کد خبر: 680502
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص اظهارات دو تن از نمایندگان مجلس در خصوص وارد کردن اتهام زمین خواری به اوقاف و طرح شبهه پیرامون تعداد امامزادگان پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی ، معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز سه شنبه 22 مهرماه در نشست خبری با حضور خبرنگاران با بیان اینکه ستاد صیانت بر حسن اجرای نیات واقفین در سازمان اوقاف بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای امینانه نیات واقفان ،تشکیل شده است ، اظهارداشت : یکصد هزار موقوفه در کشور وجود دارد که توسط این ستاد تمامی نیات آنها بررسی و برای اجرا اقدام شد.
وی با اشاره به اینکه این ستاد تمامی اسناد موقوفات کشور را مجددا بازخوانی و بازنویسی کرد ، افزود : اسناد موقوفات کشور جز اسناد تاریخی محسوب می شوند و جزو غنی تیرن نسخ خطی و تاریخی هستند که توسط اهالی فن بازخوانی و بازنویسی شدند.
حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه بازنویسی اسناد وقفی در مجموع در قالب 510 هزار صفحه جمع بنید شد ، گفت: تمامی اسناد وقفی براساس فیلدهای مختلف اطلاعاتی همچون نیات واقفان در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف ثبت شد که در مجموع 800 نوع نیت از اسناد استخراج شد که شامل 312 هزار فراوانی نیت شد.
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اجرای نیات واقفان در برخی موارد براساس نظر واقف مترتب بر شروطی است که باید از اسناد احصا می شد ، افزود : در مجموع 7 میلیون 811 هزار شروط اجرای نیت از اسناد وقفی کشور بدست آمد و در سامانه جامع موقوفات ثبت شد.
وی ادامه داد: در مجموع 10 میلیون فیلد اطلاعاتی در خصوص موقوفات کشور از اسناد وقفی بدست آمد و در سامانه جامع موقوفات ثبت شد و در مرحله بعدی اطلاعات رقبات هر موقوفه اعم از ؛ موقعیت جغرافیایی ، وضعیت سند اجاراه ، میزان عرصه و عیان و ... مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت نزدیک به 156 میلیون فیلد اطلاعاتی وارد سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه گردید.
حجت الاسلام حاتمی با اشاره به اینکه سامانه جامع سازمان اوقاف هم اکنون دارای میلیون های فیلد اطلاعاتی است ، تصریح کرد : برای اجرای نیات واقفان این سامانه بعنوان یک گنجینه در اختیار اوقاف قرار دارد.
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ارتباط مناسب این سازمان با قوه قضائیه افزود : هم اکنون 8 هزار پرونده موقوفات کشور در محاکم قضایی در خال بررسی است و سالیانه تعدادی پرونده از این تعداد کم و تعدادی به آن افزوده می شود .
وی با اشاره به اینکه 12 هزار پرونده قضایی در خصوص موقوات وجود داشت که با تلاش های فراوان به 8 هزار پرونده کاهش یافته است ، گفت : در محاکم قضایی 9هزار و 168 مورد حکم قضایی به نفع اوقاف و در جهت جلوگیری از تضییع حق موقوفات صادر شده است و در خصوص 2500 رای قضایی نیز احکام اجرایی شده که در مواردی تبعات فراوانی برای اوقاف به همراه آورده است و در حدود ده درصد از پرونده ها نیز حکم به سود شاکیان اوقاف صادر شده است.
حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه در خصوص اجرای نیات واقفان مهندسی صورت پذیرفت ، تصریح کرد: طرح هایی یکپارچه برای اجرای برخی نیات موقوفات در خصوص ازدواج جوانان ، اعزام زائران به حرم رضوی و حرم حسینی ، کمک به بیماران و کمک به تحصیل دانش آموزان طراحی شد .
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص ارتباط این سازمان با مجلس شورای اسلامی گفت : این سازمان ارتباط خوب و صمیمی با مجلس شورای اسلامی بویژه ریاست محترم مجلس، فراکسیون وقف و کمیسیون های مختلف بویژه کمیسیون فرهنگی دارد که نتایج این تعامل در مصوبات مجلس در خصوص اوقاف بخصوص مصوبه اوراق وقف مشهود است.
وی ادامه داد: مرحله دوم فروش اوراق وقف که از مصوبات خوب و مهم مجلس شورای اسلامی است در خصوص احداث بیمارستان های تخصصی سرطان در شهر ری و شیراز از روز عید غدیر در بانک های ملت آغاز شد که از برکات تعامل اوقاف با مجلس است.
حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه برخی پرونده های موقوفه خواری که ارزش چند هزار میلیاردی دارد که در حال بررسی در محاکم قضایی است ، گفت : بیش از 100 پرونده کلان ملی در اوقاف مطرح است که تنها در یکی از آنها وضعیت اراضی به مساحت دو هزار هکتار مشخص خواهد شد که در این خصوص برخی از افراد بدنبال گرفتن حکم علیه اوقاف هستند که قوه قضاییه نظارت دقیق بر آن دارند.
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اخیرا برخی صحبت ها در خصوص زمین خوار بودن اوقاف مطرح شده است ، گفت : لازم است بگوییم اوقاف زمین دار بزرگ است و با وجود این همه زمین نیازی به زمین خواری ندارد و برخی با این اظهارنظرها بدنیال سیاه نمایی علیه اوقاف هستند و باید دید چه سودی از این سیاه نمایی می برند ؟
وی با اشاره اینکه اوقاف دلگرم به اعتماد مردم است و این اعتماد درحال افزایش است و نشانه آن افزایش ثبت وقف های جدید است ، گفت : میزان ثبت وقف های جدید نسبت به گذشته 10 برابر شده است و در شش ماه نخست امسال 1800 وقف جدید در کشور ثبت شده است .
حجت الاسلام حاتمی با انتقاد از اظهار نظر دو تن از نمایندگان مجلس گفت : نمایندگان محترم نباید در خصوص برخی مطالب که اطلاعاتی ندارند اظهار نظر کنند و من خواستارم اگر مستنداتی دارند ارائه کنند و تنها به جوسازی های رسانه ای نپردازند.
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه همچنین به تعداد امامزادگان کشور شبهه وارد کرده اند ، افزود : اولا باید گفت در گذشته هیچ اطلاعات و آماری از امامزادگان وجود نداشته که نسبت به آن وضع کنونی را مقایسه کرد و ثانیا سازمان اوقاف برای اولین بار تمام اطلاعات امامزادگان کشور بر اساس سه مبنای ، مستندات تاریخی ، شیاع محلی (شناخته شده بقعه توسط مردم به عنوان امامزاده) و وجود بارگاه و بقعه به عنوان محل رجوع مردم جمع آوری کرد .
وی اضافه کرد : اگر آنها اطلاعات و آماری دارند در این خصوص ارائه کنند اما سوال این است چرا باید بحثی از لسان نماینده مجلس خارج شود که دستاویز رسانه های معاند خارجی شود ؟
حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه هیچ امامزاده ای جدید ساخته نشده است ، افزود : در سال 89 تنها 800 امامزاده کشور امکان پذیرش زائر و اجرای برنامه های مذهبی را داشت اما با برنامه های عمرانی هم اکنون 2330 امامزاده این امکانات را داراست و بنا داریم این امکانات را در تمامی 8051 بقعه متبرکه کشور تسری دهیم.
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سازمان اوقاف در سال های اخیر امامزادگان و بقعه های متبرکه مخروب کشور را بازسازی کرده است ، گفت : برخی از این اماکن متبرکه کشور متعلق به امامزادگان نیست بلکه افراد معروف هستند همانند بقعه جوانمرد قصاب و بقعه شیخ صدوق  در شهر ری و بقعه علی ابن مهزیار در اهواز که امامزاده نیستند اما مورد احترام و رجوع مردم هستند و مدیریت آنها با اوقاف است.
وی با طرح این سوال که برخی نمایندگان برچه اساس و اطلاعاتی اظهار نظر می کنند ، گفت : در ماده 91 قانون نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس آمده است که نمایندگان در اظهارنظرات خود آزاد هستند اما نباید اظهاراتشان هتک حرمت و وارد کردن اتهام به دیگران باشد ،سوال این است آیا اظهارات اخیر، هتک حرمت به اوقاف ، وارد کردن اتهام به این نهاد ممتاز دینی و تضییع حقوق وقف نیست ؟
حجت الاسلام حاتمی با اشاره به اینکه رئیس محترم قوه قضاییه در سخنرانی اخیر خود گفت : نمایندگان مجلس حق ندارند همه را متهم کنند و مباحث مطرح شده در کمیسیون های خود را علنی کنند ، تصریح کرد : سوال ما این است ، اولویت امروز مردم کشور تعداد امامزادگان کشور است یا بعنوان نماینده مردم وظیفه دارند برای بهبود معیشت ، اشتغال و ... تلاش کنند؟
 معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برخی نمایندگان مطرح کرده اند ، اوقاف پاسخ نامه های ما را نمی دهد ، گفت : سازمان اوقاف در تمامی موارد به صورت مکتوب پاسخ داده است ، اما سوال این است شما در پیشگاه خداوند چگونه پاسخ خواهید گفت؟
وی با بیان اینکه بیشترین دستگاه های نظارتی بر عملکرد اوقاف نظارت دارند ، اضافه کرد: علاوه بر دستگاههای نظارتی دولتی ، بازرسی دفتر مقام معظم رهبری ، متولینان موقوفات و مردم و اداره تحقیق سازمان اوقاف بر عملکرد این سازمان نظارت دارند.
حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه اطلاعات امامزادگان براساس سه مبنای مطرح شده در دایره المعارف بقاع متبرکه به صورت مکتوب ، سامانه جامع موقوفات کشور و پرتال جامع امامزادگان درج شده است ، افزود : پرتال جامع امامزادگان در اختیار همگان است و می توانند اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص امامزادگان را از آن بدست آورند.
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : سازمان اوقاف خود متولی برخورد با بدعت های غلط است و بطور مثال در برخی مناطق استان گیلان مردم به درختان پارچه می بستند که اوقاف برخورد کرد و در مواردی حتی درختان را قطع کرد .
وی با بیان اینکه اوقاف یک وظیفه پاسخگویی رسمی دارد ، تصریح کرد : رئیس سازمان اوقاف برای پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حضور یافت و کارشناسان متعددی نیز در کمیسیون ها حاضر شدند اما این کمیسیون از توضیحات قانع نشد و راهکار نیز ارائه کردیم که کمیسیون اصل 90 باید با طرح مسئله در صحن علنی یا مجامع رسمی موضوع را مرتفع کند.
حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه برخی ممکن است به رفتار یکی از مستاجران موقوفات گلایه هایی داشته باشند، گفت : اوقاف یک میلیون و 400 هزار مستاجر در سراسر کشور دارد که با هریک براساس یک قرارداد در ارتباط است و بر فعالیت آنها نظارت دارد و اگر مستاجری خلافی کند ، موجر را محکوم نمی کنند .
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : ممکن است یکی از مستاجران اوقاف ساخت و سازی داشته که نمایندگان گلایه هایی دارند، اما باید گفت اوقاف مرجع صدور مجوز ساخت و ساز نیست و اگر آن فرد مجوز ساخت و ساز داشته که باید با نهاد صادر کننده مجوز برخورد شود و اگر بدون مجوز بوده ، باید با آن فرد برخورد شود.
وی با بیان اینکه بیشترین زمین خواری کشور در حوزه منابع طبیعی صورت می گیرد ، افزود : سازمان اوقاف و سازمان منابع طبیعی برای حل یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی مورد اختلاف خود تفاهم نامه ای امضا کرده اند که تاکنون یک میلیون هکتار از آن تعیین تکلیف شده اند و حد و مرز املاک مشخص شده است.
حجت الاسلام حاتمی در پایان با بیان اینکه ستاد صیانت از اراضی در اوقاف ایجاد شده است، گفت: سازمان اوقاف بیشتری تعامل را در این خصوص با سازمان منابع طبیعی دارد و کارگروه های ملی و استانی برای این امر ایجاد کرده است پس چگونه ممکن است اوقاف به منابع طبیعی تعرض کند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار