کد خبر: 678759
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
آيا طلا ارزان‌تر مي‌شود؟
آمار اميدوار‌‌كننده از اقتصاد امريكا در كنار بهبود نسبي بازارهاي حوزه يورو همچنين كاهش تقاضا از سوي دو خريدار عمده يعني چين و هند باعث شده تا تقاضا براي خريد و نگهداري طلا با افزايش ريسك همراه شود
علي طالب‌زاده
آمار اميدوار‌‌كننده از اقتصاد امريكا در كنار بهبود نسبي بازارهاي حوزه يورو همچنين كاهش تقاضا از سوي دو خريدار عمده يعني چين و هند باعث شده تا تقاضا براي خريد و نگهداري طلا با افزايش ريسك همراه شود. خريد اوراق بهادار در بازارهاي مطرح دنيا يكي از دلايل بهبود اقتصاد دنياست. از سوي ديگر تقويت ارزش دلار در دنيا نيز در هفته‌هاي اخير باعث شده تا بازار طلا بيش از پيش پالس‌هاي منفي دريافت كند.
به گزارش جوان قيمت طلا در آخرين روز كاري بازارهاي جهاني با 15/23 دلار كاهش 42/1191 دلار معامله شد كه كه نسبت به سه ماه گذشته 11 درصد كاهش ارزش داشته است.
 قيمت طلا در معاملات روز جمعه پس از انتشار آمارهاي قوي از اقتصاد امريكا، 8/1 درصد ارزش خود را از دست داد و براي نخستين بار در سال 2014 به كمتر از 1200 دلار سقوط كرد.
 همچنين ارزش دلار به دنبال انتشار اين آمار بالا رفت. انتشار آمارهاي قوي از اقتصاد امريكا، انتظارها براي افزايش نرخ بهره بانكي از سوي فدرال رزرو در سال آينده را بالا برده است.
شاخص دلار از ابتداي سال تا كنون، ۷ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. بهبود اقتصاد امريكا به اعتقاد تحليلگران نشانه پيشي گرفتن اين كشور از اقتصاد ژاپن، اروپا و ديگر نقاط است. اين افزايش تقاضاي دلار، نمي‌توانست در ديگر زمان‌ها مورد استقبال اروپا و ژاپن قرار گيرد.
از ديد تحليلگران افت بهاي ارزهاي جهاني مربوط به امريكا، نقش سپر سياست اقتصادي ضد سيكلي، پشتيبان صادرات و افزايش اطمينان جهاني را ايفا مي‌كند. اين موضوع به خصوص در مورد مناطقي نظير حوزه پولي يورو، منطقه‌اي كه اخيراً زياد در تقلا بوده است، صدق مي‌كند.
براي آن دسته از افرادي كه زياد با لحن اقتصادي آشنا نيستند، به عبارت ساده بايد گفت، افزايش ارزش دلار امريكا به اقتصادهايي مثل اروپا كه در آن رشد به خصوص ضعيف است، به حركت صادرات كمك مي‌كند و در عوض افزايش اعتماد مصرف‌كننده را به دنبال دارد.
عوامل پشت پرده ارزش دلار نسبت به گذشته تفاوت دارند. بدين ترتيب، برخلاف سال ۲۰۰۹ كه افزايش تقاضاي سرمايه‌گذاران در اسناد خزانه‌داري امريكا در اوج بحران اقتصادي باعث افزايش ارزش دلار شد، اكنون اين افزايش ارزش بر پايه عملكرد بهتر اقتصاد اين كشور در مقايسه با ديگر كشورهاست.  اين پاييز ميل به خريد سكه و شمش در همه جاي دنيا زياد است. هفته گذشته فروش ضرابخانه ايالات متحده امريكا به بيشترين ميزان در سال جاري رسيد و فروش ماه سپتامبر را به دو برابر ماه اوت بالا كشيد.
همچنين ماه گذشته روند صعودي مشابهي در خريد سكه و شمش ضرب شده در ضرابخانه perth ثبت شد كه ۸۰ درصد مشتريان آن را چيني‌ها تشكيل داده بودند. به نظر مي‌رسد سوپر ثروتمندها طلا جمع مي‌كنند.
در Perth استراليا بزرگ‌ترين فروش مربوط به شمش يك كيلوگرمي است كه با قيمت امروز هر يك بالغ بر ۴۵۰۰۰ دلار است.
خريداران مي‌گويند براي بيمه روز مبادا و با در نظر گرفتن فروپاشي بازار، طلا مي‌خرند. اما يكي ديگر از دلايل روي آوردن آنها به بازار، در حال حاضر سقوط بهاي اونس اين فلز ارزشمند به ۱۲۰۰ دلار است.

  منطق سرمايه‌گذاري
آيا اين‌كار منطقي است؟ در بازار سرمايه‌گذاري اكثر سرمايه‌گذاران فقط بعد از يك دوره صعودي قيمت‌ها، احساس آرامش مي‌كنند چون مي‌دانند آينده بازار به اين سمت حركت مي‌كند.
اگر دقت داشته باشيم مي‌بينيم مقدار پولي كه روانه بازار ضرابخانه Perth استراليا و امريكا مي‌شود، در مقايسه با مقدار سرمايه در بازار بورس و اوراق قرضه، مقدار ناچيزي است. بنابراين چيزي كه در چشم سرمايه‌گذار جالب توجه است، روند افزايشي است نه مقدار سرمايه.
اگر فروش سكه و شمش بالا گرفته است پس چرا قيمت‌ها رو به كاهش است؟ پرسش خوبيست. به دليل اينكه بهاي اين فلز در جايي به نام بورس فلزات كه به تازگي در چين هم راه‌اندازي شده، تعيين مي‌شود.
در حال حاضر ارزش دلار روند صعودي در پيش گرفته و تأثير اين امر بر قيمت فلزات و ساير كالاهايي كه به دلار مبادله مي‌شوند، خوب نيست. اين شرايط تا چه زماني ادامه دارد؟
معمولاً نبايد زياد طولاني‌مدت باشد زيرا به دست آوردن نيروي مافوق طبيعي اقتصاد امريكا، اين كشور را بي‌رقيب كرده و باعث كاهش سود چندمليتي‌هايي شده كه درآمدشان به ارز ديگري است اما بايد آن را به دلار امريكا گزارش دهند. افزايش ارزش دلار همچنين مي‌تواند نشانه ضعف اقتصادي خارج از سرزمين امريكا باشد.
اين دوران براي دارندگان نقره و طلا نگران‌‌كننده است. ميل زياد به خريد سكه نشان مي‌دهد بازار در كوتاه‌مدت چه مسيري پيش رو دارد اما آينده را نشان نمي‌دهد.
اگر سيستم‌هاي مالي جهاني دوباره دچار بحران شوند، اوراق در تهديد است و تنها چيزي كه داشتنش در چنين شرايطي يعني سرمايه و پشتيبان، طلا و نقره خواهد بود.

  احتمال كاهش بيشتر قيمت سكه و طلا
در بازار داخلي نيز طلا روزهاي خوبي را به لحاظ قيمتي طي نمي‌كند. سكه با افت محسوسي همراه شده است. در همين باره رئيس اتحاديه كشوري فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به كاهش قابل توجه قيمت جهاني هر اونس طلا تا ۱۱۹۱ دلار از شهروندان خواست حتماً از واحدهاي مجوزدار خريد كنند.
محمد كشتي آراي در مصاحبه با راديو اقتصاد افزود: نرخ سكه بهار آزادي طرح قديم و جديد ۹۲۶ هزار تومان است و بازهم احتمال تغيير قيمت وجود دارد.
وي گفت: شهروندان براي اينكه از كيفيت و استاندارد خريد طلا مطمئن باشند، حتماً از واحدهاي داراي پروانه كسب و كار خريد كنند تا در صورت برخورد با مشكل، امكان پيگيري و فرصت جبران فراهم باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار