينه‌هاي درماني طولاني و گزافي را بپردازند. كمربندهاي لاغري حرارتي هم عملكردي مشابه سوناي خشك دارند. شما با استفاده از اين كمربندها تنها آب بدن‌تان را از دست مي‌دهيد كه تأثير زيادي بر وزن‌تان نخواهد داشت.

 

«بالني» كه همه چيز دارد غير از لاغري

عليرضا سبحاني، فوق‌تخصص جراحي داخلي

تصور كنيد معده شما اتاق صدمتري است كه دير پر مي‌شود. بهترين راه از نظر شما و صرفاً براي پر كردن اين اتاق اين است كه يك بالن را درون اتاق پر از هوا كنيد اين دقيقاً مصداقي از جراحي باي‌پس يا بالن داخل معده است. واقعاً از نظر شما لاغري كه كاملاً وابسته به وجود يك بالن در معده‌تان خواهد بود ماندگار است؟ يعني شما وقتي اصول خود ممانعتي را ياد نگرفته‌ايد و به ضرب و زور يك بالن بايد از اشتهاي شما كم كرد حالا چه فرقي مي‌كند اين بالن را امروز از معده‌تان خارج كنند يا 10 سال ديگر، مهم اين است كه به محض خروج اين بالن شما خودسري خوردن را از نو شروع مي‌كنيد. علاوه براين شما بايد در لاغر شدن به روش‌هايي متوسل شويد كه سلامتي دروني‌تان را مختل نكند نه عمل بالن معده كه هزار ويك مشكل عوارضي دارد. تصور كنيد برگشت اسيدمعده جزو مشكلاتي است كه در كوتاه مدت براي بالن زده‌ها (به اصطلاح ما پزشكان) ايجاد مي‌شود اما در بلند مدت باعث آسيب ديدن ديواره معده خواهد شد. نكته مهم ديگر اينكه معده‌اي كه بالن در آن قرار مي‌گيرد ديگر قدرت هضم هر نوع موادغذايي و دارويي را مثل گذشته ندارد و ممكن است اين پرهيزهاي دارويي و غذايي حتي بعد از خروج بالن هم باعث به هم خوردن سيستم معده شود.


شكست طب چشم بادامي‌ها

روژان كوليوند، متخصص طب سوزني

متأسفانه چندسالي است كه براي تأثير طب سوزني در لاغري تبليغات بسياري مي‌شود كه براي خود من هم جالب بود و زماني كه مراجعه كردم تازه متوجه شدم كسي كه ادعا مي‌شد پزشك و متخصص طب سوزني است دقيقاً به خاطر آگاهي نداشتن از مزيت‌هاي طب سوزني و تنها با نيازسنجي جامعه دست به اين نوع تبليغات زده است. از من به شما نصيحت در هيچ جاي دنيا نمي‌توان با طب سوزني لاغر شد اما چيزي كه مي‌شود با طب سوزني به آن رسيد تنها كاهش اشتها است آن هم يك عامل بازدارنده سطحي و قابل برگشت‌پذير است. براي اثبات اين مسئله كافي است درمان شونده براي مدت كوتاهي طب سوزني را قطع كند خودش متوجه مي‌شود كه بي‌اشتهايي كه در دوره درمان داشته كاملاً برداشته مي‌شود و پرخوري بازمي‌گردد.

نكته مهم در مورد طب سوزني اينجاست كه اين طب جز درمان بيماري‌ها برخلاف تبليغاتي كه مي‌شود در درمان چاقي، افسردگي، كوتاهي قد و رفع چين و چروك پوست ذره‌اي تأثير ندارد. پس توصيه مي‌كنم اگر بيماران مبتلا به چاقي دنبال روش ميانبري براي درمان مي‌گردند روي طب سوزني حساب باز نكنند چون نتيجه نمي‌گيرند و بيخود براي خودشان هزينه مي‌تراشند.


«كم كالري»ها هم جواب ندادند!

آريا جنابي، نفرولوژيست

براساس تجربه‌اي كه دارم شاهد هستم بعضي از بيمارانم اصرار بر رژيم كم كالري دارند غافل از اينكه يكي از شرايط استفاده از اين نوع رژيم بستري شدن بيمار است چون ما ناچاريم سطح كالري دريافتي بيماران چاق را از 4 هزار كيلو كالري به 80 تا 200 كيلو كالري برسانيم كه در اكثر موارد بيمار قدرت تحمل چنين كاهشي را ندارد و به كما مي‌رود. اگر از دسته بيماران چاقي هستيد كه به خاطر گفته‌هاي مردم عادي فريب اين نوع رژيم را خورده‌ايد توصيه مي‌كنم كمي در مورد عوارض اين نوع رژيم پرس و جو كنيد و بعد دست به كار شويد. كاهش بسيار شديد ريزمغذي‌ها، موادمغذي و چربي‌هاي بدن در دوره استفاده از اين رژيم باعث ايجاد سنگ صفرا، مشكلات كليوي و كاهش ميزان هوشياري بيمار مي‌شود كه در نهايت سلامت و سطح هوشياري بيمار به شكل فاجعه‌آميزي كاهش پيدا مي‌كند. همه اين عوارض و سختي‌هاي استفاده از اين نوع روش درمان به كنار، شما وقتي متوجه بيهوده بودن اين همه سختي‌ها و زجرها مي‌شويد كه فقط چندماه بعد از استفاده از رژيم كم كالري متوجه شويد كه وزن، سوخت و ساز و دريافت كالري بدن‌تان به روال سابق برگشته و اين روش درمان هيچ تأثير ماندگاري در بدن‌تان ايجاد نكرده است.


قيد كربوهيدرات‌ها را نزنيد

مبينا بهرام وند، متخصص تغذيه

نه تنها براساس نسخه‌پيچي‌هاي عاميانه و خاله زنكي حتي به هيچ وجه براساس رژيم پزشكي كه بدن شما را كاملاً از دريافت موادكربوهيدراتي منع مي‌كند عمل نكنيد چون هر پزشك عاقلي مي‌تواند درك كند كه پايين آمدن بيش از حد دريافت مواد كربوهيدراتي و نشاسته‌اي مي‌تواند باعث افزايش اسيداوريك خون شود كه در نهايت منجر به نقرس، مشكلات شديد كليوي، افزايش كلسترول خون و ايجاد بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود. حذف كربوهيدرات‌ها از برنامه غذايي مي‌تواند سبب بروز سرطان شود چون در اين رژيم فيبرها كه جزء خوراكي‌هاي بازدارنده سرطان هستند از سبدغذايي حذف مي‌شوند. فراموش نكنيد حتي دليل چاق بودن هركس نسبت به ديگري متفاوت است اگر يكي با كاهش كربوهيدرات بدنش مي‌تواند لاغر شود اين دليل براين نيست كه توده اضافي بدن شما هم با كم شدن كربوهيدرات بدن‌تان حذف شود.

 

انواع مشكلات قلبي و ديابت با رژيم‌هاي شيك

دكتر منوچهر قاروني، متخصص قلب و عروق

اگر برنامه رژيمي كه در اختيارتان قرار گرفته فاقد هرنوع كربوهيدرات است و در آن مصرف پروتئين به كمترين حد ممكن رسيده اما حجم مواد چربي آن بالاست رژيم شما از نوع رژيم‌هاي جديد با اسم كتوژنيك است. اين رژيم‌ها برخلاف ساير برنامه‌هاي غذايي در مدت كوتاهي كاهش وزن خوبي براي بيمار به دنبال خواهد داشت اما از آنجا كه هيچ راحتي بي‌ضرر نيست همه كساني كه از اين رژيم استفاده كرده‌اند به ديابت نوع‌2، يبوست طولاني مدت و افزايش مقاومت بدن نسبت به انسولين مبتلا شده‌اند كه بسيار سخت درمان مي‌شود. از طرف ديگر رژيمي با اسم دهان پر انكينز هم تا مدت‌ها جزء تبليغات شبكه‌هاي ماهواره‌اي بود؛ رژيمي كه با پروتئين‌هاي مصرفي بالا و كاهش كربوهيدرات و چربي به ويژه اسيدهاي چرب اشباع باعث ايجاد بيماري‌هاي قلبي و عروقي در بدن بيمار مي‌شد. كمبود موادحاوي ويتامين‌ها و فيبر هم براساس عمل به اين رژيم باعث اختلال در املاح و الكتروليت‌هاي شناور بدن مي‌شود كه مستقيماً روي مغز تأثير مي‌گذارد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر