کد خبر: 659010
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
هادی مومنی راوندی
آیت الله حاج شیخ خلیل سروش محلاتی (رضوان الله علیه) در سال 1310 در محلات به دنیا آمد و پس از طی مراحل مقدماتی تحصیل در همان شهر تحصیلات علوم دینی خودش را در قم پی گرفت. ایشان در حلقه اولیه شاگردان حضرت امام خمینی قرار داشت و سال های متمادی از درس های خارج فقه و اصول امام بزرگوار بهره برد.
آیت الله سروش محلاتی که در همان سنین نوجوانی در محلات محضر الهی امام خمینی را درک کرده بود و دین و دانش و عدالت و فقاهت را در وجود او حس کرده بود نقل می کرد در تابستان که امام به شهر محلات سفر کرده بودند و درس اخلاق شروع کرده بودند و علمای شهر هم شرکت کرده بودند امام به روحانیون و علمای محلات گفته بودند « چنانچه شما بخواهید شرکت بکنید من این جلسه را تعطیل می کنم شما باید مقامتان در اجتماع محفوظ باشد ». چنانچه امام از فرستادن صلوات به مناسبت ورود خود به مسجد توسط مومنین جلوگیری می کرد ؛ با این سابقه از درایت اجتماعی و تقوا و وارستگی که در امام سراغ داشت آیت الله سروش محلاتی پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) همه تلاش خود را برای ترویج مرجعیت حضرت امام به کار گرفت.
عالم ربانی آیت الله سروش محلاتی با چنین اعتقاد و ارادت عمیق به شخصیت و راه امام خمینی از سوی رژیم طاغوتی پهلوی سختی ها تحمل کرد. ایشان از سال 1342 به درخواست و اصرار مردم شریف راوند با نامه مهر آمیز حضرت امام خمینی به راوند هجرت نمود. متن نامه امام خمینی بدین قرار است

خدمت عموم اهالی محترم و متدین راوند ایدهم الله تعالی
محترما عرض می شود: مرقوم محترم که حاکی از علاقه اهالی محترم به دیانت مقدسه ومقام روحانیت بود موجب تشکر گردید. توفیق و سعادت حضرات را از خداوند مسئلت می نمایم از جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقه الاسلام آقای سروش «دامت افاضاته» تقاضا کردم که عجالتا تشریف بیاورند و اهالی را مستفیض فرمایند گر چه حوزه علمیه قم به وجود مثل ایشان نیاز دارد و از غیبت ایشان متاثرم و لکن قبول تقاضای اهالی متدین را بر تقاضا و میل خود مقدم داشته و از ایشان تقاضای قبول خواهش اهالی محترم را نمودم. امید است از اخلاق و علم و بیانات ایشان استفاده نموده و از ایشان قدردانی نمائید و احترامات ایشان را مراعات نمائید که موجب رضایت خدای تعالی و تشکر حقیر خواهد بود
والسلام علیکم و رحمه الله
روح الله الموسوی الخمینی 
25 شهر ذی الحجه الحرام

سپس ایشان در سال 1347 با موافقت حضرت امام عازم تهران شد و در نارمک مستقر گردید و با مجاهدات فراوان و همت مومنین منطقه مسجد بقیه الله را تاسیس و به مدت چهل سال مشعل هدایت و تربیت الهی را روشن نگه داشت تا اینکه مقارن اولین ساعات بامداد روز دوشنبه 20 آبان ماه و هم زمان با سال روز ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در اثر عارضه قلبی به لقاءالله پیوست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر