کد خبر: 676940
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
كاروان ايران به رتبه هشتم جدول صعود كرد
سعيد احمديان
يك طلا و دو نقره ووشو، يك نقره وزنه‌برداري، يك نقره شمشيربازي و يك برنز بانوان در قايقراني سهم كاروان ايران در روز پنجم بازي‌هاي آسيايي اينچئون بود تا جمع مدال‌هاي ايران به دو طلا، شش نقره و دو برنز برسد و تا رده هشتم در جدول بالا بياييم. 
يك طلايي از 3 طلا!
 
ورزشگاه دالمز اينچئون سه شنبه شب مي‌توانست هت‌تريك وشوو‌كاران ايراني را در كسب طلا ثبت كند. سه فيناليست و سه شانس طلا و در نهايت سهم كاروان ايران يك طلا بود و دو نقره؛ طلايي كه محسن محمد‌سيفي گرفت و نقره‌اي كه الهه وريان و حميدرضا لادور تا فرياد شادي سيفي، چهره غمگين منصوريان و فرياد اعتراض لادور در قاب عكس‌هاي عكاسان ثبت شود.
 
 
 
«نمي‌دانيد در شش ماه گذشته چقدر سختي و عذاب كشيدم.» محسن محمد‌سيفي در حالي اين را مي‌گويد كه هنوز نفس نفس مي‌زند، تنها چند دقيقه پيش بود كه با بالا بردن دست او روي تاتامي، ايراني‌هاي حاضر در ورزشگاه دالمز اينچئون هم بالا پريدند. حالا او اولين طلايي مرد ايران در بازي‌هاي آسيايي است و تعداد طلا‌هاي ايران را به دو رسانده است و او و نجمه خدمتي تا امروز تنها طلايي‌هاي كاروان ايران در اينچئون هستند. سيفي برنده يك مبارزه جانانه بود و روي تاتامي آنچنان برتر از حريف قزاقش بود كه ديگر ناداوري هم نتواند مانع شود تا مدالش را به ديگري بدهند. در حالي كه با مشت به سينه مي‌زند و قدرتش را به رخ حريفانش مي‌كشد، حرف هايش را ادامه مي‌دهد: « هيچ كس نمي‌داند كه در شش ماه گذشته چقدر عذاب و سختي كشيدم و خوشحالم كه جواب زحماتم را ديدم. » همان سختي‌هايي كه منهاي فوتبالي‌ها هميشه با آن كنار آمده‌اند و ساخته‌اند و با مدال گرفتن شان مسئولاني را شرمنده مي‌كنند كه كمتر از فوتبال، آنها را تحويل مي‌گيرند اما در عوض مدال‌هاي رنگارنگ از منهاي فوتبالي‌ها مي‌خواهند. حرف‌هايش را ادامه مي‌دهد. مي‌گويد اين مدال را به روح پدر و مادرش تقديم مي‌كند، آنها كه امروز نيستند تا موفقيتش را ببنند: «اين مدال را به روح پدر و مادرم كه از دنيا رفته‌اند و جايشان خالي است تقديم مي‌كنم. »دقايقي بعد تماشاگران حاضر در ورزشگاه دالمز سكوت كرده‌اند و با رفتن سيفي روي سكوي اول، پرچم ايران، بالاتر از قزاقستان و چين بالا مي‌رود و نواي سرود ملي ايران سالن را پر مي‌كند؛ صحنه‌اي به يادماندني و لذت‌بخش كه غرور ايراني‌ها حاضر در سالن را زنده مي‌كند. 
 
 طلايي كه نقره شد
 
چند ساعت بعد از ووشو، همه نگاه‌ها به سالن سنوهاك جيمنازيوم اينچئون بود، محل رقابت‌هاي وزنه‌برداري و وزنه زدن كيانوش رستمي و رسول تقيان در دسته 86 كيلو. همه از استارت وزنه‌برداري براي درو كردن مدال‌ها مي‌گفتند. رستمي نقره المپيك در كارنامه‌اش بود و شانس اول طلا. همين بود كه كيومرث هاشمي رئيس كميته ملي المپيك هم به سالن آمده بود اما همه چيز طبق پيش‌بيني‌ها پيش نرفت. تا دو حركت آخر همه خودشان را براي ثبت طلاي سوم كاروان ايران آماده كرده بودند اما كمتر كسي انداختن وزنه 212 كيلويي و درخشش غافلگير كننده وزنه‌بردار چيني را باور مي‌كرد، اما طلاي رستمي در كمتر از چند دقيقه نقره شد تا او مات و مبهوت روي سكو بنشيند. حسرت از دست رفتن خوش‌رنگ‌ترين مدال آن قدر برايش سخت بود كه لحظه مات و مبهوت تنها به روبه‌رو خيره شود: « اصلاً باور نمي‌كنم كه نقره گرفتم. وقتي رنگ مدالم عوض شد، نزديك بود سنكوب كنم. هيچ وقت اين اتفاق در زندگي‌ام رخ نداده بود.»
 
 
آن سو حسين رضازاده هم سري به نشانه تاسف تكان مي‌دهد. رضا‌زاده هم در حرف‌هايش تلنگري به ملي‌پوشان مي‌زند: «وزنه‌برداران ما بايد مسابقات را جدي بگيرند و به راحتي طلا و برنز را از دست ندهند. » رستمي نقره مي‌گيرد و تقيان ديگر نماينده ايران در اين وزن چهارم مي‌شود تا انتظارها براي كسب طلاي وزنه‌برداري ادامه داشته باشد. 
 
 طلايي براي زخم زندگي
 
«روي مدالم براي تأمين زندگي‌ام حساب باز كرده بودم اما بي‌عدالتي داوران آن را از من گرفت.» فروتن گل آرا با بغض اين را مي‌گويد، دقايق بعد از آنكه در اولين مبارزه‌اش به بوكسور تايلندي باخت تا با بازي‌هاي آسيايي خداحافظي زود‌هنگامي داشته باشد. وقتي مي‌خواهد سوار اتوبوس براي بازگشت به دهكده شود از همه عذرخواهي مي‌كند از ناطق نوري رئيس فدراسيون گرفته تا همه ملي‌پوشان. كنارمان مي‌آيد و سفره دلش باز مي‌شود. مي‌گويد بچه مراغه است و با كارگري نان خانواده را مي‌دهد. روي پادش مدال حساب باز كرده بود تا به زخم‌هايش بزند اما ناداوري داوران نگذاشت: «با تمام توان جنگيدم، راند اول و سوم برتر بودم اما حقم را به سادگي خوردند تا زحمات چند ساله‌ام از دست برود. نمي‌دانم تا كي اين بي‌عدالتي‌ها مي‌خواهد ما ورزشكاران را قرباني كند.»
 
سليمي وارد مي‌شود
 
امروز و فردا در حالي ورزشكاران ايران در رشته‌هاي مختلف به ميدان مي‌روند كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به بازي تيم ملي واليبال با هنگ كنگ و هند در روزهاي پنج شنبه و جمعه و همچنين وزنه زدن بهداد سليمي در روز جمعه اشاره كرد. در ديگر رقابت‌هاي ديروز مهدي انصاري در ماده 100 متر پروانه نوزدهم شد و آريان نسيمي شاد در ماده 100 متر قورباغه بيست و چهارم شد. تيم 4 در 100 متر ايران هم به عنوان نهمي رسيد. در تيراندازي بانوان با تفنگ خفيف درازكش 50 متر مه‌لقا جام بزرگ رتبه چهارم را به دست آورد و دينا فرزادخواه 31 و الهه احمدي 34 شدند. در قايقراني عاقل حبيبيان امروز در روئينگ تك نفره سبك وزن چهارم شد. تيم روئينگ چهار نفره بانوان برنز گرفت. نازنين رحماني در روئينگ تك نفره چهارم شد. تيم چهار نفره مردان هم با عنوان چهارمي به كار خود پايان داد. احمد احمدي در بادباني در پايان دور سوم نهم شد. در بدمينتون ثريا آقايي در قسمت انفرادي بدمينتون بانوان در اولين بازي حريف مغولستاني را شكست داد. تيم ملي بسكتبال هم در نخستين بازي خود در بازي‌هاي آسيايي مقابل هند با نتيجه 76 بر 41 به برتري دست يافت و راهي مرحله يك چهارم نهايي شد. در هندبال، ايران برابر عمان با نتيجه 26 بر 25 برابر حريفش مغلوب شد. ايران امروز در دومين بازي مرحله دوم بازي‌هاي آسيايي 2014 به مصاف كره‌جنوبي مي‌رود. در ژيمناستيك خناري‌نژاد در فينال دار حلقه هشتم شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار