کد خبر: 670392
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
نگاهي به فراز و فرودهاي بازيكنان خارجي در ليگ ايران
فوتبال ايران در سال‌هاي گذشته بازيكنــان خارجي زيادي به خودش ديده است كه در گزارش زير به بررسي عملكرد آنها پرداخته‌ايم.
سعيد احمديان
   اولين خارجي
اولين بار در ليگ تخت جمشيد پاي بازيكنان خارجي به ايران باز شد. اولين بازيكن خارجي فوتبال ايران ويليام جيمزمك لروي اهل انگلستان بود كه با داشتن ۱۹ سال سن در اوايل سال ۱۳۵۶ از تيم دوم ليورپول به تيم پرسپوليس تهران آمد ولي حضورش در فوتبال ايران بسيار كوتاه بود. ويلي سال ۱۳۵۶ حضور بسيار كوتاهي در پرسپوليس داشت و يك گل هم در ليگ تخت جمشيد به ذوب آهن زد. او با ۳۰ بازي ملي براي نيوزلند، در جام جهاني ۱۹۸۲ نيز بازي كرد.

  معروف‌ترين‌ها
در بين بازيكنان خارجي كه از سال 56 تا الان در فوتبال ايران بازي كرده‌اند، نام چهره‌هاي مشهوري هم ديده مي‌شود. آلن ويتل را مي‌توان يكي از برجسته‌ترين بازيكناني دانست كه تا امروز در تيم‌هاي ايراني بازي كرده است. اين مهاجم مو طلايي اسطوره اورتون بود و در تيم‌هاي اورتون، كريستال پالاس و تيم ملي انگليس هم بازي كرده بود. او پس از سال‌ها بازي درتيم اورتون در سال ۱۳۵۶ به تيم پرسپوليس تهران پيوست. ويتل در پنجمين دوره جام تخت جمشيد با ۹ گل زده نفر سوم گلزنان ايران شد.  تاربيو وست مدافع مشهور تيم ملي نيجريه كه سابقه بازي در اينترو ميلان ايتاليا و حضور در تيم‌هاي آلماني و انگليسي در سال‌هاي آخر بازيگري‌اش را داشت ديگر چهر ه مشهوري است كه سال 86 به تيم پيكان پيوست. وست با رنگ كردن موهايش به رنگ پيراهن تيمش، معروف به كارهاي عجيب بود. پائولو آلميدا سانتوس هم مشهورترين بازيكن برزيلي فوتبال ايران بوده كه سه سال پيش به تيم صباي قم پيوست اما در قم بيشتر يك نيمكت‌‌نشين بود. آلميدا قبل از حضور در صبا 11 بازي براي تيم ملي برزيل انجام داده و براي تيم‌هاي مشهور كشورش سانتوس و كورينتيانس بازي كرده بود.

  بهترين‌ها
در طول اين سال‌ها بازيكناني هم بودند كه اگر چه نام مشهوري در فوتبال دنيا نداشتند اما كيفيت خوبي از خودشان نشان دادند تا در جمع برترين‌هاي ليگ ايران قرار بگيرند. لئون استپانيان در سال ۱۳۷۴ براي بازي در تيم آرارات از ارمنستان به تهران آمد. او سپس ۱۰ سال براي سپاهان اصفهان بازي كرد و تا پايان حضورش در ايران به فوتبال اصفهان وفادار ماند. آرمناك پطروسيان دروازه‌بان تيم ملي ارمنستان از مهم‌ترين عوامل قهرماني سپاهان در دومين دوره ليگ برتر فوتبال ايران بود. عماد رضا از پر افتخارترين بازيكنان تاريخ فوتبال آسياست. اوگلزن‌ترين بازيكن خارجي در تاريخ ليگ برتر ايران محسوب مي‌شود.  ابراهيم توره ديگر ستاره سرشناس خارجي ليگ ايران بود. اين مهاجم اهل سنگال از وداد مراكش به پيكان پيوست و بعداً به پرسپوليس و سپاهان رفت و در ادامه از تيم مشهور موناكو سر در آورد. نمي‌شود از برترين بازيكنان خارجي نام برد و نامي از فابيو جانواريو نبرد. اين هافبك برزيلي از تيم بلنسس در دسته برتر فوتبال پرتغال به فولاد اهواز پيوست. اين هافبك خلاق، در ايران براي استقلال و سپاهان هم بازي كرد و يكي از ستاره‌هاي اين تيم‌ها بود.  ايگور كاسترو از كوريتيبا در سري B فوتبال برزيل به ذوب آهن اصفهان آمد و چند سال پيش يكي از ستاره‌هاي ذوب آهن بود. عيسي ترائوره اهل مالي كه هفت سال است در تيم‌هاي مختلف ايران توپ مي‌زند نيز از جمله برترين خارجي‌هاي تاريخ ليگ برتر فوتبال ايران بوده است.

  بدترين‌ها
البته بخش زيادي از خارجي‌هايي كه در ليگ ايران در سال‌هاي گذشته بازي كرده‌اند يا بازيكنان معمولي بوده‌اند يا آنقدر بد بوده‌اند كه خيلي‌ها در فوتباليست بودنشان شك كرده‌اند. فابريتيسو و رافائل گومز برزيلي را مي‌توان جزو بدترين خريدهاي خارجي تاريخ استقلال به حساب آورد، طوري كه فابريتسيو در پاسخ به انتقادات، جمله‌اي ماندگار را به زبان آورد و گفت: «اگر تكنيك داشتم كه به ايران نمي‌آمدم مي‌رفتم بارسلونا!»كارلوس ريوه‌را و خوزه تورس اين دو پانامايي در سال ۸۴ به پرسپوليس آمدند. آنها جمعاً يك بازي براي اين تيم انجام دادند و به دليل كهولت سن، خيلي زود به كشورشان برگشتند. سامبو چوجي در زمان سرمربيگري علي پروين از نيجريه به پرسپوليس پيوست كه از ساده‌ترين اصول فوتبال بي‌اطلاع بود. پائولو دي كارمو در زمان سرمربيگري افشين قطبي و با اين عنوان كه آقاي گل فوتبال برزيل است به ايران آمد اما بعداً مشخص شد كه عضو يك تيم محلي در برزيل است كه مديرعاملش اهل كره جنوبي است. دي‌كارمو با ده‌ها هزاردلاري كه از پرسپوليس گرفت، در برزيل يك مغازه پرنده فروشي باز كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار